اهمیت به کار‌گیری فناوری نوین در دامداری‌ها

مدیران دامداری‌ها باید مدارک مالی را به دقت ثبت کنند، به کارگران نظارت داشته باشند و تغذیه و سلامت حیوانات را زیر نظر بگیرند. با این حال گرایشات اخیر به سمت استفاده از فناوری در مزارع نشان می‌دهد انقلاب بزرگی در مدیریت دامداری‌ها در حال شکل‌گیری است. پیشرفت‌های جدید طی ۱۰ سال اخیر بهبود شایانی در این صنعت ایجاد کرده که پیگیری و مدیریت دامداری را داده‌محور و آسان‌تر کرده است. این فناوری می‌تواند در قالب فناوری‌های مربوط به تغذیه حیوانات، ژنتیک، فناوری دیجیتال  و نظایر آن باشد. فناوری در دامداری‌ها می‌تواند ظرفیت تولید، رفاه و مدیریت حیوانات را تقویت کرده و بهبود ببخشد. مفهوم «گاو تحت کنترل» نتیجه پایش صدها دامی ا‌ست که به حسگرهایی متصل هستند تا سلامتی و غذای آنها را کنترل کرده و بنابراین تولید را افزایش دهند. اتصال این حسگرها به گاوها کمک می‌کند تا فعالیت روزانه و مسائل مربوط به سلامتی آنها ردگیری شده و مدیریت به نتایج داده‌محور برای کل گله دست یابد. تمامی ‌داده‌هایی که از طریق این حسگرها به دست می‌آید می‌تواند به نتایج معنادار و کاربردی تبدیل شود که تولید‌کنندگان به راحتی از آنها استفاده کرده و تصمیمات درستی اتخاذ کنند.

علم ژنومیک در حقیقت مطالعه دورنمای ژنی یک حیوان زنده و چگونگی تعامل ژن‌ها‌ست که بر رشد و تکامل حیوان تاثیر می‌گذارد. علم ژنومیک به تولیدکنندگان دام کمک می‌کند تا خطرات ژنتیکی گله خود را یافته و برای میزان سوددهی دام‌های خود تصمیم‌گیری کنند. با اتخاذ تصمیمات راهبردی در زمینه انتخاب حیوان و نحوه پرورش آن، علم ژنومیک به تولیدکننده اجازه می‌دهد تا میزان سودآوری و بازده گله‌ها را بهینه سازد.

حسگرها و فناوری‌های برپایه داده، منافع بسیاری برای صنعت نوین دام دارد. این فناوری‌ها با ردیابی حیوانات بیمار و ایجاد فضا برای بهبود آنها می‌تواند میزان تولید و رفاه دام را ارتقا دهد. کنترل کامپیوتری می‌تواند به دامدار کمک کند تا تمامی ‌داده‌های بی‌معنا را به نتایج معنادار و کاربردی تبدیل کند. تصمیم‌گیری داده‌محور منجر به اتخاذ تدابیر بهتر، موثرتر و به موقع خواهد شد که میزان تولید دام را افزایش می‌دهد.