در همین راستا رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: با توجه به وضعیتی که در دنیا برای تولید فولاد به وجود آمده باید گفت صادرات آن یک شرایط استثنایی است و جنگ بین دو کشور اوکراین و روسیه یکی از اتفاق‌هایی بوده که صادرات فولاد را برای کشوری همچون ایران به یک فرصت تبدیل کرده است. به دنبال این جریان به عنوان مثال کشوری همچون قطر به دنبال صادرات گاز به بازارهای جدید است. فولاد نیز از نظر جهانی تحت تاثیر قرار گرفته و با توجه به اینکه دو کشور روسیه و اوکراین جزو تولیدکنندگان مهم فولاد به حساب می‌آیند و این درگیری‌ها موقعیت مناسبی برای ایران ایجاد کرده است تا بهترین و بیشترین بهره‌برداری را از شرایط موجود در حوزه فولاد داشته باشد.

تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشم‌انداز ۱۴۰۴

حمید رستگار افزود: چشم‌انداز تولید فولاد در کشور برای سال ۱۴۰۴ چیزی حدود ۵۵ میلیون تن برآورد شده است و این ظرفیت نیز در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها وجود دارد تا به این چشم‌انداز دسترسی پیدا کنیم. اگر برنامه‌ریزی دقیقی برای این موقعیت خاص صورت گیرد و بین دولت و بخش خصوصی یک هماهنگی به معنای واقعی انجام شود و بخش خصوصی به ویژه افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، مورد حمایت قرار گیرند، می‌تواند شرایط ایده‌آلی فراهم شود تا بازارهای جدید را به دست آوریم.

وی عنوان کرد: میزان جمعیت مرزهای زمینی مشترک با کشورهای همسایه چیزی حدود ۶۰۰ میلیون نفر برآورد شده است که همکاری‌های خوبی بین آنها انجام می‌شود، ‌اگر برای صادرات فولاد ایران برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شود می‌توانیم به چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ دسترسی داشته باشیم. همچنین در بازار داخل نیز با توجه به میزان تولید به اندازه کافی آهن و فولاد برای ساخت‌وسازها و پروژه‌های صنعتی و ساختمانی داریم. در این بین یک نقطه قوت این است که دولت سیزدهم وعده داده است که یک میلیون واحد مسکونی در سال را خواهد ساخت که این وعده خیلی خوبی بود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوان موضوع تولید فولاد را به شدت تقویت کرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد در ادامه گفت: این سرمایه‌هایی که در بازار ما سرگردان هستند اگر به معنای واقعی به سمت تولید هدایت شوند و ایجاد اشتغال کنند و ‌موضوع صادرات رونق گیرد، اقتصاد کشور با تمام مشکلاتی که در حال حاضر در آن وجود دارد تقویت می‌شود، اما چشم‌انداز برای تولید و صادرات فولاد در آینده نه‌چندان دوری محقق خواهد شد.

بازار فولاد ارتباطی به نوسانات ارز ندارد

رستگار در رابطه با تاثیر افزایش نرخ ارز بر روند تولید فولاد کشور خاطرنشان کرد: در بحث‌های اقتصادی دو بخش وجود دارد،‌ کالایی که به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود به همان اندازه نیز مصرف می‌شود و این کالا داخلی بوده و به ارز وابستگی ندارد. در بخش دوم کالاهایی هستند که در کشور با کمبود تولید مواجه بوده و به واردات وابسته هستند؛ این نوع کالا به ارز نیاز دارد و نوسانات نرخ دلار بر آن تاثیرگذار خواهد بود. علاوه بر این موارد کالاهایی هستند که در کشور به صورت مازاد تولید می‌شوند و به عنوان مثال آهن و فولاد ازجمله این محصولات هستند و این نوع کالاها نیز هیچ ارتباطی با ارز خارجی ندارند مگر ماشین‌آلاتی که نیاز باشد و از طریق واردات تامین شود که در این خصوص نیز دولت باید تمهیداتی بیندیشد.

وی ادامه داد: اساسا آهن و فولاد هیچ ارتباطی با قیمت ارز و دلار نباید داشته باشد و به عبارت بهتر نباید بازار گره بخورد و از نوسانات نرخ دلار تاثیر بپذیرد. متاسفانه این مشکل وجود دارد که برخی‌ها به صورت عمدی در بازار التهاب ایجاد می‌کنند، اما در مجموع در رابطه با آهن و فولاد باید گفت به بازارهای جهانی ارتباطی ندارند و در نتیجه نوسانات ارزی نیز بر این محصولات تاثیری نمی‌گذارد. بنابراین باید برنامه‌ریزی انجام شود و این موضوع‌ها منفک شود و صلاح بر این است که از تولید حمایت شود و افرادی که سرمایه دارند نیز در خصوص اشتغال‌زایی و تولید سرمایه‌گذاری کنند تا در چرخه تولید و اشتغال تاثیرات مثبت آن مشاهده شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تاکید کرد: اعضای صنف اتحادیه آهن و فولاد در سراسر کشور به هزاران نفر می‌رسد و در بحث‌های تخصصی افراد خبره‌ای هستند که می‌توان سرمایه این افراد را به سمت تولید برای شکوفایی اقتصاد هدایت کرد. در ابتدا مشکل باید از جانب دولت برطرف شود که ارتباط مخربی که بین ارز خارجی و اقتصاد داخلی وجود دارد باید به طور کلی قطع شود. تا زمانی که درگیر ارزهای چند‌نرخی هستیم وضعیت به همین شکل خواهد بود که به یک برنامه درست نیاز دارد.