به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، پاتریک پویان، رئیس هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت توتال انرژی، در گفت‌وگو با‌ هادلی گمبل از CNBC، اظهار کرد حاضر نیست دارایی‌های این شرکت را  از روسیه خارج کند، زیرا این کار در واقع به معنای بخشیدن دارایی‌ها به پوتین به صورت رایگان خواهد بود. وی می‌گوید: با دارایی‌های موجود چه کنیم؟ من حاضر نیستم آنها را در ازای هیچ، به مردم روسیه و به الیگارش‌های روسی ببخشم، زیرا اتفاقا، این اقدام برخلاف تحریم‌های جهانی علیه دولت روسیه خواهد بود. وی در ادامه افزود: این دارایی‌ها وجود دارد، من آنها را مجانی به آقای پوتین نمی‌دهم. زیرا امروز ترک کردن روسیه به این معنی است.

این شرکت فرانسوی به دلیل امتناع از حذف دارایی‌های نفت و گاز خود در روسیه، به عنوان مثال سهامش در شرکت‌های تولیدکننده گاز روسی مانند نواتک و یامال، مانند رقبای خود شل و بریتیش پترولیوم، با انتقادات بسیاری از طرف جامعه جهانی مواجه شده است. طبق گزارش‌ها، شل با ضرر ۳ میلیارد دلاری در خصوص دارایی‌های خود در روسیه مواجه است، در حالی که کاهش ارزش BP نیز ممکن است به حدود ۲۵ میلیارد دلار برسد. اما پویان استدلال کرد حذف دارایی‌ها در واقع هیچ معنایی ندارد.

پویان در پاسخ به برنامه خروج شرکت‌های انرژی رقیب از این کشور خاطرنشان کرد: آنها هر کاری می‌خواهند انجام می‌دهند، من هم آنچه را که به صلاح توتال است انجام می‌دهم، اما او گفت نمی‌داند آنها چگونه برنامه‌ریزی کرده‌اند که بدون نقض تحریم‌ها از روسیه خارج شوند. مایلم همکارانم به من توضیح دهند که چگونه این کار را انجام خواهند داد. توتال انرژی می‌گوید به جای خروج کامل از روسیه، دیگر سرمایه پروژه‌های جدید در این کشور را تامین نخواهد کرد و قراردادهای عرضه گاز و نفت روسیه را تمدید نخواهد کرد. پویان در ادامه افزود: ما کاملا مخالف جنگ هستیم و تجاوز روسیه به اوکراین را قاطعانه محکوم می‌کنیم. وی افزود: ما با پوتین دیگر همکاری نخواهیم کرد، اما لطفا بین روسیه و پوتین تفاوت قائل شوید. توتال انرژی در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه گذشته گفت: رها کردن این منافع بدون در نظر گرفتن کلیه جوانب، سرمایه‌گذاران روسی را ثروتمند می‌کند و این امر در تضاد با هدف تحریم‌ها خواهد بود. وی می‌گوید تحریم‌ها و قوانین روسیه به این معنی است که این شرکت از یافتن خریدار غیرروسی برای این دارایی‌ها منع شده است.

پویان گفت باید از اتکای اروپا به گاز روسیه درس گرفت. بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اتحادیه اروپا سال گذشته ۴۵درصد گاز موردنیاز خود را از روسیه وارد کرد. با توجه به تصمیم اروپا برای انتخاب گزینه کم‌هزینه گاز روسیه، او اظهار کرد: متاسفانه ما خود شرایطی را ایجاد کردیم که به آنها وابسته باشیم. این برای همه ما درس بزرگی است. او گفت پوتین اروپا را مجبور به خرید گاز روسیه نکرد. ما طرفدار پرداخت کمترین هزینه برای انرژی بودیم. بله، ما خود به نوعی یک هیولا ایجاد کردیم. وی افزود مردم اکنون باید در نظر بگیرند که بدون روسیه چقدر حاضرند برای امنیت انرژی هزینه بپردازند.