افزایش اعتبار صادرات ذوب‌آهن اصفهان

موسسه کرز تنها نماینده ممیزی و تاییدکننده نهایی محصولات مطابق با استاندارد ۴۴۴۹ BS است. این موفقیت پیرو انجام ممیزی خارجی در آذر و ارسال نمونه محصولات به آزمایشگاه انگلستان و تایید نتایج حاصل از انجام آزمون‌های مورد نظر روی این نمونه‌ها حاصل شد.  محمد صدری مدیر کیفیت فراگیر ذوب آهن اصفهان در این خصوص، گفت: مطابق استاندارد ۴۴۴۹ BS، محصولات با توجه به خواص مکانیکی مورد نظر باید با سیستم ترمکس تولید شود. برای تولید این محصولات از سیستم جدید ترمکس که به صورت خلاقانه و بومی‌سازی کارگاه نورد ۳۰۰ و ۳۵۰ طراحی، ساخت و نصب شده، استفاده شد.  وی افزود: این سیستم جدید باعث افزایش و پایداری کیفیت محصول و سهولت در اجرای کار شد. 

حسین دیباجی مدیر سابق کیفیت فراگیر شرکت نیز گفت: گواهی‌نامه کرز نقش مهمی در صادرات به ویژه برای کشورهایی که از استاندارد ۴۴۴۹ BS استفاده می‌کنند، دارد.  وی با اشاره به اینکه طی سه روز ممیزی، یک نفر حضوری و چند نفر نیز به صورت آنلاین حضور داشتند، گفت: در فرآیند دریافت موفقیت‌آمیز این گواهی‌نامه، مدیریت‌های مختلف شرکت مشارکت فعالی داشته و طی این ممیزی تمام فرآیندها از زمان ورود مواد اولیه تا خروج محصولات نهایی مورد بررسی قرار گرفت.  وی افزود: یکی از حساس‌ترین تست‌ها، تست خستگی است که برای تمام مقاطع در آزمایشگاه انگلستان مورد تایید واقع شد که این نشان می‌دهد که تمام بخش‌ها از جمله تولید، آزمایشگاه، کنترل کیفی و... وظایف خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.  دیباجی اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت تاکنون چنین ممیزی سختگیرانه‌ای در ذوب آهن انجام نشده بود و شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان تنها دارنده گواهی‌نامه CARES در ایران است. 

حسین مشکین معاون تولید نورد ۳۵۰ نیز در این خصوص گفت: با حضور نماینده موسسه CARES در کارگاه از محصولات آرماتور N۱۶ در نورد ۳۵۰ نمونه‌برداری و به آزمایشگاه ارسال شد.  وی اظهار کرد: خواص مکانیکی مورد نیاز در این استاندارد بالاترین خواص مکانیکی ممکن در محصولات فولاد ساختمانی و کم‌کربن است. با توجه به بسته بودن محدوده مجاز عناصر آلیاژی و فولاد هیپویوتکتوئید خواسته شده در این استاندارد، با طراحی و بومی‌سازی ترمکس، بعد از آخرین قفسه نهایی دمای سطح میلگرد به سرعت کاهش داده شده و لایه نازک مارتنزیت تشکیل شده در سطح میلگرد باعث افزایش استحکام می‌شود. همچنین ساختار پرلیتی تشکیل شده در مرکز میلگرد باعث افزایش چقرمگی میلگرد می‌شود. در ضمن با تراش آج‌های طراحی شده روی غلتک، مقاومت به خستگی این محصول نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.  سیدجعفر رضویان سرپرست نورد ۳۰۰ افزود: خواص محصولات تولید شده براساس استاندارد CARES نسبت به محصول آج۴۰۰ سطح بالاتری از خواص را برخوردار است و سازه‌های ساخته شده توسط آنها در بدترین شرایط مقاومت لازم را دارند. از سویی مقادیر پارامترهای مورد انتظار سختگیرانه تعریف شده است که دستیابی به آن، شرایط ویژه‌ای از خط تولید را می‌طلبد.

فراهم کردن مهم‌ترین این شرایط در کارگاه، تولید به روش ترمکس است که با لوله‌های ترمکس موجود، دستیابی به الزامات موجود در استاندارد CARES وجود نداشت. بنابراین اقدام به طراحی و ساخت لوله و جعبه ترمکس جدید شد و آرماتور N۱۲ و N۳۲ جهت نمونه‌برداری ممیز تولید شد. همچنین با نصب قیچی جدید در محل بعد از لوله‌های ترمکس، امکان دسترسی به یکنواختی در خواص مکانیکی محصول فراهم شد.  محسن شهسواری سرپرست تضمین کیفیت گفت: گواهی‌نامه صادره توسط موسسه CARES تا ۵ سال اعتبار داشته که اعتبار آن برای تمدید در هر سال منوط به انجام ممیزی‌های مراقبتی سالانه است. وی افزود: با توجه به اینکه تمامی فرآیندهای شرکت مطابق الزامات سیستم مدیریت کیفیت(ISO ۹۰۰) مورد بررسی قرار گرفت، از طرف موسسه CARES گواهی‌نامه ISO ۹۰۰۱:۲۰۱۵  نیز برای ذوب آهن اصفهان صادر شد.  محمدرضا کریمی، کارشناس کنترل کیفیت نورد نیز گفت: فرآیند تولید و اخذ گواهی‌نامه CARES از سال ۹۶ طی چند مرحله برای محصولات ذوب آهن اصفهان شروع و در سال‌جاری این گواهی‌نامه با موفقیت اخذ شد.  وی افزود: یکی از سخت‌ترین و سنگین‌ترین ممیزی‌های انجام‌شده در ذوب‌آهن برای محصولات به لحاظ حجم کار، مستندات ارائه شده و نمونه‌هایی که بررسی و کنترل شد، ممیزی CARES  بود که از آن سربلند بیرون آمدیم.