صرفه‌جویی منابع ارزی با تولید شیرآلات صنعتی

تولیدات این صنعت در کشور از آنجا اهمیت دارد که بخش عمده‌ای از صادرات و درآمدهای کشور از صادرات نفت و گاز تامین می‌شود. عضو انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت  در سال گذشته از تامین تمامی‌ شیرهای سر‌چاهی چاه‌های گاز فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی توسط سازندگان ایرانی خبر داده و بی‌نیازی کامل صنعت نفت ایران از واردات شیرهای سر‌چاهی آمریکایی و انگلیسی را اطلاع‌رسانی کرد.

حال اگر صادقانه صحبت کنیم، در سال‌های اخیر شیرآلات  صنعتی ایرانی به یکی از صنایع پیشرو تبدیل شدند و از نظر کیفیت و طراحی ظاهری پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند. شاید بتوان با افتخار ادعا کرد در حال حاضر تعدادی از شیرآلات ایرانی قدرت قابل توجهی در رقابت با محصولات خارجی دارند.

طی سال‌های اخیر همزمان با تحریم‌ها بومی‌سازی این شیرآلات توانسته به میزان قابل توجهی  از خروج ارز جلوگیری کند. برای پیگیری وضعیت تولید‌،چالش و صادرات این شیرآلات با میر‌میثم مصطفوی مدیرعامل شرکت فارآب به گفت‌و گو نشسته‌ایم.

شرکت فارآب به‌عنوان پیشرو تولید شیرآلات چدنی در ایران در سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرد از آن زمان تاکنون چه اتفاق‌هایی در شرکت شما روی ‌داده است؟ آیا توانسته‌اید همچنان در این بخش جزو اولین‌ها باشید؟

از سال ۱۳۶۵ تا‌کنون همواره  محصولات جدید را به سبد محصولات خود اضافه کردیم که شتاب این اتفاق در سال‌های اخیر بیشتر شده است. سعی در نگهداری و افزایش نیروهای سازمان یکی دیگر از دستاوردهای بزرگ فارآب در سال‌های سخت اقتصادی اخیر بوده است و همچنان با قدرت ادامه دارد. نگاه به بازارهای بین‌المللی و اخذ نمایندگی از شرکت‌های معتبر اروپا یکی دیگر از دستاوردهای شرکت فارآب محسوب می‌شود که باعث آگاهی و رشد بیشتر در زمینه‌های فنی، بازاریابی و مدیریت شده است. این شعار نیست، حقیقتی قابل اثبات است که همیشه کیفیت را به عنوان خط قرمز خود نگه داشته‌ایم که همین باعث بقای شرکت در روزهای سخت از دست دادن بنیان‌گذار شرکت شد.

با توجه به اهمیت مصرف بهینه، محصولات شما به چه میزان در راستای این موضوع است؟

کاهش مصرف انرژی در کشوری که قیمت انرژی در آن پایین است معنی و مفهوم خاصی ندارد. در سال‌های اخیر، با رصد موقعیت‌های درآمدزایی برای دولت پس از تحریم‌ها و افزایش هزینه‌های مدیریت کشور، شرکت فارآب را به این سمت بردیم که از سال ۱۳۹۵ به شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای کاهش مصرف انرژی تبدیل شویم. با توجه به این نگاه‌، هم‌اکنون می‌توانیم ساختمان‌ها، بیمارستان‌ها، کارخانه‌ها و سایر ساختمان‌های بزرگ را راهنمایی کنیم تا بتوانند از طراحی تا خدمات پس از فروش روی توانمندی‌های مهندسان و کارشناسان شرکت فارآب حساب باز کنند تا بتوانند امروز که قیمت انرژی نقش پررنگ‌تری در ردیف‌های هزینه‌ای هر مجموعه به خود اختصاص می‌دهد‌، هزینه‌ مجموعه‌های خود را کنترل کنند و کاهش دهند.بنابراین یک زنجیره طراحی سناریوی مصرف، مهندسی ساخت‌، تامین‌، نگهداری و در کل یک نگاه متفاوت به مساله چگونگی مصرف انرژی در موتورخانه‌ها کمک می‌کند و می‌تواند موتورخانه یا قلب ساختمان را برای سال‌ها کم‌مصرف و پرتوان نگه دارد که این مسیر حرکت شرکت فارآب در سال‌های اخیر بوده است.

آیا شرکت شما در بخش دانش‌بنیان فعالیت داشته یا به دنبال فعالیت و سرمایه‌گذاری مادی و معنوی در این بخش هستید؟

حضور در بیست و ششمین نمایشگاه نفت‌، گاز، پالایش و پتروشیمی ‌بیانگر تغییر موضع شرکت فارآب و افزودن بازار نفت و گاز و پتروشیمی ‌به بازارهای هدف خود در کنار بازار تاسیسات و آب و فاضلاب است. برای ورود به بازار جدید که رقبای کوچک و بزرگ، قدیمی‌ و جدید در آن حضور دارند یکی از مهم‌ترین استراتژی‌ها، تولید محصول جدید با رویکرد دانش‌بنیان است که شیرآلات کنترلی در این حوزه در میان حرکت‌های جدید شرکت فارآب به چشم می‌آید. این محصولات قابلیت کاهش مصرف آب زاینده‌رود را دارند که برای خنک‌کاری توربین‌های تولید برق در نیروگاه اصفهان مصرف می‌شود.

به‌طورکلی محصولات تولیدی کشور در این عرصه در مقایسه با کشورهای  دیگر چه جایگاهی دارد؟

تحریم‌ها و بسته بودن درهای ورود و خروج به کشور مبنای مقایسه را سخت می‌کند. تحمل روزهای سخت همه و همه از صنعتگران این کشور افرادی چندبعدی ساخته که هر نفر می‌تواند به تنهایی یک تیم باشد. بنابراین روش کار کردن در صنعت ایران با سایر کشورها متفاوت است. جنگجویانی هستیم که منتظر بازگشایی درها برای عرض اندام در بازارهای جهانی هستیم. خندق مشکلات جلوی پای صنعتگران را بردارید تا نشان دهیم چه پتانسیلی در کارگاه‌ها و کارخانه‌های کشورمان موجود است.

برای صادرات اقدامی‌ داشته‌اید‌؟ چه برنامه توسعه‌ای برای سال جاری  در این راستا دارید؟

شرکت‌های ایرانی در بازار صادرات به دلایل مختلف کوچک هستند که یکی از آنها  نداشتن لابی‌‌ در عرصه جهانی است. شرکتی که صادرات می‌کند از زیرساخت‌های قدرتمندی برخوردار است. تغییر نظم جدید جهانی که در جریان است می‌تواند بازیگران این عرصه را تغییر دهد. کشوری که دارای منابع طبیعی فراوان و نیروی کار با پتانسیل بالا است تنها مشکلی که پیش روی خویش در خصوص صادرات دارد مسائل سیاسی و قوانین و مقررات دست و پاگیری است که دست سیاستمداران را می‌بوسد، مگر اینکه در کنار صنعت و سایر مسائلی که طی بیش از یک دهه اخیر صنعتگران را به افرادی چند‌بعدی تبدیل کرده، کار سیاسی هم انجام دهیم.

بخش تاسیسات،  قلب یک پروژه  محسوب می‌شود؛ کیفیت در بخش شیرآلات به چه میزان می‌تواند حافظ این بخش مهم باشد؟

اتکا به محصولی با‌کیفیت می‌تواند دغدغه‌ عدم کارآیی درست و مناسب، هدر‌رفت انرژی، ایجاد تعمیرات ضروری، از بین رفتن زمان‌، ایجاد نارضایتی برای مصرف‌کنندگان و فراهم کردن خیال راحت را کم کند، قطعا در تاسیسات ساختمان‌ها و کارخانه‌ها نقش بسزایی ایفا می‌کند. هر چه مجموعه بزرگ‌تر باشد استفاده از محصولات با‌کیفیت در آن مجموعه مقرون به صرفه‌تر است.

برای داشتن یک تولید باکیفیت و قیمت مناسب نیازمند مواد اولیه مطلوب هستیم، در این راستا با چه مشکلی روبه‌رو هستید و برای جبران این موضوع چه کرده‌اید؟

همیشه تامین مواد اولیه در زمان مناسب، با قیمت مناسب، کیفیت مناسب و همراه با تامین‌کننده مناسب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شرکت‌های تولیدی در ایران بوده است به همین دلیل کارخانه‌ها معمولا به سمتی حرکت می‌کنند که تمام قطعات مصرفی یا حداقل مواد اولیه حیاتی خود را در دست داشته باشند. در این بخش مشکل اساسی داریم. اگر بخواهیم با این مشکل  دست به گریبان‌ نباشیم می‌توانیم با دپوی مواد اولیه با حجم بالا، ریسک خود را پایین بیاوریم. با توجه به تورمی‌ بودن اقتصاد کشورمان دپو کردن بهترین روشی است که شرکت‌های تولیدی می‌توانند بهره‌وری خود را نگه دارند. این موضوع با این راه‌حل فقط در ایران جواب می‌دهد. تمام داستان این است که بدانیم در چه بازاری کار می‌کنیم و واقعیت را ببینیم و درک کنیم تا بتوانیم به مسیر خود با قدرت ادامه دهیم.

چرا نیم‌نگاهی به واردات داشته‌اید آیا این بخش تولیدات شما را تحت تاثیر قرار نداده است؟

به طور کلی واردات از شرکت‌های معتبر با رویکرد یادگیری از آنها در دستور کار شرکت فارآب قرار دارد. ما فقط محصول نمی‌خریم، ما دانش فنی را وارد کشور می‌کنیم. ما انتقال تکنولوژی را در سر می‌پرورانیم. البته این شرکت  در واردات محصولاتی حضور می‌یابد که تولیدکننده داخلی نداشته باشد و خود را آماده تولید محصول وارداتی می‌کند به شکلی که حتی برای شرکت مادر تولید می‌کند. صداقت در ارتباط با شرکت‌های خارجی که با آنها ارتباط داریم بالاتر از موضوع نمایندگی، ما را به شریک تجاری آنها تبدیل کرده است.

آیا با پیمانکاران دولتی قراردادی داشته‌اید؟ در این راستا دچار چه مشکلاتی شده‌اید؟

مهندسان بزرگی در بخش دولتی مشغول فعالیت هستند. چنانچه آنها متوجه شوند که می‌توانند به لحاظ فنی به شما به عنوان شریک تجاری تکیه کنند، می‌توانید بازار صنایع دولتی را به بزرگ‌ترین دانشگاه برای خود تبدیل کنید و از لحظه لحظه مشکلات آن و رفع آنها لذت ببرید. وضع نامناسب اقتصادی دولت باعث می‌شود بازارهای دولتی و پیمانکاران دولتی جذابیت  خود را برای شرکت‌ها از دست بدهند و همچنین پیمانکاران دولتی و بازارهای مرتبط به دولت، مشتریان قوی و پرانتظاری هستند.

برای افزایش تولید و عرضه چه برنامه‌ای دارید‌؟

برنامه اساسی شرکت فارآب توسعه است که فقط باید توسعه را به شکلی جدید و نو تعریف کنیم. برای افزایش تولید و عرضه اولین برنامه‌ای که اجرا کرده‌ایم رشد و توسعه سرمایه انسانی شرکت است. نمی‌توانم به شما بگویم که جذب نیروهایی که از شما توانمندتر هستند چقدر به رشد کمک می‌کند. نمی‌توانم توصیف کنم که ایجاد فضایی سالم، غیر‌قضاوتی، پویا، چابک، نتیجه‌محور، جوان، باز و مواردی دیگر چقدر می‌تواند در ابعاد مختلف شرکت را رشد دهد که یکی از نتایج آن (در کنار سایر نتایج) افزایش تولید است. راحت بگویم میرمیثم مصطفوی بدون تیمش توان زیادی ندارد. من بی‌نهایت به آنها افتخار می‌کنم.

29- (2)