بانک روسیه خرید طلا را از سر گرفت

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، بانک روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که خرید طلا را دوباره در بازار فلزات گرانبهای داخلی آغاز خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت پذیرفت که مقامات پولی و چندین بانک تجاری روسیه در واکنش به حمله روسیه به اوکراین تحریم شدند. بانک روسیه شش سال را صرف انباشت سریع طلا کرد، دارایی‌های خود را دو برابر کرد و به بزرگ‌ترین خریدار مستقل فلز زرد تبدیل شد. این روند در ماه مارس ۲۰۲۰ با افزایش قیمت‌ها با شروع پاندمی کووید متوقف شد و از آن زمان تا حد زیادی ذخایر خود را ثابت نگه داشته است.خریدهای روسیه در زمانی که تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران کم شده بود، ستون اصلی حمایت از بازار را فراهم کرد. قیمت طلا هفته گذشته به شدت نوسان داشت، زیرا سرمایه‌گذاران پس از حمله روسیه به اوکراین به این دارایی بهشتی روی آوردند و سپس با اعمال تحریم‌های کشورهای غربی عقب‌نشینی کردند. قیمت‌ها تا ساعت ۱۰:۳۴ روز دوشنبه در سنگاپور با ۱/ ۱ درصد افزایش به ۱۱/ ۱۹۱۰ دلار در هر اونس رسید و در این ماه بیش از ۶ درصد افزایش داشته است.

نیکی شیلز، رئیس استراتژی فلزات در MKS PAMP SA، در یادداشتی اظهار کرد: روسیه به شدت به تولید ذخیره‌سازی طلا برای تقویت پشتوانه خود در شرایط جنگی ادامه خواهد داد و این امر احتمالا در ابتدا از سوی بازار به عنوان نشانه‌ای از رونق بازار تلقی شود. اما هدف از خرید طلا در بازار داخلی توسط روس‌ها کسب درآمد از آن در صورت نیاز است. شیلز افزود: این مهم نیست که احتمالا طلا به سمت سایر بازیگران بد و مقاصد خارج از بازار سرازیر شود و از نظر فنی به جریان‌های جهانی ضربه نمی‌زند. او تاکید کرد که اما تاثیر آن بر احساسات بازار اجتناب‌ناپذیر است و ترس از فروش بالقوه توسط بانک روسیه همواره بر بازار خواهد ماند و افزود که سقوط بیشتر روبل باعث می‌شود روسیه تمایل بیشتری به فروش طلا داشته باشد.

خرید طلا توسط بانک روسیه یکی از منابع کلیدی افزایش تقاضا برای شمش طلا در سال گذشته بوده است و در کنار آن افزایش اشتها از سوی مصرف‌کنندگان جواهرات آسیایی نیز مزید بر علت شده است. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴۶۳ تن طلا به ذخایر خود اضافه کردند که نسبت به سال گذشته بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است. بر اساس داده‌های صندوق بین المللی پول، روسیه در پایان ژانویه بیش از ۲هزار تن طلا داشت که کمی بیش از ۲۰ درصد از ذخایر آن را تشکیل می‌دهد. این کشور پنجمین مالک طلای مستقل در جهان است.