ملات‌ها دارای دو جزء اصلی هستند، یکی قسمت چسب ملات که دارای حجم کم است و دیگر پرکننده که ۸۰ درصد از حجم کل را تشکیل می‌دهد، به‌طور مثال در ملات ماسه و سیمان، سیمان چسب ملات و ماسه پرکننده ملات است، استفاده از ملات با اجزای تشکیل‌دهنده متفاوت از گذشته‌های دور تا امروز وجود داشته و این صنعت از ورود فناوری در امان نبوده و با کمک آن نسل جدیدی از ملات به صنعت ساختمان‌سازی معرفی شده است. در همین راستا متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی ملات خمیری سبز پلیمری دوستدار محیط زیست برای جایگزینی ملات سنتی از قبیل ماسه و سیمان در صنعت ساختمان تولید کرده‌اند که چهار برابر ملات سنتی مقاومت کششی، فشاری و برشی را می‌تواند تحمل کند. علیرضا بهلولی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بتن اکسیر و مخترع ملات خمیری پلیمورتکس درباره این محصول گفت: ملات خمیری سبز پلیمری، نوعی ملات خمیری آماده مصرف و چسباننده بسیار قوی بدون سیمان و ماسه، متشکل از پلیمرهای دوستدار محیط زیست به همراه فیلرهای معدنی، مناسب برای دیوارچینی با انواع سفال و بلوک در ساختمان به جای ملات ماسه و سیمان است.

وی بیان کرد: ملات آماده خمیری پلیمورتکس مشکلات دیوارچینی با ملات ماسه و سیمان اعم از آلودگی محیط زیست، برداشت بی‌‌رویه از معادن شن و ماسه و منابع آبی، بهداشت ضعیف کارگاهی و ایمنی کمتر به خاطر نداشتن چسبندگی بالا بین مصالح سفتکاری و سرعت اجرایی کم را برطرف می‌کند. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بتن اکسیر افزود: ملات آماده پلیمری خمیری آماده مصرف است و نیازی به اضافه کردن ماسه، سیمان یا آب یا هرگونه افزودنی دیگر ندارد. بی‌نیازی به منابع آبی در محیط زیست، به علت حذف آب و کاهش میزان آلودگی زیست‌محیطی به واسطه حذف سیمان و ماسه همچنین به صفر رسیدن میزان هدررفت (پِرت)، این ملات را در زمره مواد دوستدار طبیعت قرار داده است.

بهلولی ادامه داد: ملات آماده خمیری سبز پلیمری دارای مقاومت چسبندگی برشی، فشاری و خمشی بالاتر از ملات پودری ماسه سیمان است و با حالت خمیری مستقیم روی سمت ملات‌خور انواع سفال و بلوک بدون نیاز  به فرآوری و عمل‌آوری قابل اجرا است. با استفاده از این ملات می‌توان به افزایش بهره‌وری نیروی کار، کاهش هزینه و زمان در مرحله سفت‌کاری، افزایش ایمنی و حفاظت از محیط زیست دست یافت.

مقاوم‌سازی ساختمان با ملات خمیری دوستدار محیط زیست ساخت دانش‌بنیان‌های ایرانی

وی ادامه داد: از این ملات در هر متر مربع بین ۵/ ۱ تا ۲ کیلوگرم مصرف می‌شود که جایگزین ۳۵ کیلوگرم ملات ماسه و سیمان است که به معنای کاهش وزن ساختمان و خطرات جانبی کمتر در هنگام زلزله است. ‌‌وقتی وزن در پروژه‌های ساختمانی کاهش داده می‌شود، تردد و حمل و نقل نیز در داخل پروژه کاهش می‌یابد؛ بنابراین ایمنی در داخل پروژه بالا می‌رود. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان یادآور شد: با این محصول می‌توانیم بهره‌وری نیروی انسانی را در پروژه‌های ساختمانی بالا ببریم. به خاطر کاهش حمل مصالح ساختمانی سه تا پنج نفر از نیروهای انسانی مورد نیاز را در پروژه اجرای دیوار کاهش می‌دهیم، بنابراین این محصول می‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر وزنی، ایمنی و محیط زیستی در پروژه مفید باشد.

وی درباره مقاومت این محصول دانش‌بنیان نسبت به مصالح سنتی افزود: آزمایش‌های انجام شده در مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی روی محصول نشان داد این محصول تقریبا چهار برابر مقاومت‌های کششی، فشاری و برشی نسبت به ملات‌های سنتی می‌تواند تحمل کند و از نظر تست‌های آتش‌سوزی نیز این محصول تست شد و ۲ساعت در دمای هزار درجه سانتی‌گراد آتش مستقیم دوام آورد. بنابراین محصول قابل اعتمادی است و می‌تواند جایگزین خیلی خوبی باشد و به صنعت ساختمان و صنعتی‌سازی آن کمک کند. بهلولی با بیان اینکه در منطقه بسیار خشکی قرار داریم و در سال‌های آتی احتمال کم‌آبی بیشتری نیز انتظار می‌رود، افزود: کاهش مصرف آب، سیمان و ماسه نیاز کشور است. بنابراین هرچقدر بتوانیم مصرف آب را کاهش دهیم می‌تواند کمک مثبتی به کشور در مواجهه با کم‌آبی باشد.

وی گفت: این محصول در چندین پروژه در کشور مانند بندرعباس، ‌‌اهواز، کرمان، گرگان، ‌‌گیلان، سیرجان و اصفهان استفاده شده است، همچنین مذاکراتی با کشورهای ازبکستان، عراق، افغانستان و ‌‌امارات متحده عربی (دبی) برای صادرات این محصول انجام شده است. مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بتن اکسیر با اشاره به اینکه این محصول در ایران ثبت اختراع شده است، افزود: تمام فرآیند تولید این محصول در داخل کارخانه انجام می‌شود و در بسته‌های قیفی‌شکل بسته‌بندی می‌شود. با برش دادن سر این بسته‌ها می‌توان از ملات خمیری روی سطح ملات‌خور بلوک هنگام ساخت و‌سازاستفاده کرد. نکته حائز اهمیت این است که فقط دو لاین یا خط ملات روی بلوک استفاده می‌شود و با فشار دادن بلوک بالایی این محصول روی سطح پخش می‌شود و نیازی به پخش کردن با ماله یا ابزارهای بنایی روی بلوک نیست. بهلولی گفت: مزیت این محصول این است که با حجم کم، اما با قابلیت زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حال حاضر این ملات در بسته‌بندی ۵/ ۲ کیلویی جایگزین یک فرغون ملات ماسه و سیمان یعنی معادل ۷۰ کیلوگرم ملات ماسه و سیمان است.

وی درباره مدت زمان ایجاد مقاومت در این ملات افزود: در ملات‌های سنتی تقریبا سه تا هفت روز نیاز است به ملات آب داده شود تا مقاومت کسب کند و بعد از ۲۸ روز مقاومت نهایی را به دست می‌آورد. یعنی اگر در هفت روز اولیه تنه به دیوار چیده شده برخورد کند دیوار ریزش پیدا می‌کند یا دیوار هنوز سست است و گیرش نهایی را هنوز به دست نیاورده است، اما محصول ما بین ۸تا ۷۲ ساعت مقاومت نهایی خود را به دست می‌آورد و آن نیز به رطوبت و دمای محیط بستگی دارد. مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: مدت زمان ایجاد مقاومت این محصول نسبت به شرایط محیط شمال و جنوب کشور به لحاظ دمای هوا فرق می‌کند. در جنوب کشور سریع‌تر مقاومت ایجاد می‌شود.