پیامدهای تعلل در تخصیص ارز نهاده‌ها تا دو ماه آینده آشکار می‌شود

در واقع به دلیل شرایط جغرافیایی، هوای گرم و خشک و کمبود منابع آبی، نبود ماشین‌آلات و تکنولوژی‌های لازم و البته فقدان استراتژی‌های مناسب تولید محصولات کشاورزی، ایران یک کشور واردکننده در نهاده‌های دامی ‌به شمار می‌رود و متوسط ۸۰ درصد از نیاز کشور به این اقلام از طریق واردات تامین می‌شود. در این شرایط مهم‌ترین رکن افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات خوراک دام، ایجاد انگیزه در کشاورزان است. بر اساس آمار، سالانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ذرت، حدود ۴۰ هزار تن کنجاله سویا و ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تن جو در داخل کشور تولید می‌شود. در خصوص علوفه‌ها نیز حدود ۷۵ تا۸۰ میلیون تن در سال علوفه دام مصرف می‌شود که از این مقدار حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن شامل یونجه، شبدر، علوفه‌های سیلویی مثل ذرت و ارزن علوفه‌ای، سورگون و ارقام توسعه‌یافته چغندر علوفه‌ای در داخل کشور تولید می‌شود، اما مابقی از کشور‌هایی  مانند اوکراین  تهیه می‌شود. حال  با شروع جنگ روسیه و اوکراین نیز بازار این محصولات با چالش‌های دیگری مواجه شده است.

هنوز فرصت خرید نهاده از منابع علوفه‌ای جهان وجود دارد

در همین راستا رئیس هیات‌مدیره کارخانجات خوراک دام کشور در خصوص اصلی‌ترین اثرات وقوع این جنگ بر بازار غلات و خوراک دام و طیور به خبرنگار بازار گفت: چون اوکراین و روسیه یکی از کشورهایی هستند که عمدتا در بخش غلات و به طور خاص در بحث دانه‌های روغنی ایران را پوشش می‌داده، لذا با این وضعیت پیش‌بینی ما این است که قطعا اگر این روند ادامه یابد خللی در بحث خرید و دریافت نهاده‌ها از این دو کشور اتفاق خواهد افتاد. «حسین کیهانی» افزود: با توجه به اینکه الان کشاورزان در اوکراین نیز امنیت ندارند که بتوانند به تولید محصولات خود رسیدگی کنند قطعا تولیدات این کشور کاهش خواهد یافت و به تبع وضعیت ما را نیز از این بابت متاثر خواهد کرد. وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر پیش‌بینی شما از قیمت غلات طی ماه‌های آینده چیست، گفت: مساله مهم این است که اگرچه قیمت جهانی غلات افزایش یافته، اما الان می‌شود از منابع علوفه‌ای موجود در بازارهای جهانی خرید کرد. البته به شرطی که ارز به موقع تخصیص داده شود و در اختیار واردکننده‌ها قرار بگیرد. کیهانی افزود: تا جایی که بنده اطلاع دارم از دی سال گذشته هنوز به بخش خصوصی آنچنان که باید ارز تخصیص داده نشده و واردکننده‌ها معطل دریافت ارز مورد نیاز خود هستند. اینها همگی در انگیزه واردات واردکنندگان موثر است که متاسفانه شاید ظرف یک تا دو ماه آینده تاثیر این تعلل‌ها نمایان شود.

عدم تخصیص نهاده به کارخانجات خوراک آماده صنعتی و قیمت‌های دستوری؛ اصلی‌ترین چالش‌های بخش در سال گذشته

رئیس هیات مدیره کارخانجات خوراک دام کشور همچنین در خصوص اصلی‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان خوراک صنعتی در سال گذشته گفت: سال گذشته بیشترین چالش ما عدم تخصیص نهاده‌ها به کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان و عدم بهره‌مندی از این ظرفیت بوده است. وی افزود: این در حالی است که انتظار می‌رود این رویه در سال جاری تغییر کند و با توجه به مسائلی که قبلا در سطح وزارتخانه، مجلس و تمام حوزه‌های تصمیم‌گیری مطرح شده، از این پتانسیل بالقوه برای صنعت دام، طیور و آبزیان کشور استفاده شود. کیهانی با بیان اینکه چالش بعدی ما در سالی که گذشت، بحث قیمت‌های دستوری بود، گفت: متاسفانه قیمت‌های دستوری یکی از آسیب‌هایی است که در سال گذشته به دلیل عدم به‌روزرسانی و ارزیابی مجدد موجب ضرر و زیان این صنعت شده است. وی خاطر‌نشان کرد: از دیگر مسائلی که ما در این بخش با آن روبه‌رو هستیم این بحث است که آقایان اعلام می‌کنند تولیدکنندگان این بخش باید خود را اثبات کنند.

این در حالی است که صنعت خوراک صنعتی دام و طیور در دنیا جواب داده است و دیگر نیازی به اثبات شدن نیست. مدیرعامل شرکت تعاونی کارخانجات خوراک دام استان مازندران با بیان اینکه اگر تولید‌کنندگان خوراک دام نیاز به اثبات داشتند، الان در کل دنیا از این امکانات استفاده نمی‌شد، افزود: جالب اینجا است که در کل دنیا الان خام‌خوری منسوخ شده است و دنیا به سمت استفاده از خوراک‌های آماده و خوراک‌هایی که شاید هنوز تکنولوژی آن وارد ایران نشده، پیش رفته‌اند. وی تصریح کرد: با وجود این متاسفانه ما هنوز در الفبای تولید خوراک آماده در کشور مانده‌ایم و اصالت آن را زیر سوال می‌بریم در حالی که ما نیاز به اثبات نداریم. به خصوص اینکه روی این محصولات و اثربخشی آنها کار شده و به صورت علمی ‌ثابت شده است. کیهانی گفت: بنابراین تقاضای ما از دولت در سال جاری این است که در این زمینه با تفکر دیگری وارد عمل شود و اراده استفاده از این ظرفیت‌ها در کشور را آشکار سازد.

تولید ۱۰ میلیون تنی خوراک آماده در برابر ظرفیت ۲۴ میلیون تنی

وی همچنین در خصوص حجم تولید خوراک صنعتی آماده در کشور گفت: بر اساس آماری که در دست داریم حدود ۱۰ میلیون تن تولید خوراک دام، طیور و آبزیان در سطح کارخانجات خوراک دام کشور داریم و ظرفیت تولید نیز حدود ۲۴ میلیون تن است. کیهانی با اشاره به اینکه به طور تقریبی ۴۰ تا ۴۵ درصد ظرفیت ما فعال است، گفت: کمبود نهاده‌ها و بی‌توجهی و نبودن اراده‌ای که بخواهد از این پتانسیل بیشتر استفاده کند موجب شده که تنها ۴۵ درصد از ظرفیت تولید ما فعال باشد.