به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از یاهو فاینانس، پس از چند دوره زمانی چالش‌برانگیز، به نظر می‌رسد در حال حاضر اکسون‌موبیل در مسیر درستی حرکت می‌کند. تلاش‌های این شرکت برای بهبود عملکرد و کاهش بدهی‌ها نتایجی را به همراه دارد. این شرکت این پتانسیل را دارد که تا سال ۲۰۵۰ دو‌سوم درآمد عملیاتی خود را از راه حل‌های کم کربن به‌دست آورد.

افت شدید تقاضا برای نفت و گاز ناشی از پاندمی‌کرونا، بیشتر از سایر شرکت‌های نفتی به اکسون موبیل لطمه زد، که این امر تا حدی ناشی از بار سنگین بدهی‌های این غول نفتی و سرمایه‌گذاری بالای آن در بخش‌های مختلف صنعتی بود. اما تلاش‌های این شرکت برای تثبیت اوضاع خود، همراه با قیمت‌های قوی‌تر نفت، شرکت را تا حد زیادی از آشفتگی خارج کرده است. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که اکسون‌موبیل خود را در یک دهه آینده چگونه تصور می‌کند.

تلاش اکسون‌موبیل برای بهبود عملکرد

اکسون موبیل از لحاظ تاریخی بازدهی سرمایه‌گذاری بالاتری را نسبت به همتایان خود داشته است. اگرچه نرخ بازده سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۰ به طور کلی کاهش یافت، اما بازده اکسون‌موبیل بیش از سایر غول‌های نفتی کاهش یافت. این در حالی است که بازده این شرکت در سال ۲۰۱۹ حتی قبل از  شروع پاندمی رو به کاهش گذاشت. اما اکسون موبیل بار دیگر در سال ۲۰۲۱ به نرخ بازدهی بالایی دست یافت، که این مهم به لطف اقدامات این شرکت در راستای بهبود عملکرد خود و رفع نگرانی‌های کلیدی سرمایه‌گذاران محقق شد. از این اقدامات می‌توان به کاهش هزینه‌های ساختاری، تمرکز بر محصولات با ارزش بالا و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دارای مزیت رقابتی اشاره کرد. این عملکرد به اکسون موبیل اجازه داد تا ۲۰ میلیارد دلار از بدهی خود را در سال گذشته بازپرداخت کند.

قیمت سربه‌سر نفت اکسون موبیل که در حقیقت همان قیمت نفت خام برنت است که برای تولید جریان نقدی مثبت عملیاتی لازم است، به ۴۱ دلار در هر بشکه کاهش یافته است. این به‌آن معناست که اگر قیمت نفت خام برنت فراتر از ۴۱ دلار در هر بشکه رود، این شرکت می‌تواند از فعالیت‌های عملیاتی خود جریان نقدی مثبتی داشته باشد و جریان نقدی تولید شده با افزایش قیمت نفت افزایش خواهد یافت. تلاش‌های اکسون موبیل به طور قابل توجهی جریان نقدی حاصل از عملیات در سال ۲۰۲۱ را نسبت به سه سال گذشته بهبود بخشید.

به گفته کارشناسان، رشد نقدینگی اکسون ناشی از فعالیت‌های عملیاتی بیشتر این شرکت در مقایسه با همتایان خود بوده است. در سال ۲۰۲۱، جریان نقدی عملیاتی اکسون موبیل بیش از ۲۰۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد کرد که از این جهت آمار قابل توجهی را در مقایسه با سایر شرکت‌های نفتی بین‌المللی (IOC) مانند شورون، رویال داچ شل، BP و توتال انرژی به ثبت رساند. این رشد نه تنها در سال ۲۰۲۰، بلکه در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ حتی در دوره‌های بسیار قبل از پاندمی، بیشتر بود.

راه‌حل‌های انرژی پاک

در پاسخ به شرایط متغیر بازار انرژی، اکسون‌موبیل تمرکز خود را بر راه‌حل‌های انرژی کم کربن افزایش می‌دهد. این شرکت معتقد است این پتانسیل را دارد که یک دهه آینده جریان‌های نقدی قابل توجهی را از مشاغل کم‌کربن خود ایجاد کند. حوزه‌های تمرکز اکسون‌موبیل در راه حل‌های کم‌کربن شامل جذب و ذخیره‌سازی کربن، هیدروژن و سوخت‌های زیستی است. اکسون‌موبیل می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ دو‌سوم جریان نقدی عملیاتی خود را از راه‌ کم‌کربن تولید کند. برنامه‌های این شرکت همچنین شامل سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵ میلیارد دلاری طی ۶ سال آینده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در عملیات‌های خود و سرمایه‌گذاری در فرصت‌های تجاری کم‌کربن برای کمک به مشتریان در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ایجاد بازده جذاب برای سهامداران است. توجه به این نکته مهم است که این سناریوی مدل‌سازی‌شده انعطاف‌پذیری اکسون‌موبیل را برای تغییر پروژه‌های انرژی پاک نشان می‌دهد، در صورتی که این پروژه‌ها از نظر بازدهی جذاب‌تر از تجارت سنتی نفت و گاز آن شوند. این به‌آن معنا نیست که این شرکت فعالیت نفت و گاز خود را تعطیل خواهد کرد و هر پیشرفتی در این راستا تا حد زیادی به بازده مورد انتظار از کسب‌وکارهای سنتی اکسون در مقابل راه‌حل‌های کم‌کربن آن بستگی دارد.  دارن وودز، رئیس هیات‌مدیره و مدیر اجرایی اکسون موبیل، گفت: ما روی برنامه‌های خود برای ایمنی، قابلیت اطمینان، عملکرد زیست‌محیطی، رشد درآمد، جریان نقدی و در نهایت بازده سهامداران تمرکز کرده‌ایم. ما به نوآوری و ارائه راه‌حل‌هایی که نیازهای رو به رشد جامعه را برآورده می‌کند، از جمله جاه‌طلبی‌های انتشار کربن صفر خود ادامه خواهیم داد که این اهداف با استفاده کامل از مزیت‌های رقابتی خود در مقیاس، ادغام، فناوری، تعالی عملکردی و به کارگیری افراد بسیار ماهر، محقق خواهد شد.  

این شرکت یک سرمایه‌گذاری ۲۱ تا ۲۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ و ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار‌ی تا سال ۲۰۲۷ را در برنامه‌های خود دارد. این سرمایه‌گذاری‌ها روی پروژه‌های بالادستی کم‌هزینه، پروژه‌های غیرمتعارف، آب‌های عمیق و LNG و همچنین محصولات با ارزش بالا از جمله محصولات پتروشیمی، سوخت‌های زیستی و روان‌کننده‌ها و کسب‌وکارهای جدید محصول‌محور خواهد بود.