انتظار رکود اقتصادی  نداریم

 قدرت بازار

در حالی که تورم و قیمت نفت صعودی است و افزایش هزینه‌ها همه چیز را گران‌تر می‌کند، مدیریت بنک‌آو‌امریکا به آمارهای متعددی درباره درآمد سه‌ماه اول خود اشاره کرد که نشان می‌دهد شرایط مصرف‌کنندگان در حال حاضر چقدر قوی است. نه تنها مصرف‌کنندگان در طول پاندمی ‌کووید به خوبی پس‌انداز کردند، بلکه به نظر می‌رسد مزایای مضاعفی ناشی از کمک‌های مالی دولت‌ها کسب کردند که واقعا موقعیت نقدی آنها را تقویت کرده است. گروهی از مشتریانی که پیش از شیوع بیماری همه‌گیر، میانگین موجودی حساب‌های بانکی آنها ۱۴۰۰ دلار بود، همین گروه اکنون در حساب بانکی خود دارای میانگین موجودی ۷۴۰۰ دلار هستند. اگر به گروه بعدی بروید که بین ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار در حساب‌های خود در بنک‌آو‌امریکا داشتند، میانگین موجودی کنونی این گروه ۱۲۵۰۰ دلار است.

مونیهان به عواملی مانند رشد دستمزد و افزایش پس‌انداز اشاره کرد که با کاهش هزینه‌های آنها امکان‌پذیر شده است. وی در دو هفته اول آوریل خاطرنشان کرد هزینه‌ها در حال رشد است و نسبت به مدت مشابه در آوریل ۲۰۲۱  بالغ بر ۱۸ درصد بیشتر شده است. به نظر می‌رسد مشتریان کم‌درآمد در این بانک نیز وضعیت بسیار خوبی داشته باشند. مشتریانی که امتیازات اعتباری FICO آنها به طور متوسط کمتر از ۶۸۰ است، حدود ۱۲ درصد مانده کارت اعتباری و در نتیجه بدهی کمتری در مقایسه با سه ماه اول سال ۲۰۲۰ دارند و مانده سپرده‌های آنها نیز به طور متوسط ۳۹ درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر، کل مخارج بنک‌آو‌امریکا در سه ماه اول نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافته است که سریع‌ترین رشد در سه سال اخیر است. مخارج اعتباری و بدهی سال به سال در همه دسته‌های مشتریان اصلی این بانک نیز همچنان در حال رشد است و به نظر می‌رسد هزینه‌های سفر و سرگرمی ‌آنها دوباره افزایش یافته است. اعتبار مصرف‌کننده نیز به‌طور باور‌نکردنی قوی است. معوقات کارت‌های اعتباری در پایان سه ماه اول سال ۲۰۲۲ هنوز بسیار پایین‌تر از سطح قبل از پاندمی ‌است و همچنین روند تسویه حساب‌های واقعی، که بدهی آنها بعید است وصول شود در سطح خوبی قرار دارد.

بنک‌آو‌امریکا در سه ماه اول نیز از ذخایری خبر داد که قبلا برای جبران خسارت ناشی از وام‌ها ذخیره شده بود، که با ایجاد ذخایر به دلیل کمترین میزان مواجهه این بانک با روسیه و همچنین رشد عادی وام‌ها جبران شد. از جنبه تجاری، این بانک در این خصوص نیز مطمئن به نظر می‌رسد. رشد وام‌های تجاری در سه ماه اول سال جاری باعث رشد کل وام‌ها در این سه ماهه شد و وام‌های تجاری نسبت به پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۵ درصد افزایش یافت. همچنین اعتبار تجاری به همان خوبی است که همیشه بوده است. آلستر بورتویک، مدیر مالی بانک آمریکا گفت در حالی که میزان استفاده از وام‌های گردان تجاری به ۷/ ۳۱ درصد رسیده است، سطح عادی قبل از پاندمی حدود ۳۵درصد بود.

مونیهان و بورتویک، فشار وارد بر اقتصاد ایالات متحده و جهان ناشی از افزایش تورم، تهاجم روسیه به اوکراین و وظیفه دشوار فدرال رزرو در آستانه تلاش برای مهار تورم از طریق افزایش نرخ‌های بهره و همچنین کاهش ترازنامه بدون اینکه اقتصاد را به سمت رکود سوق دهد، را کم‌اهمیت نمی‌دانند. بورتویک براساس مفروضات اقتصادی خود که تمامی ‌مدل‌سازی‌ها و پیش‌بینی‌های آینده را شکل می‌دهد، گفت: بانک مقداری از وزن‌دهی صعودی خود را کاهش داده و وزن بیشتری را روی سناریوی اصلی خود و کمی ‌بیشتر به سمت نزولی قرار داده است و در عین حال پیش‌بینی خود را برای تورم نیز افزایش داد.

اما همان‌طور که مونیهان اشاره کرد، سطح سپرده و نقدینگی خانوارهای ایالات متحده در حال حاضر ۳ هزار میلیارد دلار بیشتر از سطوح قبل از پاندمی است. تخلیه این نقدینگی احتمالا به زمان نیاز دارد و طی آن فدرال رزرو می‌تواند امیدوار باشد یک روند متعادل را برای کاهش آن مهندسی کند. وی خاطرنشان کرد در حالی که عدم قطعیت اقتصادی بسیار بالاست، با در نظر گرفتن قدرت مصرف‌کنندگان و جامعه تجاری در ایالات متحده، در حال حاضر من بعید می‌دانم که اقتصاد این کشور به رکود وارد شود، مگر اینکه یک بحران پیش‌بینی‌نشده اتفاق بیفتد.

بنک‌آو‌امریکا یک بانک سرمایه‌گذاری چندملیتی آمریکایی و شرکت هلدینگ خدمات مالی است که دفتر مرکزی آن در شارلوت، کارولینای شمالی قرار دارد. این بانک در سانفرانسیسکو تاسیس شد و زمانی که NationsBank of Charlotte آن را در سال ۱۹۹۸ خریداری کرد، شکل کنونی خود را به خود گرفت. این بانک دومین موسسه بانکی بزرگ در ایالات متحده پس از جی پی مورگان چیس و هشتمین بانک بزرگ در جهان و یکی از چهار موسسه بانکی بزرگ ایالات متحده است. بنک‌آو‌امریکا در حال حاضر تقریبا ۷۳/ ۱۰ درصد از کل سپرده‌های بانکی آمریکا را در رقابت مستقیم با جی پی مورگان، سیتی گروپ و ولزفارگو ارائه می‌دهد و خدمات مالی اولیه آن حول محور بانکداری تجاری، مدیریت ثروت و بانکداری سرمایه‌گذاری می‌چرخد.