تولید  4هزار تن کنسانتره سرب  در سال

مدیر عامل شرکت معادن سرمک درباره معدن آهنگران با بیان  مطلب فوق گفت: هم‌اکنون استخراج از این معدن به صورت زیرزمینی انجام می‌شود. عیار میانگین استخراج برابر ۲ درصد سرب و ۳۵ گرم بر تن نقره است. با بیان اینکه استخراج آهن در معدن آهنگران به روش روباز و پلکانی است، گفت: ارتفاع پله‌ها حدود ۱۵ متر و عیار سنگ‌آهن حدود ۳۵ درصد آهن خالص است.

حسن حسینقلی گفت:  سنگ‌آهن تولید شده شرکت سرمک به شکل هماتیت بوده و از معدن آهنگران ملایر استخراج می‌شود و بازار مصرف آن صنایع سیمان است. طی ۳۰ سال گذشته بیش از  ۲۵ شرکت عمده تولید‌کننده سیمان در ایران ازخریداران سنگ‌آهن شرکت معادن سرمک هستند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ادامه درباره نحوه فعالیت معادن سرب و روی شرکت سرمک در کشور گفت: شرکت معادن سرمک دارای چند معدن سرب و روی از جمله قیر طبیعی در قصرشیرین کرمانشاه و سنگ‌آهن هماتیت در ملایر است. در معدن قیر طبیعی در قصر شیرین با تلاش کارشناسان و فعالان این عرصه، قیر طبیعی به کارخانه بیستون کرمانشاه منتقل و پس از میکرونیزه و بسته‌بندی شدن به خارج و داخل کشور ارسال می‌شود. در معدن تکیه اراک نیز ماده معدنی سرب و روی با عیار متوسط ۴درصد استخراج شده و  برای فرآوری به معدن آهنگران در نزدیکی ملایر منتقل می‌شود. در آن منطقه کوره‌ای ساخته شده که در نوع  خود در کشور بی‌نظیر است. به کمک آن  کوره توانسته‌ایم با کاهش مصرف زغال از ۳۵ درصد به ۸ درصد، صرفه‌جویی زیادی در این عرصه انجام دهیم. ضمن اینکه این روش به محیط‌زیست هم هیچ صدمه‌ای وارد نمی‌کند. حسینقلی با اشاره به برتری‌های کوره‌ای که توسط این مجموعه برای نخستین بار در کشور ساخته شده، تصریح کرد: با توجه به کوره پیشرفته‌ای که در کشور ساخته‌ایم، عیار کنسانتره سرب و روی معادن ما حدود ۵۰ درصد روی و ۱۰ درصد سرب است که در کل ۶۰ درصد می‌شود، درحالی‌که در کوره‌های معمولی آمارها حدود ۳۵ درصد را نشان می‌دهد. از نظر راندمان نیز باید گفت که راندمان سرب و روی ۸۵ درصد است که عددی قابل توجه در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه در معدن آهنگران دو کارخانه فلوتاسیون وجود دارد، گفت: خاک سربی که در معدن آهنگران وجود دارد به وسیله لودر و کامیون از تونل‌ها استخراج شده و وارد کارخانه می‌شوند. با استفاده از روش‌های نوین توانستیم در ۶ لول به داخل کوه رفته و تونل‌هایی با قطر ۵ متر را به یکدیگر وصل کنیم. در ۵ سال اخیر توانسته‌ایم بیش از ۱۰ هزار متر تونل حفر کنیم.

بهره‌برداری از باطله‌های کارخانه فلوتاسیون

مدیرعامل شرکت معادن سرمک همچنین با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم از باطله‌های کارخانه فلوتاسیون هم دوباره بهره‌برداری کنیم، گفت: از مواد باطله کارخانه‌های فلوتاسیون که در ۵۰ سال گذشته آنها را بهره‌برداری کرده بودیم، دوباره استفاده می‌کنیم.  با استفاده از فناوری که از چین وارد کرده‌ایم میزان باطله‌ها را کاهش دادیم و برای تولیدات از باطله‌ها نیز استفاده می‌کنیم در واقع  ۲۰ درصد از مواد اولیه این کارخانه‌های فلوتاسیون معدن خود سرمک و ۸۰ درصد از باطله‌های ۵۰ سال گذشته همین کارخانه فراهم می‌شود. این سلول‌های نرمه‌گیر یک تحول بزرگ برای فلوتاسیون است و علاوه بر اینکه میزان راندمان را بالا می‌برد دوستدار طبیعت نیز است و به نوبه خود برای اولین بار است که در کشور این اتفاق افتاده است.

حسینقلی همچنین با اشاره به اینکه از بهترین مواد شیمیایی در عرصه معدنکاری استفاده می‌کند، گفت: براساس تحقیقات انجام‌شده بهترین مواد شیمیایی را از کانادا وارد می‌کنیم که ماده شیمیایی ضروری برای فلوتاسیون است. این مهم باعث شده  که راندمان‌مان هم افزایش پیدا کند. به نوبه خود موفقیت بزرگی بوده که در کارخانه‌های فلوتاسیون به آن دست یافته‌ایم.

مهم‌ترین پروژه سرمک

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در ارتباط با مهم‌ترین پروژه این شرکت گفت: ما مقدار زیادی سنگ‌آهن هماتیت، گوتیت و سیدریت با عیار ۳۵درصد داریم که به دلیل عیار پایین قابل استفاده در کارخانه‌های ذوب‌آهن نیست. با اختراعی که توسط خود پژوهشگران و مهندسان سرمک انجام شده به فناوری تبدیل سنگ‌آهن هماتیت به مگنتیت دست یافته‌ایم و می‌توانیم این محصول را به عیار ۶۲ درصد و قابل استفاده در صنعت فولاد برسانیم.

حسینقلی گفت: از جمله زیرساخت‌های اجرای این پروژه (یعنی دست یافتن به مگنتیت با عیار۶۲ درصد) ساختن ۲ کوره است. در حال حاضر کوره اول ساخته شده و اکسید سرب و روی تولید می‌کند. ۷۰درصد از عملیات احداث کوره دوم با نام  آراچ‌اف نیز به پایان رسیده است.

وی در ادامه روند کار را این گونه توضیح داد: در حقیقت  برای رسیدن به آهن اسفنجی باید  هماتیت را به مگنتیت تبدیل کنیم و بعد از تبدیل کردن آن به پودر، این محصول را با مگنتسپراتور تر، پر عیار کنیم و در نهایت تبدیل به بریکت کنیم. در این مرحله  بریکت در کوره دوم وارد می‌شود و در ترکیب با زغال‌سنگ تبدیل به آهن اسفنجی می‌شود.

مدیرعامل شرکت معادن سرمک گفت: در کوره اول باید بتوانیم هماتیت را با ۵ درصد زغال‌سنگ تا ۶۵۰ درجه و نیم ساعت زمان حرارت بدهیم. بهره‌برداری از این پروژه در سال ۱۴۰۱ انجام می‌شود. در ایران تنها ۲ یا ۳ میلیارد تن سنگ‌آهن هماتیت داریم که به دلیل عیار پایین قابل استفاده در فولادسازی نیست،‌ با این نوآوری شرکت سرمک،  امکان استفاده هماتیت در فولادسازی فراهم می‌شود.

حسینقلی با اشاره به اینکه مشکلات صنعت سرب و روی تاکنون حل‌ نشده باقی مانده، اظهار کرد: سال ۹۸ مطرح شد فعالان سرب و روی باید تا آخر سال عوارض صادراتی پرداخت کنند، اما هنوز هم این روند ادامه‌ دارد. با اینکه انجمن سرب و روی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ‌نامه نوشته و شکایت خود را اعلام کرده، هیچ دردی دوا نشده و هیچ‌کس به مشکلات ما رسیدگی نمی‌کند.

وی با بیان اینکه فضای کسب و کار ما بسیار ضد تولید و اشتغال است، گفت:‌ از جمله مهم‌ترین معضلات بخش معدن می‌توان به حقوق دولتی، سازمان‌هایی همچون منابع طبیعی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست، وزارت کشور اشاره کرد. امروز  وزارت صمت در ضعیف‌ترین موضع خود قرار دارد. متاسفانه ما که تحت نظارت این مجموعه هستیم، مجبور به تبعیت از تصمیمات آنها هستیم.

حسینقلی در ارتباط با وضعیت کنونی معادن گفت: به استثنای معادن بزرگ دولتی و خصولتی که از رانت بهره می‌برند، در این سال‌ها میزان تولیدات و سرمایه‌گذاری بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ معدن ایران  به جای افزایش روندی کاهشی داشته است. یکی از چالش‌هایی که بخش معدن با آن روبه‌رو است و دولت فعلی باید به سمت اصلاح آن حرکت کند، حذف مدیران ضعیف است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: امیدواریم مسوولان معدن روحیه فسادتیزی داشته باشند و به توسعه بخش معدن کمک کنند. ما انتظار داریم که بیشتر به دنبال اجرای قانون باشند و بخش‌نامه‌هایی که در گذشته صادر شده را با شهامت و بهره از نظر کارشناسان و تشکل‌های مربوطه اصلاح کنند.

شرکت معادن سرمک در سال ۱۳۵۱ با هدف اولیه استخراج و فرآوری سرب و آهن  در معدن آهنگران واقع در شهرستان ملایر تاسیس و هم‌اکنون استخراج سنگ سرب، نقره و سنگ‌آهن از این معدن براساس فناوری روز دنیا انجام می‌شود. همچنین با تاسیس کارخانه فرآوری مواد معدنی (فلوتاسیون) در محل معدن (آهنگران)، انجام عملیات فرآوری و تولید کنسانتره سرب روی مواد اولیه سرب استخراج‌شده انجام می‌شود.