به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از خبرگزاری سی ان ان، در واکنش به جنگ، ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز به زودی به آنها ملحق خواهد شد. همچنین کشورهای اتحادیه اروپا به طور چشمگیری خرید گاز طبیعی روسیه را کاهش می‌دهند و مسکو هم‌اکنون عرضه گاز به لهستان و بلغارستان را قطع کرده است.

در ۲۷ فوریه، سه روز پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیروهای خود را از مرز به سوی اوکراین رهسپار کرد، بریتیش پترولیوم (BP) اعلام کرد  نزدیک به ۲۰ درصد از سهام خود در غول نفتی دولتی روسیه، روسنفت را واگذار می‌کند و سه سرمایه‌گذاری مشترک با بزرگ‌ترین شرکت این کشور را لغو می‌کند. هفته گذشته، این غول نفتی اعلام کرد این تصمیمات منجر به ایجاد یک هزینه مضاعف پس از مالیات ۴/ ۲۴ میلیارد دلاری و زیان ۴/ ۲۰ میلیارد دلاری برای آن شده است.

برنارد لونی، مدیر عامل شرکت، در بیانیه‌ای اظهار کرد: در سه ماهه‌ای که رویدادهای غم‌انگیز در اوکراین و نوسانات در بازارهای انرژی بر آن تسلط داشتند، تمرکز BP بر تامین انرژی قابل اطمینان مورد نیاز مشتریانش بوده است. او افزود: اما این استراتژی، چارچوب مالی یا انتظارات ما از توزیع سهامداران را تغییر نداده است. سهامداران بریتیش پترولیوم در صف درآمدهای بادآورده هستند. این شرکت سود سه ماه اول خود را ۴۶/ ۵ سنت به ازای هر سهم اعلام کرد که نسبت به ۲۵/ ۵ سنت در سال گذشته افزایش یافته بود و اعلام کرد در سه ماه آینده بیش از  ۵/ ۲ میلیارد دلار یا ۶۰ درصد از جریان نقدی مازاد خود را برای بازخرید سهام صرف خواهد کرد. سهام BP در معاملات لندن ۵/ ۲ درصد افزایش یافت و سود سهام آن در سال جاری را به حدود ۲۲ درصد رساند.

اما به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای قیمت‌های بالای گاز، اعمال مالیات بر شرکت‌های نفتی است.  در بریتانیا، جایی که خانوارها با بزرگ‌ترین افت استانداردهای زندگی در تاریخ مواجه هستند، این امر باعث افزایش فشارها برای اعمال مالیات ویژه بر درآمد شرکت‌های انرژی برای کمک به مصرف‌کنندگان شده است. نخست وزیر بوریس جانسون روز چهارشنبه درخواست‌ها برای اعمال مالیات بر سودهای بادآورده را رد کرد و گفت این امر باعث کاهش سرمایه‌گذاری در بریتانیا می‌شود، درست زمانی که این کشور در تلاش برای تنوع بخشیدن به صنعت انرژی خود و افزایش تولید از منابع تجدیدپذیر است.

کر استارمر، رهبر حزب مخالف کارگر در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: با وجود مردمی‌ که برای پرداخت قبوض انرژی خود با مشکل مواجه هستند، باید بر شرکت‌های نفت و گاز فعال در دریای شمال، اعمال مالیات داشته باشیم، به خصوص شرکت‌هایی که سود بیشتری از آنچه انتظار داشتند به دست آورده‌اند و از آن برای کمک به مردمی‌ که برای پرداخت قبض‌های انرژی خود با مشکل مواجهند استفاده کنیم، این کمک تا سقف ۶۰۰ پوند برای کسانی که بیشتر به آن نیاز دارند خواهد بود.  

هرچند دولت بوریس جانسون تاکنون با این درخواست‌ها مخالفت کرده و گفته است از شرکت‌ها می‌خواهد تا در تامین منابع انرژی، به‌ویژه از منابع تجدیدپذیر، همچنین ذخایر نفت و گاز، سرمایه‌گذاری بیشتری کنند، اما وزیر دارایی او، ریشی سوناک، هفته گذشته به یک چرخش احتمالی در سیاست‌های دولت اشاره کرد. بریتیش پترولیوم اعلام کرد انتظار دارد در سال جاری تا یک میلیارد پوند (۲/ ۱ میلیارد دلار) مالیات بر سود حاصل از عملیات خود در دریای شمال بپردازد و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰  بالغ بر ۱۸ میلیارد پوند (۵/ ۲۲ میلیارد دلار) در بریتانیا سرمایه‌گذاری کند که این شامل سرمایه‌گذاری در دریای شمال، شبکه‌های شارژ وسایل نقلیه الکتریکی، تولید هیدروژن و جذب و ذخیره کربن است.

از طرف دیگر، غول انرژی شل نیز پس از افزایش قیمت نفت، یک رکورد درآمد بی‌سابقه‌ای را در سه ماه اول ۲۰۲۲ خود گزارش کرد. شرکت شل مستقر در لندن اعلام کرد سود تعدیل شده آن از ۲/ ۳ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به ۱/ ۹ میلیارد دلار افزایش یافته است که این رقم انتظارات ۲/ ۸ میلیارد دلاری تحلیلگران را کاهش داد و احزاب مخالف پس از گزارش درآمد شل، فشار خود را بر دولت افزایش دادند.

اد دیوی، رهبر لیبرال دموکرات‌ها، گفت: امتناع دولت از مالیات بر سودهای فوق‌العاده شرکت‌های انرژی، زمانی که مردم آنقدر وحشت دارند که نمی‌توانند خانه‌های خود را گرم کنند، کاملا غیرقابل بخشش است. این اقدام مالیات‌ها را به یکباره میلیاردها پوند افزایش می‌دهد که می‌توان از طریق آن به خانواده‌های آسیب‌پذیر در پرداخت قبوض انرژی خود کمک کرد. وی در ادامه افزود: این یک کار بیهوده است. پس از اعمال افزایش ۵۴درصدی قیمت انرژی خانوارها در ابتدای ماه آوریل، رسانه‌های بریتانیا مملو از داستان‌هایی در مورد افرادی هستند که مجبور به حذف وعده‌های غذایی یا استقراض برای خرید مواد غذایی شده‌اند، در حالی که آنها به سختی برای گرم کردن خانه‌های خود تلاش می‌کنند.

مایکل هیوسون، تحلیلگر ارشد بازار در CMC Markets UK، از سیاستمداران به دلیل «خودنمایی» با ارائه درخواست برای مالیات بر سود بادآورده انتقاد و اشاره کرد: شل ماه گذشته اعلام کرد قصد دارد ۲۵ میلیارد پوند (۳۱ میلیارد دلار) در انرژی‌های تجدیدپذیر در بریتانیا سرمایه‌گذاری کند. همچنین این هفته بریتیش پترولیوم نیز متعهد شد ۱۸ میلیارد پوند در انرژی بریتانیا سرمایه‌گذاری کند. هیوسون می‌گوید: این مقدار بسیار بیشتر از مالیات بادآورده است و احتمالا بهتر خرج خواهد شد. شل روز پنج‌شنبه اعلام کرد برای پوشش زیان خروج خود از سرمایه‌گذاری در روسیه که متعهد شد پس از حمله به اوکراین این کار را انجام دهد، بالغ بر ۹/ ۳ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. این در حالی است که درآمد خالص سه ماه نخست آن از ۸/ ۵ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته به ۳/ ۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

بن ون بوردن، مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای گفت: جنگ در اوکراین قبل از هر چیز یک تراژدی انسانی است، اما اختلالات قابل توجهی در بازارهای جهانی انرژی ایجاد کرده و نشان داده است که انرژی مطمئن، قابل اعتماد و مقرون به صرفه به سادگی قابل حصول نخواهد بود. ما با دولت‌ها، مشتریان و تامین‌کنندگان خود درگیر بوده‌ایم تا برای مقابله با پیامدهای چالش‌برانگیز کار کنیم و تا جایی که می‌توانیم راه‌حل‌هایی را ارائه و از آنها پشتیبانی می‌کنیم.