کوچک شدن بازار صنعت تجهیزات آشپزخانه

مدیر بازاریابی شرکت «استیل البرز» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: افت آمار ساخت و ساز طی ۶ یا ۷ سال گذشته باعث شده که اندازه این بخش از تقاضا به شدت کاهش پیدا کند. بخش دیگری از تقاضا برای این محصولات،‌ تقاضا برای بازسازی آشپزخانه‌ها است. این متغیر کلیدی هم به شدت طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. با توجه به کاهش تولید ناخالص ملی و به تبع آن کاهش در‌آمد سرانه و توان خرید مصرف‌کننده در سال‌های اخیر تقاضا در این بخش از بازار هم کاهش پیدا کرده است.

تولید سبد محصولات با قیمت‌گذاری اقتصادی

 محمد‌رضا حسومیان درباره استراتژی این مجموعه برای کاهش تقاضا گفت: در بخش‌بندی بازار متغیر اصلی سطح درآمدی و توان خرید است. بر این اساس بازار به چند بخش قابل تقسیم است؛ بخش A و A+  (طبقه مرفه‌)، بخش  B (طبقه متوسط رو به بالا)،  بخش C (طبقه متوسط رو به پایین) و بخش D و E. توان خرید و سطح درآمدی این بخش‌ها متفاوت بوده و قیمت‌هایی که برای خرید کالاها می‌پردازند نیز متفاوت است. وی افزود: از سال ۱۳۹۷ با توجه به پیش‌بینی که از روند تغییر متغیرهای کلان اقتصادی داشتیم استراتژی رقابتی شرکت را تغییر دادیم. در گذشته بازار هدف استیل البرز فقط بخش B بازار بود، ولی بر اساس روند تغییرات در قدرت خرید مصرف‌کنندگان با تولید سبد محصولات اقتصادی و قیمت‌گذاری پایین‌تر برای این سبد محصولات تلاش کردیم تا بخش C بازار را هم هدف قرار دهیم.  به گفته حسومیان در حال حاضر دو سبد محصول با استراتژی قیمت‌گذاری متفاوت برای بخش‌های B و C بازار عرضه می‌کنیم تا از این راه بتوانیم سهم از دست رفته را جبران کنیم. این مسیر را در چهار سال اخیر طی کرده و قصد داریم در سال ۱۴۰۱ نیز در همین مسیر گام برداریم. همچنین روی افزایش اثربخشی و بهره‌وری زنجیره ارزش شرکت متمرکز شده و سعی کردیم هزینه‌های موجود را تا حد زیادی مدیریت  کنیم تا بهای تمام‌شده محصول را کاهش داده و کمتر نیاز به افزایش قیمت محصولات داشته باشیم و در عین حال یک حاشیه سود معقول را برای کسب و کار حفظ کنیم. با مقایسه میزان افزایش قیمت در صنعت تجهیزات آشپزخانه با صنایع دیگر مانند خودروسازی یا دیگر صنایع می‌توان مشاهده کرد که این صنعت در کنترل قیمت موفق‌تر عمل کرده و افزایش قیمت به مراتب کمتری اعمال کرده است.

ایجاد شرایط گلخانه‌ای باعث ضرر تولیدکننده و مصرف‌کننده

مدیر بازاریابی شرکت «استیل البرز» درباره ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی گفت: ایجاد انحصار و ممنوعیت واردات برندهای خارجی لوازم خانگی موجب ایجاد شرایط گلخانه‌ای شده که نتیجه آن متضرر شدن همه است. مصرف‌کننده و حتی تولیدکننده‌ای که بازار انحصاری اینچنینی را به دست می‌آورد در بلندمدت متضرر می‌شود. مصرف‌کننده با پرداخت قیمت بالاتر هزینه این انحصار را می‌پردازد و تولیدکننده با دور شدن از بازار رقابتی چالاکی خود را از دست داده و دچار رخوت شده و توان رقابتی خود را از دست می‌دهد و با گشایش بازار در آینده دچار سقوط خواهد شد. این موضوع همچنین باعث دور ماندن تولید‌کنندگان از تکنولوژی روز و افت شدید کیفیت محصولات تولیدی آنها خواهد شد. نمونه این اتفاق را در خودروسازی شاهد هستیم که چند دهه انحصار چه بر سر کیفیت محصولات این صنعت آورده.

وی افزود: در این موضوع صنایع باید بر اساس مزیت نسبی تولید آنها در کشور تفکیک شوند. در صنعت تجهیزات آشپزخانه چون عمدتا مبتنی بر شکل‌دهی به فلزات بوده و به علت اینکه در تولید فلزات به ویژه در صنعت فولاد در کشور مزیت نسبی وجود دارد، حضور رقبای خارجی تهدیدی برای بقای این صنعت نیست و چه بسا با توجه به این مزیت نسبی می‌توانیم توانمند‌تر رقابت کنیم. در نتیجه روزی که تحریم‌ها برطرف شده و بازارها باز شود با آمادگی نسبی می‌توانیم وارد بازارهای منطقه‌ای و جهانی شویم. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری روی صنایعی که کشور در آنها مزیت نسبی ندارد و برای بقا نیازمند انحصار و ایجاد شرایط گلخانه‌ای است منطقی به نظر نمی‌رسد.

درج قیمت تولیدکننده موجب سردرگمی ‌مصرف‌کننده

حسومیان با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری دستوری و الزام درج قیمت تولیدکننده روی محصولات لوازم خانگی گفت: یکی از شعارهای دولت‌ها کنترل تورم و قیمت‌ها بوده که دولت جدید هم بر مبنای آن الزام به درج قیمت تولیدکننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی محصول را ابلاغ کرده است. طرح‌های بدون مطالعه به این شکل در نهایت باعث سردرگمی ‌مصرف‌کننده می‌شود چون اساسا چالش‌های اجرای چنین طرحی و تبعاتی که در بازار دارد در نظر گرفته نمی‌شود. در نهایت هم قیمت کنترل نشده و حتی شاخص مقایسه‌ای که مصرف‌کننده برای سنجش گرانی کالا داشت (قیمت مصرف‌کننده) نیز حذف شده و هر فروشگاه می‌تواند با قیمت دلخواه خود محصول را به فروش بر‌ساند. در این شرایط آیا امکان کنترل اثربخش شبکه توزیع و خرده‌فروش‌ها بر اساس بخشنامه مصوب وجود دارد؟ مسلما نه.

وی افزود: تکلیف تولیدکنندگان در تصمیم‌گیری‌های کلان اقتصادی دولت نامشخص است. دولت‌ در جایی حرف از بازار آزاد و قیمت رقابتی می‌زند و از طرف دیگر تصمیماتی مانند ممنوعیت واردات یکسری محصولات را به اجرا می‌گذارد و می‌خواهد قیمت‌ها را سرکوب کند. این از  هم‌گسیختگی در تصمیم‌گیری و بلاتکلیف بودن در نهایت فرصت رشد کسب‌وکارها را از بین برده و امکان سرمایه‌گذاری بلند‌مدت کسب و کارها روی موضوع‌های مهمی‌ همچون تحقیق و توسعه را  سلب می‌کند.

از بین رفتن اثر‌بخشی زنجیره ارزش تولید‌کننده در نتیجه تحریم‌ها

مدیر بازاریابی شرکت «استیل البرز»   با اشاره به هزینه‌های مضاعف تحریم‌ها برای تولیدکننده گفت: فعال اقتصادی به هر حال مسیر خود را برای ادامه حیات و دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کند، اما این ادامه حیات شامل تامین قطعات،‌ مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز  است که در داخل کشور تولید نمی‌شوند. در شرایط تحریم، هزینه‌های مضاعفی که به تولیدکننده تحمیل شده باعث شده تا اثر‌بخشی زنجیره ارزش تولیدکننده از بین رفته و تولید کالا گران‌تر دربیاید. بار هزینه اضافی که تولیدکننده به علت تحریم‌ها پرداخت کرده در نهایت به دوش عامه مردم خواهد بود و مصرف‌کننده نهایی باید کالا را گران‌تر خریداری کند.

وی با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت گفت: استیل البرز در سال ۱۳۷۱ آغاز به فعالیت کرده و در ۲۰ خرداد امسال ۳۰ سالگی فعالیت خود را جشن می‌گیرد. این شرکت ابتدا فعالیت خود را  با تولید سینک آشپزخانه آغاز کرده و به تدریج اجاق گاز رومیزی، هود، فر، مایکروویو و شیر سینک را  به سبد محصولات خود اضافه کرده است.

27 (3) copy