پرداخت 2/ 7هزارمیلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی

حجت‌اله مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون می‌گوید: پرداخت ۷هزار و۲۰۰میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی از مهم‌ترین محورهای همکاری بانک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. بانک در اعطای تسهیلات ازدواج جوانان و معرفی شدگان کمیته امداد، سازمان بهزیستی، بنیاد شهید نیز عملکردی در حدود ۹۰ تا ۱۰۰درصد داشته است. نکته مهم در فعالیت بانک توسعه تعاون در سال۱۴۰۰ این است که بانک به میزان ۳۵۰میلیون دلار فعالیت ارزی داشته است که حدود ۲هزار و۵۴۴میلیارد ریال سود در این بخش شناسایی شده است.

ازسوی دیگر منابع بانک توسعه تعاون در پایان سال۱۴۰۰ با ۳۶درصد رشد در مقایسه با سال پیشین برخوردار بوده و مصارف نیز با رشد ۳۷درصدی مواجه است و هم‌اکنون مانده مصارف و مانده منابع از ۴۰۰هزار میلیارد ریال فراتر رفته است.

قراردادهای عاملیت بانک توسعه تعاون در اجرای بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت جهاد کشاورزی نهایتا منجر به اعطای ۶۱هزار میلیارد ریال تسهیلات در این بخش‌ها خواهد شد. تاکنون نیز ۱۲هزار و۹۰۰میلیارد ریال منابع توسط این چهار دستگاه اجرایی در بانک جذب شده است. یکی دیگر از عملکردهای بانک جذب ۱۴هزار و۸۰۰میلیارد ریال منابع از صندوق توسعه ملی است.

همچنین بانک در نظر دارد تا بتواند کفایت سرمایه خود را افزایش دهد و این موضوع را به‌عنوان یکی اهداف خود قرار داده است. در این راستا، افزایش سرمایه بانک به ۳۴هزار میلیارد ریال موجب تحقق کفایت سرمایه در حد ۳درصد شده که بانک در تلاش است در مراحل آتی افزایش سرمایه، کفایت سرمایه از حد نرمال ۵ درصد فراتر رود. ۳۵۰هزار میلیارد ریال برای افزایش سرمایه هشت بانک دولتی در بودجه سال ۱۴۰۱ لحاظ شده است .

تسهیلات ۳۰ هزار میلیارد ریالی در حوزه اشتغال روستایی

در ادامه اقدامات این بانک در حوزه اشتغال‌زایی، تسهیلات اشتغال روستایی بانک توسعه تعاون به ۳۰هزار میلیارد ریال نزدیک شده است و تسهیلات پرداختی بانک توسعه تعاون در سرفصل اشتغال پایدار روستایی و عشایری به ۲۹هزار و ۹۰۵ میلیارد ریال رسیده است. در این خصوص، سامانه «کارا» با تحلیل تسهیلات پرداختی بانک‌های عامل در طرح ملی اشتغال پایدار روستایی و عشایری اعلام کرده است: بانک توسعه تعاون از ابتدای اجرای طرح تا هفتم فروردین سال‌جاری ۵۳ هزار و ۴۶۴ شغل ایجاد کرده است. دراین بین، استان کرمانشاه با ۵هزار و۹۲۸ شغل ایجادشده در رتبه اول و به ترتیب استان‌های خراسان رضوی با ۴هزار و۲۶۸، سیستان و بلوچستان با ۲هزار و۸۰۶، فارس با ۲هزار و۵۴۸ و هرمزگان با ۲هزار و۲۸۱ در رتبه‌های دوم تا پنجم اشتغال‌زایی قرار دارند.

همچنین این بانک در قالب طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۲۷هزار و ۱۲۷ طرح را تامین مالی کرده است. در این بخش نیز استان‌های کرمانشاه با ۴هزار و ۷۸۹ طرح، سیستان و بلوچستان با یک‌هزار و ۹۶۳، گلستان با یک‌هزار و ۴۶۱، گیلان با یک‌هزار و ۳۵۱ و فارس با یک‌هزار و ۱۸۷ طرح در رتبه‌های اول تا پنجم تعداد طرح‌های پرداختی در این طرح ملی قرار دارند.

استان‌های کرمانشاه با پرداخت ۲هزار و ۳۹۴ میلیارد ریال، سیستان و بلوچستان با یک‌هزار و ۷۳۳، فارس با یک‌هزار و ۲۴۲، خراسان رضوی با یک‌هزار و ۱۹۳ و کرمان با یک‌هزار و ۱۸۱ میلیارد ریال در رتبه‌های اول تا پنجم میزان پرداخت تسهیلات قرار دارند.

واگذاری ۸واحد تملیکی

براساس این گزارش، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون هشت واحد تولیدی که به تملک بانک درآمده بود در قالب اقاله و فروش به متقاضیان برای احیای امر تولید واگذار شده است. مهدیان، مدیرعامل بانک توسعه تعاون در تشریح سیاست‌های بانک در زمینه اموال تملیکی معتقد است: راهبرد ما در بانک توسعه تعاون همراهی و حمایت حداکثری از تولید است؛ به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا کمترین میزان تملیک صورت گیرد.

واگذاری اموال مازاد و تملیکی در قالب فروش برای بازگشت منابع حاصله به چرخه نقدینگی و عدم تمرکز بانک بر بنگاه‌داری از جمله برنامه‌های اصلی بانک توسعه تعاون به شمار می‌آید. براین اساس از ابتدای سال ۱۳۹۵ تاکنون، بانک توسعه تعاون موفق به واگذاری ۶۴۸فقره از اموال مازاد و تملیکی به ارزش یک‌هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال شده است.

میزان اموال تملیکی بانک از حدود ۸۰۴ فقره اموال به ارزش یک هزار و ۶۴۱ میلیارد ریال در سنوات گذشته به ۱۵۶ فقره به ارزش ۴۸۵ میلیارد ریال در انتهای بهمن ماه سال جاری کاهش پیدا کرده است. همچنین از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸۹ فقره از وثائق تملیکی بانک به ارزش خالص۲۷۰ میلیارد ریال به صورت قطعی واگذار و ۶۸ فقره از اموال به ارزش ۱۴۳ میلیارد ریال به‌رغم برگزاری مزایده ثبتی قبل از طی فرآیند تملیک پس از دریافت مطالبات بانک فک رهن شده است.

اختصاص تسهیلات به کالای ایرانی

همچنین بانک توسعه تعاون در سال گذشته ۲۰هزار میلیارد ریال تسهیلات به خریداران محصولات ایرانی پرداخت کرده است. این تسهیلات باعث بهره‌مندی بیش از ۱۵هزار نفر شده؛ ضمن آنکه میانگین تسهیلات پرداختی برای خرید لوازم خانگی ۵۰۰میلیون ریال و میانگین تسهیلات پرداخت شده در بخش خودروهای تجاری ۵ میلیارد ریال بوده است. لازم به ذکر است که نرخ تسهیلات غیر جاری در این بخش ۴درصد است.

تفاهم‌نامه‌های پرداخت تسهیلات نیز یک هزار و۸۰۰ فقره بوده است. همچنین بانک توسعه تعاون در بخش کشاورزی با یک شرکت تولیدکننده پهپاد قرارداد امضا کرده است که خریداران محصولات این شرکت می‌توانند از تسهیلات این بانک بهره‌مند شوند. همچنین ۹۰درصد تولیدکنندگان خودروهای تجاری برای بهره‌مندی از تسهیلات بانک توسعه تعاون با این بانک تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند.

اولویت تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

مدیرعامل بانک توسعه تعاون راهبردهای هفت‌گانه بانک را به‌عنوان خط‌مشی در سال۱۴۰۱ ابلاغ کرد. براین اساس بانک توسعه تعاون به‌عنوان بانکی دولتی و توسعه‌ای عهده‌دار تکالیف متعدد توسعه‌ای است و راهبردهای ابلاغی می‌تواند اجزای سازمان را در مسیری هدایت کند تا نقش توسعه‌ای بانک به نحو مناسبی اجرایی شود. مهدیان نخستین راهبرد سال‌جاری بانک را معطوف بر شعار سال دانست و گفت: از این رو برنامه‌های متنوعی برای تامین مالی و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان با اولویت تعاونی‌های دانش‌بنیان به اجرا درمی‌آید. روان‌سازی و تسهیل اعطای تسهیلات خرد به‌ویژه تسهیلات ازدواج جوانان، قرض‌الحسنه و تسهیلات عمومی ‌به‌صورت غیرحضوری و مبتنی بر اعتبارسنجی دقیق و سهولت در اخذ تضامین به‌عنوان راهبرد دوم تعیین شده است.

مدیرعامل بانک بیان می‌کند: آسان‌گیری پرداخت تسهیلات خرد که مورد نظر مقامات ارشد اقتصادی کشور قرار گرفته است، همواره مورد تاکید بوده و در همه دیدارها با همکاران شعب بر اهمیت رعایت حال متقاضیان و سهل‌گیری در تسهیلات عمومی‌اصرار ورزیده‌ام.

انضباط مالی و بودجه‌ای بخشی از راهبرد سوم بانک توسعه تعاون در سال جاری است که با رعایت این امر مهم بانک در سال‌های اخیر توانسته است علاوه بر انجام تکالیف متعدد، کارنامه مالی مناسبی را رقم بزند.

تمرکز بر اعطای تسهیلات به‌صورت هدفمند به بخش‌های تولیدی به‌عنوان چهارمین راهبرد بانک در سال‌جاری اعلام شده است. راهبرد پنجم معطوف به شرکت‌های تابعه بانک است که با تاسیس آنها ماموریت‌های ویژه‌ای از سوی بانک به آنها محول شده است. نکته قابل توجه اینکه فعالیت شرکت‌های تابعه در تکمیل فعالیت بانک است و مشتریان و تعاونگران از مجموع خدمات شرکت‌ها منتفع می‌شوند که با توجه به روند رو به رشد شرکت‌ها در سال‌های اخیر، توسعه بازار و مشتریان آنها و نیز بهبود عملکرد آنها ضروری به نظر می‌رسد.

حضور توانمندانه در اجرای طرح‌های ملی از جمله اشتغال پایدار روستایی و عشایری، تبصره ۱۸ قانون بودجه، ماده ۵۲ و ماده ۵۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت بسیار مهم است که در ششمین راهبرد بانک توسعه تعاون هدف واقع شده است.

افزایش عزم و انگیزه در میان پرسنل و سازماندهی مناسب نیروهای بانک و شرکتی برای ارائه خدمات شایسته به مشتریان و متقاضیان بخشی از راهبرد هفتم بانک است. سرمایه انسانی بانک مهم‌ترین سرمایه بانک به‌شمار می‌رود و تمام‌ برنامه‌های مهم بانک و پیشبرد تکالیف ملی و اقدامات توسعه‌ای از طریق نیروی انسانی قابلیت تحقق می‌یابد.