به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، این اعتراف تینکوف بنیان‌گذار گروه TCS و بانک دیجیتال Tinkoff هفته‌ها پس از تحریم وی توسط بریتانیا و مسدود شدن دارایی‌های شخصی او در بریتانیا صورت پذیرفت. این در حالی است که بریتانیا نیز تعدادی دیگر از افراد و نهادهای روسی را تحریم کرد. قبل از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، ثروت تینکوف ۵۴ساله بیش از ۴۲/ ۴ میلیارد دلار برآورد شده بود. اما فوربس، ماه گذشته گزارش داد که او وضعیت خود را به عنوان یک میلیاردر از دست داده است، زیرا ارزش سهام او در بانک تینکوف از نوامبر کاهش یافته است.

تینکوف در پست اینستاگرام خود به زبان روسی نوشت: من حتی یک نفر را نمی‌بینم که از این جنگ جنون‌آمیز بهره‌مند شود. مردم و سربازان بی‌گناه در حال مرگ هستند. ژنرال‌ها از خواب بیدار شدند و متوجه شدند که ارتشی در اختیار دارند، اما چگونه می‌توان گفت قدرت نظامی ‌خوب است در حالی که بقیه چیزها در کشور، ضعیف و آلوده به رانت و خویشاوندگرایی است.

تینکوف نوشت: تجار در تلاش هستند تا آنچه از اموال خود باقی مانده است را نجات دهند. البته احمق‌هایی هستند که حرف Z را روی دیوارها می‌کشند، اما احمق‌ها در هر کشوری تنها ۱۰ درصد هستند. (حرف Z نمادی در روسیه برای حمایت از حمله به اوکراین است.)

تینکوف در پایان نوشت: «غرب» عزیز لطفا به آقای پوتین یک فرصت خروج واضح بدهید تا چهره خود را نجات دهد و جلوی این کشتار را بگیرد. لطفا منطقی‌تر و انسان‌دوستانه‌تر رفتار کنید. تینکوف در اول اکتبر به تقلب مالیاتی در یک پرونده جنایی در ایالات متحده اعتراف کرد، جایی که دادستان‌های فدرال گفتند او اظهارنامه مالیاتی نادرستی را در زمان انصراف از تابعیت آمریکایی خود در سال ۲۰۱۳ ارائه کرده است. او به عنوان بخشی از محکومیت خود با پرداخت بیش از ۵۰۰ میلیون دلار جریمه برای حل و فصل این پرونده موافقت کرد، که بیش از دو برابر مبلغی بود که او برای اجتناب از پرداخت مالیات به خزانه‌داری ایالات متحده و تلاش برای پنهان کردن سودهای کلان از فروش سهام TCS باید پرداخت می‌کرد.

تینکوف، روز پنج‌شنبه گذشته اعلام کرد ۳۵‌درصد باقی مانده از سهام خود را در بانک تینکوف به شرکت ولادیمیر پوتانتین اینتروس خواهد فروخت و سپس گفت قصد دارد بازنشسته شود. وزارت دادگستری ایالات متحده اخیرا اعلام کرده بود: وی تحت یک طرح درمان فشرده در بریتانیا برای بیماری لوسمی ‌حاد میلوئیدی قرار دارد، که باعث شده است دچار نقص ایمنی شود.

بر اساس این قرارداد، ثروتمندترین مرد روسیه که تا حد زیادی از تحریم‌های غرب فرار کرده است، پس از خرید بانک روسی Societe Generale در اوایل ماه جاری، سهام خود را در بخش بانکی این کشور ایجاد می‌کند. این فروش کمتر از یک هفته پس از اظهارات وی در پست اینستاگرامی ‌صورت پذیرفت. سهام شرکت هلدینگ گروه Tinkoff TCS که در بورس اوراق بهادار لندن و مسکو فهرست شده بود، پس از شروع درگیری‌ها در ۲۴ فوریه بیش از ۹۰ درصد سقوط کرد. از آن زمان، سهام آن در بورس اوراق بهادار مسکو از سر گرفته شده، اما همچنان در لندن به حالت تعلیق درآمده است.  شرایط فروش این بانک به سهامدار معدنی پوتانین، ثروتمندترین مرد روسیه، فاش نشد، اگرچه ارزش بازار این شرکت اخیرا بالغ بر ۶۵۰ میلیون دلار تخمین زده شده، که نشان می‌دهد تینکوف ممکن است چیزی حدود ۲۲۵ میلیون دلار از این معامله به دست آورد.

 فوربس تخمین می‌زند که تینکوف در اوج دوران خود بیش از ۷/ ۷ میلیارد دلار ارزش داشت. اولگ تینکوف در بیانیه‌ای اظهار کرد: ما از صفر شروع کردیم و بسیار مفتخرم که همراه با تیمم موفق به ایجاد بهترین بانک در کشور شده‌ام.

به نظر می‌رسد فروش بانک دیجیتال روسیه که توسط تینکوف تاسیس شد و به نام او نام‌گذاری شده است، فصل پایانی مهمی‌ از زندگی پرتلاطم این میلیاردر و کارآفرین روس باشد. او پسر یک معدنچی زغال سنگ در سیبری بود که در سال ۲۰۰۶ این بانک را راه‌اندازی کرد. او در آوریل ۲۰۲۰ پس از اینکه فاش کرد که به سرطان خون حاد مبتلا شده است، از سمت ریاست بانک Tinkoff کنار رفت. تینکوف، که زمانی به فایننشال تایمز گفته بود به ارتباط خود با رئیس جمهور ولادیمیر پوتین می‌بالد، با این حال در محکومیت جنگ، صدای کمیابی در میان ابرثروتمندان روسیه بوده است. میلیاردر سابق هنوز مالک مجموعه لا داچا، ویلاهای مجلل در باخا کالیفرنیا، کلبه‌های اسکی در کوه‌های آلپ فرانسه و داسو فالکون ۷ ایکس است، اگرچه همه هواپیماهای روسی اکنون از ورود به حریم هوایی بریتانیا و اروپا منع شده‌اند.

چالش‌هایی که تینکوف و سایر میلیاردرهای روسی مانند پترآون و میخائیل فریدمن درخصوص تحریم‌ها و سقوط ثروت خود به دلیل جنگ با آن مواجه شده‌اند، کاملا در تضاد با شرایط پوتانین قرار دارد. وزیر سابق دوران یلتسین یکی از الیگارش‌های اصلی روسیه بود و حدود یک‌سوم از گروه استخراج نیکل نوریلسک نیکل را در اختیار دارد. در حالی که پوتانین توسط کانادا تحریم شده است، اما تاکنون از سرزنش مقامات بریتانیایی، آمریکایی و اروپایی در امان مانده است.

این به پوتانین و گروهش اجازه داد تا از فرصت‌های ناشی از تحولات جنگ استفاده کنند، مانند خرید یک سهام عمده در تینکوف، که از تحریم رقبای بانکی بزرگ‌تری مانند Sberbank و VTB سود برده و از سیستم پرداخت جهانی سوئیفت خارج شده است.