چرا سرم‌های وارداتی امحا شدند

رئیس سازمان غذا و دارو در این باره گفت: معاون وقت سازمان غذا و دارو به ریاست وقت سازمان گمرک کشور نامه ارسال کرده بود تا به علت کمبود و نیاز بیمارستان‌ها این محموله ترخیص شود.گمرک با توجیه اینکه دو‌سوم یا ۶۵ درصد تاریخ انقضای این سرم‌ها گذشته است با ترخیص محموله موافقت نمی‌کند.  بنابراین درمورد این موضوع مسوولان وقت گمرک باید پاسخگو باشند، چراکه به‌رغم اینکه سازمان غذا و دارو متولی بوده و درخواست ترخیص کرده، این محموله آزاد نشده است.

سرم‌های تاریخ گذشته با تایید آزمایشگاه امحا شدند

همچنین سرپرست مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی در این باره گفت: «امحای سرم‌های مربوط به سال ۹۵ که تاریخ گذشته هستند به مدیران فعلی ارتباطی پیدا نمی‌کند. اگر این حرف‌ها قابل اثبات باشد قاعدتا تیم مسوول در آن سال باید پاسخگوی ماجرای امحا باشند.»

محمد‌ هاشمی ‌تصریح کرد: «ضمن اینکه پیش از این بارها اعلام شده که این سرم‌ها بدون هماهنگی و با تاخیر از زمان صدور مجوز، وارد کشور شده بودند.»

سرپرست مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی بیان کرد: «تاریخ انقضای سرم‌ها نیز کمتر از مدت زمان لازم برای نگهداری در گمرک بوده‌اند. لذا مدیران وقت اجازه ترخیص این سرم‌ها را ندادند و شرکت شیراز سرم نیز طی نامه‌ای رسما اعلام کرد تاریخ انقضای سرم‌ها پایین و کمتر از ۶ ماه بوده است.» وی ادامه داد: «منتها به جای سال ۹۵ در سال ۱۴۰۰ اقدام به امحای سرم‌ها شده است. معنی این کار این نیست که این سرم‌ها قابل استفاده بوده‌اند.»

هاشمی ‌گفت: «سلامت این سرم‌ها از طرف آزمایشگاه نیز رد شده‌ است. شرکت وارد‌کننده نیز صراحتا اعلام کرده که این سرم‌ها مورد تایید آزمایشگاه نیست و قابلیت مصرف ندارند.»

وی خاطرنشان کرد: «این‌گونه درج مطلب در رسانه‌ها قطعا با هدف تحریک مردم، تشویش اذهان عمومی ‌و ایجاد احتکار صورت می‌گیرد. در این مطالب مخدوش و غیرمستند، انسان‌دوستی، انصاف و دلسوزی به چشم نمی‌خورد.»

سرپرست مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پایان اعلام کرد با توجه به‌ طرح چندین باره این مسائل در رسانه‌ها توسط این اشخاص، نهادهای مسوول حق پیگیری قضایی را برای خود محفوظ می‌دانند.

همچنین سرپرست مرکز روابط عمومی ‌و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادعای حذف ارز ترجیحی دارو را تکذیب کرد.

وی افزود: «چگونه ممکن است‌ کسی بتواند تامین ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی  را برای دارو  نادیده بگیرد و دم از حذف ارز ترجیحی در این خصوص بزند؟»

هاشمی‌ افزود: «اگر دارویی هم احتکار می‌شود، ناشی از اخبار و مطالب ملتهب‌کننده بازار است که گاهی از طرف بعضی از افراد به صورت هدفمند در رسانه‌ها مطرح می‌شود.»

وی افزود: «نباید با پراکندن شایعاتی همچون حذف ارز ترجیحی، زمینه نگرانی مردم و تشویش افکار عمومی ‌را فراهم کرد.»

وی گفت: «مردم با شنیدن این‌گونه سخنان نگران شده و تشویق به انبار کردن دارو می‌شوند و این امر ناخودآگاه موجب کمبود دارو در بازار می‌شود.»

سرپرست مرکز روابط عمومی‌ و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفت: «طرح چنین مسائلی از سوی افرادی که مشخص است منافع پشت پرده دارند به لحاظ قانونی از مبادی قضایی قابل پیگرد است.»

هاشمی ‌افزود: «القا کردن کمبود دارو به افکار عمومی ‌گاهی برای جذب بیشتر مشتری به مراکز مشخص فروش دارو صورت می‌گیرد.»