به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از نیویورک تایمز، در حالی که بانک‌های خارجی اقدامات تحریمی ‌ایالات متحده را متضاد با خواسته‌های خود می‌بینند، در برخی موارد، تحریم‌های ایالات متحده آنها را ملزم کرده است که مشتریان قدیمی ‌خود را حذف کنند. کسانی که در برابر این اقدام مقاومت کردند، متوجه شدند مقامات این کشور چقدر می‌توانند در مورد ردیابی متخلفان و ضربه زدن به آنها با اعمال جریمه‌های کلان، جدی و دقیق باشند.  

برای مثال، در سال ۲۰۱۹، بانک انگلیسی استاندارد چارترد برای حل و فصل پرونده‌هایی که توسط وزارت دادگستری، خزانه‌داری، نهادهای نظارتی بانکی دولتی نیویورک و دادستان‌های ایالتی در رابطه با تراکنش‌هایی که برای کوبا، سوریه، ایران و سودان انجام داده بود، بالغ بر ۱/ ۱ میلیارد دلار جریمه پرداخت کرد. دو سال قبل از آن نیز، دویچه بانک بالغ بر۶۳۰ میلیون دلار پس از کمک به سرمایه‌گذاران روسی برای ورود ۱۰ میلیارد دلار به مراکز مالی غرب، به عنوان جریمه پرداخت کرد. غول‌های بین‌المللی HSBC و BNP Paribas نیز در ۱۰ سال گذشته میلیاردها دلار برای حل و فصل موارد نقض تحریم‌ها پرداخت کرده‌اند.

یکی از مقامات ارشد خزانه‌داری ایالات متحده بر تلاش‌های ایالات متحده برای اعمال فشار بر اقتصاد روسیه از طریق قدرت مالی آمریکا تاکید و این دیدگاه کلی را خاطرنشان کرد که دولت بایدن از توانایی خود برای اجرای کامل تحریم‌ها استفاده می‌کند، زیرا به دنبال منزوی کردن روسیه در اقتصاد جهانی است. والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، در دیدارهای خصوصی روز جمعه گذشته با نمایندگان بانک‌های بین‌المللی در نیویورک، عواقب کمک به روس‌ها و نادیده گرفتن تحریم‌ها علیه این کشور را بیان کرد. او به موضوع حمایت مادی اشاره کرد که براساس آن حتی اگر یک موسسه مالی در کشوری مستقر باشد که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال نکرده باشد، این شرکت همچنان می‌تواند با عواقبی برای نقض محدودیت‌های آمریکا یا اروپا مواجه شود، که از آن جمله می‌توان به حذف شدن ازسیستم‌های مالی ایالات متحده اشاره کرد.

آدیمو در این مصاحبه اظهار کرد: اگربه یک فرد یا نهاد تحریم شده کمک مالی ارائه کنید، ما می‌توانیم رژیم تحریمی ‌خود را به شما تعمیم دهیم و از ابزارهای خود برای تعقیب شما نیز استفاده کنیم. من می‌خواهم این موضوع را برای نهادهای مستقر در ایالات متحده و همچنین سایر کشورهایی که ممکن است اقدامات تحریمی‌ علیه روسیه اعمال نکرده باشند، روشن کنم، که ایالات متحده و متحدان و شرکای آن آماده هستند در صورت انجام فعالیت‌هایی که تحریم‌های ما را نقض می‌کند، اقدامات مقتضی را انجام دهند.

دولت بایدن محدودیت‌های گسترده‌ای را برای موسسات مالی روسیه، حزب‌های طرفدار حکومت و بانک مرکزی آن اعمال کرده است. این کشور با متحدان خود در اروپا و آسیا برای بستن راه‌های فرار روس‌ها از تحریم‌ها، هماهنگ عمل می‌کند و هشدار مستقیم به بانک‌های خارجی بخشی از این تلاش‌ها است. موسسات مالی از چین، برزیل، ایرلند، ژاپن و کانادا در این نشست که به میزبانی موسسه بین‌المللی بانکداران برگزار شد، حضور داشتند. این موسسه که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد، تنها انجمن ملی است که به طور انحصاری به نمایندگی و پیشبرد منافع موسسات مالی بین‌المللی فعال با مقر اصلی آن در ایالات متحده اختصاص دارد. اعضای آن متشکل از موسسات بین‌المللی از حدود ۳۸ کشور در سراسر جهان است.

آدیمو در ادامه بیانات خود افزود: بانک‌های ایالات متحده همواره برای جلوگیری از نقض تحریم‌های آمریکا مراقب بوده‌اند، اما افراد و شرکت‌های روسی به دنبال ایجاد اعتماد و استفاده از پروکسی یا نماینده به عنوان راه‌حل فرار از تحریم‌های غرب هستند. او همچنین به شرکت‌هایی اشاره کرد که ممکن است از الیگارش‌های تحریم‌شده حمایت کنند که سعی دارند قایق‌های تفریحی خود را به بنادر کشورهای مختلف منتقل کنند تا از توقیف آنها جلوگیری شود.

در حالی که اکثر حوزه‌های قضایی از تحریم‌ها تبعیت می‌کنند، اما برخی کشورها مانند امارات متحده عربی به ایجاد پناهگاه امن برای دارایی‌های روسیه ادامه داده‌اند و مقامات روسی هنوز هم در دبی فعالیت می‌کنند. آدیمو گفت: ما شاهد حرکات تعدادی از الیگارش‌های روسی در برخی کشورها بوده‌ایم، و این امر موجب می‌شود تحریم‌های ما به کشورهایی که آنها را نقض می‌کنند، گسترش یابد. ما می‌خواهیم به مردم بفهمانیم که اگر یک موسسه مالی و کسب‌وکاری دارید که مشتری شما یکی از این مقامات روسی باشد و به آنها کمک مالی کنید، شما و کسب‌وکارتان، می‌توانید مشمول نقض تحریم‌های ایالات متحده شوید.  

وی با اشاره به پیام خود به بانک‌های خارجی افزود: شما نه تنها باید از نظارت نهادهای بین‌المللی روی موسسه مالی خود مطمئن باشید، بلکه باید با یادآوری این موضوع به کسب‌وکارهایی که از آنها حمایت می‌کنید آنها را نیز از این موضوع آگاه کنید تا مانع از حمایت مادی آنها از احزاب یا شرکت‌های روسی شوید. بانک‌ها و موسسات مالی در سراسر جهان درگیر این موضوع هستند که چگونه فعالیت‌های آنها با موج تحریم‌های جدید علیه روسیه مطابقت داشته باشند. جین فریزر، مدیر اجرایی بانک سیتی گروپ، در مصاحبه‌ای در ماه جاری به بلومبرگ گفت: سیتی گروپ، بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده در روسیه، با حدود ۳ هزار کارمند در این کشور، در حال «گفت‌وگوی فعال» برای واگذاری کسب و کار و بانک‌های بازرگانی خود در روسیه است.