مصطفی احمدوند رئیس مرکز تحقیقات بتن با بیان این مطلب گفت: البته چنانچه ذکر شد این اقدام از سوی برخی کارخانه‌های تولیدکننده بتن به مصرف سیمان و بتن در بازار بستگی دارد و زمانی که به قول خود کارخانه‌ها، کاسبی خوب نباشد سیمان‌فروشی می‌کنند. چرا که با این اقدام سود بیشتری خواهند برد.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در پاسخ به این پرسش که آیا اسامی این کارخانه‌های تولیدی که سیمان سهمیه‌ای را می‌فروشند را دارید، اظهار کرد: افرادی در انجمن بتن هستند که این اقدامات را انجام می‌دهند اما اطلاع دقیقی از اسامی ندارم.

احمدوند در پاسخ به این پرسش که آیا رکود ساخت‌و‌ساز و تولید مسکن تاثیری در این تصمیم کارخانه‌های تولید بتن برای فروش سهمیه سیمان داشته است، ادامه داد: شاید یکی از دلایل اصلی این اقدام رکود ساخت‌و‌ساز باشد. اما وقتی سیمان گران می‌شود کارخانه‌های تولید‌کننده بتن به فروش سهمیه سیمان روی می‌آورند. پس وقتی رکود در بازار ساخت‌و‌ساز حاکم است و تولید بتن مقرون به صرفه نیست، برخی کارخانه‌های تولید بتن مسیر فروش سهمیه سیمان را پیش می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه وقتی سیمان گران می‌شود، بتن هم گران می‌شود افزود: فروش سیمان همواره سودآور بوده است و سود تولید بتن کمتر، بنابراین سهمیه سیمان را به کسانی که تولیدات مواد افزودنی دارند می‌فروشند.

رئیس مرکز تحقیقات بتن خاطرنشان کرد: به هر حال برخی از کارخانه‌های تولید‌کننده بتن شاید الزاما بتن تولید نکنند و تیرچه بلوک تولید کنند، پس تولیدات آنها یک‌بُعدی نیست.

وی در ادامه گفت: کیفیت بتن پایین نیست اما برخی از تولیدکنندگان بتن با فریبکاری اقدام به تولید بتن با کیفیت پایین می‌کنند. یکی از مشکلات ما این است که برخی کارخانه‌ها آب را به قیمت بتن می‌‌فروشند؛ در واقع آب زیادی را به بتن اضافه می‌کنند که در فرآیند انتقال و استفاده در پروژه‌ها این آب تبخیر می‌شود.

احمدوند در گفت‌وگو با «بازار» با اشاره به اینکه موسسه استاندارد از ما خواسته است این مسائل را چک کنیم ادامه داد: برای تایید اینکه کیفیت بتن برخی کارخانه‌ها پایین است از کارخانه تولید بتن تا محل بتن‌ریزی ۱۵ دقیقه زمان می‌برد اما ۳ ساعت طول می‌کشد تا بتن برسد. باید اذعان کرد که کم‌فروشی در برخی کارخانه‌های تولید بتن وجود دارد. اما به هر حال الان وضعیت بهتر شده است.

وی با بیان اینکه صنعت بتن در سال‌های اخیر رشد کرده است ادامه داد: مقدار سیمان در بتن را نمی‌توان کنترل کرد، اما اگر تکنسین‌ها در این خصوص به خوبی آموزش ببینند می‌توان هم میزان آب در بتن و هم میزان سیمان در آن را به خوبی از مبدأ کنترل کرد. نامه آموزش و وجود تکنسین و الزام آموزش را به کمیسیون عمران مجلس ارسال کرده‌ایم که امیدواریم این موضوع به قانون تبدیل شود.

احمدوند درباره میزان آب در بتن تولیدی نیز گفت: اینکه حباب هوا در بتن چقدر است یا میزان آب به‌طور مشخص وجود دارد. به عنوان مثال میزان آب نسبت به سیمان تا ۲ درصد مجاز است‌.

وی با بیان اینکه یکی از خواسته‌های جامعه مهندسی کشور در بخش ساخت و‌ساز داشتن سازه‌های بتنی مقاوم در برابر زلزله، آتش‌‌سوزی، انفجار و... است گفت: اجرای نظام بازرسی و نظارت مستمر از فرآیند خط تولید واحدهای تولیدی بتن آماده تا مرحله اجرا و نظارت از ضروریات این صنعت است و عدم ارتباط بین دانش اقتصاد و اقتصاددانان دانش مهندسی با مهندسان و مهارت‌‌های تکنیکی با تکنسین‌‌ها از مهم‌ترین زمینه‌های آسیب صنعت ساخت‌و‌ساز و صنعت بتن کشور است.