به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از سیمپل فلایینگ، حذف این جت‌ها به معنی این نیست که سفارش به طور کامل لغو شده است، بلکه اغلب برای نشان دادن وجود مشکلات مالی در یک معامله این اقدام صورت می‌پذیرد. قرار دادن این جت‌ها در برزخ مشکلات اقتصادی احتمالا به دلیل تحریم‌های گسترده‌ای است که توسط ایالات متحده و متحدانش علیه روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین، اعمال شده است.

چه کسی در مورد این هواپیماها ضرر می‌کند؟

بوئینگ فاش نکرده است سفارش کدام یک از مشتریانش تحت تاثیر این اقدام قرار گرفته است، اما احتمالا شرکت‌های هواپیمایی مرتبط با روسیه هستند که بیشترین آسیب را در این خصوص خواهند دید. این غول صنعتی در ۱۰ سال گذشته سفارش ساخت ۸۶  فروند هواپیما از شرکت‌های روسی را دریافت کرده و اخیرا فاش کرده است که ۳۴ هواپیمای تحویل‌نشده به مقصد شرکت‌های حمل و نقل روسی دارد.

گفته می‌شود این سفارش‌ها مربوط به شرکت‌های یوتی‌ایر و ولگا-نپر ایرلاینز بود. بوئینگ همچنین سفارش ساخت ۷ فروند هواپیما برای خطوط هوایی SkyUp اوکراین دارد که تا به امروز قادر به تحویل آنها نبوده است. بوئینگ همچنین به دلیل تحریم‌های ایالات متحده، مبالغ هنگفتی را در این معاملات از دست داده است، زیرا خطوط هوایی معمولا بخش قابل توجهی از هزینه هواپیما را هنگام تحویل آن پرداخت می‌کنند، اما بوئینگ تنها شرکتی نیست که مجبور به توقف تحویل محصولات خود به شرکت‌های روس شده است. ایرباس نیز اخیرا به دلیل تحریم‌های روسیه مجبور به لغو دو سفارش ساخت هواپیمای A۳۵۰ برای آئروفلوت شد. این شرکت بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی روسیه است.

تحریم‌ها چه تاثیری بر هوانوردی روسیه داشته است؟

تحریم‌های چندین کشور نه تنها از تحویل جت‌های جدید به روسیه جلوگیری کرده است، بلکه ناوگان فعلی این کشور را نیز کاهش داده است. شرکت‌های هواپیمایی این کشور ۷۹ جت تجاری خود را از دست داده‌اند که تقریبا ۱۰ درصد از کل ناوگان آنها را شامل می‌شود. این امر عمدتا به این دلیل است که شرکت‌های بین‌المللی اجاره هواپیما، به دلیل ترس از تحریم‌های غرب، هواپیماهای خود را از شرکت‌های روسی پس گرفته‌اند و قرارداد اجاره را متوقف کرده‌اند. این اتفاق برای بسیاری از هواپیماهایی که در آن زمان در خارج از روسیه قرار داشتند افتاده است.

با این حال، در پاسخ به این اقدامات، مسکو هواپیماهای داخل روسیه را که متعلق به شرکت‌های لیزینگ هوایی بودند، «ملی» اعلام کرده است و مشخص نیست این شرکت‌ها چگونه می‌توانند هواپیماهای خود را پس بگیرند. همچنین هواپیماسازان غربی مانند بوئینگ و ایرباس نیز قادر به ارسال قطعات یدکی به شرکت‌های حمل و نقل روسی نیستند. روسیه اشاره کرده است که تلاش خواهد کرد این هواپیماها را در داخل سرویس کند، اما بدون تحویل هواپیماهای جدید، مشخص نیست جت‌های ساخت غرب تا چه زمانی می‌توانند بدون حادثه در روسیه به پرواز خود ادامه دهند.

به احتمال زیاد بسیاری از هواپیماهای روسی نیاز به خروج از حریم هوایی روسیه ندارند، زیرا ممنوعیت‌های حریم هوایی توسط تعداد قابل توجهی از کشورها برای هواپیماهای روسی و بلاروسی اعمال شده است. ایالات متحده، اتحادیه اروپا، بریتانیا، سوئیس و کانادا از جمله کشورهایی هستند که پروازهای روسیه را ممنوع کرده‌اند. این تحریم‌ها پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه اعمال شد. از زمان آغاز تهاجم، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است حداقل ۱۸۹۲ غیرنظامی ‌کشته و ۲۵۵۸ نفر مجروح شده‌اند که تعداد واقعی به احتمال زیاد بسیار بیشتر است.

الگوهای پرواز پرهزینه

با مشاهده اینکه چگونه درگیری اوکراین و روسیه به شدت جریان عبور‌ومرور هوایی را مختل کرده است، طبیعی است که این جنگ تاثیر عمیقی بر پروازهای کوتاه و بلند‌مدت داشته باشد. پروازهای شرق و غرب اروپا به آسیا با بسته شدن تاسف‌بار حریم هوایی بلاروس، روسیه و اوکراین تحت تاثیر قرار گرفته است. کپنهاگ یک فاصله اضافی در حدود ۱۵۰۰ کیلومتری تا سنگاپور و شانگهای و هلسینکی، مسافت تخمینی ۴هزار کیلومتری تا سئول را پیش روی خود می‌بیند. این به آن معناست که پروازهای کپنهاگ به سنگاپور ۲۵/ ۱ تا ۵/ ۱ ساعت بیشتر طول می‌کشد.

افزایش شدید مدت زمان پرواز، برخی از خطوط هوایی را مجبور به لغو موقت یا کاهش تعداد پروازهای خود کرده است. به عنوان مثال می‌توان فن‌ایر شرکت هواپیمایی حامل پرچم فنلاند را نام برد که خدمات پرواز از هلسینکی به پکن را متوقف کرد و SAS مجبور شد پروازهای کپنهاگ به توکیو را متوقف کند. چنین تصمیماتی ناشی از محدودیت‌های زمان‌بندی و کارکنان و همچنین محدودیت‌های فرودگاهی از نظر منع رفت و آمد بوده است. در برخی موارد، قابلیت‌های هواپیماهای موجود در حال حاضر، با توجه به بادهای غالب در مسیر طولانی‌تر، به این معناست که خدمات‌دهی امکان‌پذیر نیست.

مسیرهای آشفته، مناقشه طولانی‌مدت، هزینه‌های سوخت بالاتر و پروازهای عملیاتی کمتر، ترکیبی از بادهای مخالفی هستند که در حال حاضر خطوط هوایی با آن مواجهند. اگرچه تقاضا برای سفرهای هوایی تجاری بیش از هر زمان دیگری در سال‌های اخیر داغ‌تر شده است، اما تاثیرات درگیری اوکراین و روسیه بدون شک معادله عرضه و تقاضا را کاهش داده و باعث آسیب احتمالی عمیق‌تری در صنعت هوایی شده است که هنوز به طور کامل بهبود نیافته است.