به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از وب‌سایت گلوبال کانستراکشن، این شرکت می‌گوید یک فرآیند داوطلبانه برای کارمندان خود در راستای کمک به مردم اوکراین ایجاد کرده است و برنامه‌های اشتغال برای پناهندگان را که پیش از آن در لهستان و رومانی در حال انجام است، گسترش خواهد داد. همچنین این شرکت به ۵۰ شرکت بزرگ از جمله آمازون، یونیلور و فایزر در حمایت از کمپین تامین چادر برای پناهندگان پیوسته است. ای‌کام شرکت مهندسی آمریکایی که مقر آن در دالاس است می‌گوید کمک‌های مردمی ‌تا سقف ۱۰۰ هزار دلار را برای کمک به صندوق‌های امدادی اوکراین، صلیب سرخ ملی آمریکا و صندوق نجات کودکان جمع‌آوری خواهد کرد. اگر آنها به اهداف مورد نظر خود برسند، این دو موسسه خیریه بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار جمع‌آوری‌شده را بین پناهجویان اوکراینی تقسیم می‌کنند. شرکت فروویال اسپانیا نیز کمپین «با هم قوی‌تر برای اوکراین» را راه‌اندازی کرد و همچنین متعهد شد که با جمع‌آوری کمک‌های مردمی، بدون هیچ محدودیتی، برای کمک به آواره‌های داخلی اوکراینی و کسانی که در کشورهای همسایه پناه گرفته‌اند، تلاش کند. حمدی اولوکایا، بنیان‌گذار کارزار مشارکت در تامین چادر برای پناهندگان، گفت: بحران پناهندگان مشکلی نیست که حل آن فقط بر دوش دولت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی باشد. کلیه کسب و کارها مسوولیت دارند که بخشی از راه‌حل باشند و نوآوری، منابع مالی و صدای خود را برای حمایت از مردم آواره در سراسر جهان به ارمغان بیاورند.

شرکت هولسیم، روسیه را ترک می‌کند

غول سیمان و مصالح ساختمانی شرکت سوئیسی هولسیم، این هفته اعلام کرد در راستای ارزش‌های این شرکت از بازار روسیه خارج می‌شود تا کماکان به خط مشی مسوولانه در فعالیت‌های خود ادامه دهد. این شرکت اعلامیه‌ای را در این خصوص در ۲۹ مارس، زمانی که تهاجم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اوکراین وارد دومین ماه خود شد، منتشر کرد. این در حالی است که قبلا گفته بود تمام سرمایه‌گذاری‌های خود در روسیه را به حالت تعلیق در‌می‌آورد.

هولسیم در این بیانیه تاکید کرد: هیات مدیره نگرانی‌های خود را در خصوص درد و رنج انسانی غم‌انگیزی که در سراسر منطقه رخ می‌دهد ابراز می‌کند و کاملا متعهد به حمایت از مردم، خانواده‌ها و جوامع آسیب‌دیده است. محصولات هولسیم به طور گسترده در پروژه‌های زیرساختی روسیه استفاده شده است. این شرکت در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد در آستانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کارخانه‌های آن در شوروو، فرزیکوو و وولسک و همچنین معادن سنگ معدن در جمهوری کارلیا، مواد و مصالح موردنیاز برای ۸ استادیوم از ۱۲ استادیوم جدید یا توسعه‌یافته را تامین کردند. همچنین این شرکت مصالح لازم برای توسعه متروی مسکو را تامین کرده است.

استراباگ قرارداد با سهامدار مرتبط با الیگارشی روس را فسخ کرد

غول ساختمانی اتریشی استراباگ نیز اعلام کرد یک قرارداد سهامداری با شرکتی را که بخشی از آن متعلق به اولگ دریپاسکا، یک میلیاردر صنعتگر روسی بود، فسخ کرده است. این شرکت همچنین گفت روسیه را ترک خواهد کرد، جایی که کار حدود ۳/ ۰ درصد از حجم تولید آن را تشکیل می‌دهد.

در ماه مارس استراباگ اظهار کرد از حمله رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین دچار شوک و وحشت‌زده شده است. این شرکت گفت: این جنگ تجاوزکارانه نه تنها با هر آنچه ما به آن اعتقاد داریم، چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حقوق بین‌الملل، در تضاد کامل است، بلکه به طور مستقیم به ما آسیب می‌زند و این امر پروژه صلح اروپا را چندین دهه به عقب می‌اندازد. استراباگ خاطرنشان کرد: این تصمیم پس از شکست همه تلاش‌های ما برای به دست آوردن سهام شرکت روسی اتخاذ شده است.

توماس بیرتل، مدیر اجرایی استراباگ گفت: از طرف مدیریت‌، ما آماده هستیم تا تمام اقدامات قانونی ممکن را برای جلوگیری از هرگونه آسیب به شرکت خود انجام دهیم. با توجه به تحریم‌هایی که در حال حاضر توسط بریتانیا و کانادا بر روسیه اعمال شده است، به نظر می‌رسد این تحریم‌ها شامل پرداخت سود سهام نیز خواهند شد. تا آنجا که به تجارت استراباگ در روسیه مربوط می‌شود، که در حال حاضر بالغ بر ۳/ ۰ درصد از حجم تولید این گروه را به خود اختصاص می‌دهد، هیات مدیره تصمیم گرفته است فعالیت‌های خود را در آن کشور به پایان برساند.

جنگ اوکراین و کاهش ساخت و ساز در اروپای شرقی

شرکت گلوبال دیتا می‌گوید افزایش تورم و اعتماد ضعیف سرمایه‌گذاران در بحبوحه تهاجم مداوم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین، منجر به کاهش ۴/ ۳ درصدی تولید و ساخت‌وساز اروپای شرقی در سال‌جاری خواهد شد. انتظار می‌رود تولید روسیه در سال جاری به دلیل تحریم‌ها ۲/ ۹ درصد کاهش یابد، در حالی که اقتصادهایی که با روسیه در ارتباط هستند از مشکلات تجاری و اختلالات زنجیره تامین و کاهش فعالیت گردشگری رنج خواهند برد. فنلاند یکی از کشورهایی است که با کمبود شدید فولاد مواجه است و عرضه آن از روسیه، بلاروس و اوکراین مختل شده است. جوئل ‌هانا، یک اقتصاددان در گلوبال دیتا، گفت بیشتر کشورهای اروپای شرقی به دلیل تضعیف اعتماد سرمایه‌گذاران در منطقه با افزایش قیمت انرژی و کاهش ارزش پول مواجه خواهند شد. وی در ادامه افزود: علاوه بر این، کاهش درآمد خانوارها احتمالا تقاضا را تضعیف کرده و رشد پروژه‌های ساختمانی تجاری را تضعیف می‌کند. این در حالی است که افزایش هزینه‌های ساخت و ساز باعث افزایش قیمت مسکن و کاهش تقاضا برای ساخت و سازهای مسکونی می‌شود. ساخت و ساز بخش عمومی ‌ممکن است آسیب ببیند زیرا بودجه دولت به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی و افزایش تاریخی تعداد پناهندگان از اوکراین به لهستان، رومانی و مجارستان تحت فشار قرار گرفته است. گلوبال دیتا گفت پیش‌بینی می‌شود ساخت و ساز در خود اوکراین در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۹ درصد کاهش یابد و کل تولید ساختمان در اروپای شرقی را کاهش دهد.