به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، این کارشناسان حوزه نفت می‌گویند شرکت دولتی سینوپک بزرگ‌ترین پالایشگاه آسیا، شرکت CNOOC، شرکت پتروچاینا و سینوشم در تجارت محموله‌های جدید روسیه برای بارگیری در ماه مه دچار مشکلاتی شده‌اند.  دو نفر از این افراد پس از تحریم نفت روسیه توسط واشنگتن در ماه گذشته و تحریم اتحادیه اروپا علیه صادرکننده‌های بزرگ روسی شرکت روسنفت و گازپروم نفت گفتند شرکت‌های دولتی چین نمی‌خواهند آشکارا از مسکو با خرید مقادیر اضافی نفت حمایت کنند.

یکی از این افراد اظهار کرد شرکت‌های دولتی بسیار محتاطانه عمل می‌کنند، زیرا اقدامات آنها می‌تواند نماینده عملکرد دولت چین در قبال روسیه باشد و هیچ یک از آنها نمی‌خواهند به عنوان خریدار نفت روسیه معرفی شوند. این در حالی است که سینوپک و پتروچاینا از اظهار نظر در این خصوص خودداری کردند و شرکت‌های CNOOC و سینوشم بلافاصله به درخواست اظهار نظر پاسخ ندادند. چین و روسیه در سال‌های اخیر روابط نزدیک‌تری را در حوزه‌های مختلف توسعه داده‌اند و همین اواخر در ماه فوریه شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند و چین از محکوم کردن اقدامات روسیه در اوکراین یا نامیدن آن به عنوان تهاجم خودداری کرد.

از طرف دیگر چین بارها از تحریم‌های غرب علیه روسیه انتقاد کرده است، اگرچه یک دیپلمات ارشد روز شنبه گفت پکن به طور عمدی تحریم‌های روسیه را دور نمی‌زند. چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام روسیه با ۶/ ۱ میلیون بشکه در روز است که نیمی ‌از آن از طریق خطوط لوله تحت قراردادهای بین دولت‌ها تامین می‌شود. منابع انتظار دارند شرکت‌های دولتی چین به قراردادهای بلندمدت و موجود خود برای خرید نفت روسیه احترام بگذارند، اما از معاملات جدید خودداری کنند.

کاهش واردات نفت روسیه از چین می‌تواند پالایشگاه‌های بزرگ دولتی این کشور را وادار کند که به منابع جایگزین روی بیاورند و بر نگرانی‌های عرضه جهانی بیفزاید که قیمت نفت برنت را در اوایل ماه مارس به بالاترین حد در ۱۴ سال اخیر یعنی نزدیک به ۱۴۰ دلار در هر بشکه رساند. پس از اعلام برنامه‌های ایالات متحده و متحدان آن برای آزادسازی ذخایر استراتژیک خود، قیمت‌های آتی برنت کاهش یافت و به کمتر از ۱۱۰ دلار رسید.

کنترل ریسک و انطباق

قبل از بحران اوکراین، روسیه ۱۵ درصد از نفت وارداتی چین را تامین می‌کرد که نیمی ‌از آن از طریق خطوط لوله سیبری شرقی و آتاسو-آلاشانکو و بقیه توسط نفتکش‌ها از بنادر دریای سیاه، دریای بالتیک و خاور دور منتقل می‌شد. شرکت یونیپک، بازوی تجاری سینوپک و یکی از خریداران پیشرو نفت روسیه، در جلسات منظم داخلی خود در هفته‌های اخیر به تیم‌های جهانی خود نسبت به خطرات معامله نفت روسیه هشدار داده است. یونیپک بزرگ‌ترین شرکت بازرگانی چین و یکی از پیشروترین شرکت‌های تجارت و عرضه کالا در جهان است. یونیپک آمریکا مستقر در هیوستون، در خط مقدم گسترش تجارت جهانی یونیپک قرار دارد.

 یکی از منابعی که در جریان جلسات مذاکرات قرار گرفته است، می‌گوید: پیام و لحن در این مذاکرات واضح است که شامل کنترل ریسک و انطباق قبل از سود است. اگرچه نفت روسیه تخفیف زیادی دارد، اما مسائل زیادی مانند تامین بیمه حمل و نقل و مشکلات پرداخت وجود دارد. یکی دیگر از منابع مرتبط با پالایشگاهی که به طور منظم نفت خام روسیه را پالایش می‌کند، گفت یونیپک به کارخانه او گفته برای حفظ فعالیت‌های عادی خود باید جایگزین دیگری پیدا کند. این منبع در ادامه افزود: فراتر از محموله‌هایی که در ماه مارس وارد شده و محموله‌هایی که قرار است در ماه آوریل وارد شوند، دیگر نمی‌توان به نفت روسیه در آینده تکیه کرد.

یونیپک در ماه مارس ۵۰۰ هزار تن نفت اورال را از بنادر بالتیک روسیه بارگیری کرد که بالاترین حجم در ماه‌های اخیر است که توسط شرکت سورگوت‌نفته‌گس در محل و تحت مزایده صادراتی روسنفت عرضه شد که یونیپک برای بارگیری آن بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ برنده آن شد. دو تاجر مطلع از معاملات گفتند آخرین معاملات نفت اورال، دو محموله برای بارگیری در ماه آوریل به حجم ۲۰۰ هزار تن از تولیدکننده روسی سورگوت‌نفته‌گس خواهد بود. سورگوت‌نفته‌گس شرکت نفت و گاز روسی است که در سال ۱۹۹۳ با ادغام چند شرکت دولتی که دارای ذخایر عظیم نفت و گاز در غرب سیبری بودند، تاسیس شد. این شرکت هم‌اکنون پس از گازپروم، لوک اویل، روس‌نفت و تی‌ان‌کی-بی‌پی، پنجمین شرکت نفت و گاز روسیه به‌شمار می‌آید. در مقابل، هند تاکنون حداقل ۱۴ میلیون بشکه یا حدود ۲ میلیون تن نفت روسیه را از ۲۴ فوریه رزرو کرده است، در حالی که طبق محاسبات رویترز این میزان در کل سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶ میلیون بشکه بوده است. منابع گفتند سایر خریداران دولتی مانند پتروچاینا، CNOOC و سینوشم از بارگیری محصول شرکت ESPO روسیه در ماه می ‌اجتناب کرده‌اند. منبع دوم گفت: سینوپک حتی برای معاملاتی که قبلا توافق شده بود، با مشکلات پرداخت مواجه است، زیرا بانک‌های دولتی  به دنبال ریسک‌گریزی در کاهش تامین مالی معاملات نفتی روسیه هستند.

معاملات مخفیانه تیپات‌ها

نگرانی‌های تحریم، برخی از پالایشگاه‌های مستقل چینی موسوم به تیپات‌ها را که زمانی گروهی پویا از مشتریانی بودند که حدود یک‌سوم واردات نفت روسیه به چین را به خود اختصاص داده بودند، واداشته است که به صورت مخفیانه حرکت کنند. به نظر می‌رسد معاملات ESPO واقعا کند و محرمانه بوده و برخی معاملات در حال انجام هستند، اما جزئیات آنها پنهان مانده است.