با تمام ظرفیت کار کردیم

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به عملکرد این شرکت در سال‌جاری عنوان کرد: در سال‌جاری با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه تولید وجود داشت، شرکت با تمام ظرفیت خود مشغول به کار بوده است. با وجود سختی تهیه مواد اولیه، اما با تمام ظرفیت خویش در مجموعه اجازه نداده‌ایم میزان تولید ما کاهش پیدا کند.

احد خوشرو در ادامه با تاکید بر شعارهایی که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری برای یک سال انتخاب می‌شود، عنوان کرد: بیش از ۷ یا ۸ سال است که به دلیل اهمیت اقتصادی تولید داخلی در کشور، شعارهایی در حمایت از تولید مطرح می‌شود، اما موضوع آن است که دولت و ارگان‌های دولتی حمایت قابل توجهی از بخش خصوصی به عمل نمی‌آورند و اتفاقا این بخش خصوصی است که از بخش خصوصی حمایت بیشتری به عمل می‌آورد، برای نمونه ما در تهیه مواد اولیه یا مورد نیاز شرکت تمام سفارش‌های خود را بر مبنای کالای ایرانی قرار می‌دهیم، حتی اگر یک خودکار باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکت‌های بزرگ مانند خودروسازان از کالای داخلی حمایت نمی‌کنند و هر جا که حاشیه سود بیشتری برای آنها داشته باشد، سراغ آنجا می‌روند. کالاهای چینی با کیفیت‌های بسیار نازل وارد کشور می‌شود و بیشتر زیرمجموعه‌های دولتی از این کالاهای چینی خرید می‌کنند. این در حالی است که براساس قانون و حمایتی که باید از تولید کالای داخلی انجام بگیرد، الزام به خرید کالای داخلی دارند.

 حمایت از تولید داخل باید تبدیل به یک پنجره واحد شود

خوشرو در ادامه با تاکید بر این موضوع که واردات نیاز به نظارت بیشتری دارد، عنوان کرد: باید استفاده از کالای داخلی به صورت دقیق‌تری مورد بررسی قرار گیرد. البته در این راستا «ستاد تدارکات الکترونیکی دولت» که هر نوع خرید و مناقصه شرکت‌های دولتی در این سامانه به ثبت می‌رسد، این موضوع می‌تواند قابل رصد باشد. این سامانه ثبت خریدهایی از کشورهایی چون چین، ترکیه و کشورهای اروپایی همگی قابل ثبت است. ما شاهد هستیم سنگ‌های برش چینی درخواست بیشتری در کشور دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا سنگ‌های برش و سایش داخلی تمام نیاز کشور را تامین می‌کند، عنوان کرد: به هیچ وجه ما مخالف واردات به کشور نیستیم، اما  موضوع آن است که با واردات بی‌کیفیت کالای چینی به کشور، بازار رقابتی را به هم می‌ریزد.

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در ادامه توضیح داد: ما با همان کیفیت بالا و با تمام ظرفیت خود تولید می‌کنیم و در زمینه سایش و برس تنوعی از سبد محصولات را به صورت کامل از جمله آهن، فولاد، چدن، ‌آلومینیوم، مس و... را داریم، اما موضوع آن است که در برابر محصولات ما نیز واردات بسیاری انجام می‌گیرد و با توجه به قیمت پایین محصولات چینی، رقابت از بازار ما گرفته می‌‌شود، این در حالی است که ما نباید فرش قرمز برای واردات پهن کنیم.

خوشرو در پاسخ به این پرسش که برای کالاهایی که در داخل تولید می‌شود، منع واردات داریم در زمینه سنگ سایش این گونه نیست، عنوان کرد: در صنعت سایش و برش منع واردات نداریم، البته از سویی واردات قاچاق نیز بسیار بالاست و این برای تولید داخلی ناعادلانه است. هم‌اکنون بسیار با کد کالاهای دیگر به جای یک کالای دیگر، سنگ برش و سایش وارد می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نظارتی در گمرک روی کالاها وجود ندارد، عنوان کرد: کارشناسان گمرک نظارت دقیق بر تمام واردات ندارند، از این رو کالاهای بی‌کیفیت با کدهای دیگر وارد کشور می‌شود و در صنعت ما واردات این کالای بی‌کیفیت، سبب حوادث مختلف در محل کار و کارخانه‌ها می‌شود. تمام گزارش‌هایی که از سوی وزارت کار، در زمینه سنگ برش ابلاغ می‌شود همگی ناشی از سنگ فلز چینی بوده است. این واردات سبب آسیب جدی به نیروی انسانی می‌شود.

 بر واردات کالای بی‌کیفیت نظارت بیشتری انجام گیرد

مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در ادامه با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از واردات بی‌کیفیت عنوان کرد: یکی از راهکارها آن است که در مبادی ورودی واردات، کنترل بیشتری انجام بگیرد و تا زمانی که کالای وارداتی وارد بازار می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد، ردیابی شود. برای نمونه واردات سنگ سایش و برش که از نظر امنیت بسیار حائز اهمیت است، باید کیفیت آن مورد تایید قرار گیرد.

خوشرو در ادامه با تاکید بر این موضوع که سامانه‌ای برای استاندارد داخلی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: طرح طاها به عنوان طرح جامع اجرای هماهنگ استانداردهای اجباری در کشور برای تولید داخلی اجرا شده است که استاندارد کالاهای داخلی را دنبال می‌کند. ای‌کاش این چنین سختگیری‌ها در قبال کالاهای وارداتی انجام می‌شد. آیا گمان می‌کنید همان کالای چینی که چین برای ما صادر می‌کند، همان کالا را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند؟

وی افزود: تمام سختگیری‌های اداره استاندارد برای کالای داخلی است و تمام سختگیری‌های گمرک نیز برای واردات مواد اولیه است. چرا برای بازرگانان و واردکننده‌ها سختگیری انجام نمی‌شود. مدیرعامل سنگ سنباده آسیا در پایان تاکید کرد: در حوزه سنگ برش و سایش هم‌اکنون ۲۰مدل سنگ وارد می‌شود که همگی بی‌کیفیت هستند، باید بر واردات این کالاهای بی‌کیفیت نظارتی وجود داشته باشد.

لازم به یادآوری است که گروه توسعه صنعتی آسیا مجد با نام تجاری «سنگ سنباده آسیا» بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ‌های سنباده در کشور است. این واحد تولیدی برای نخستین‌بار در ایران موفق به دریافت نشان استاندارد ملی شده و نخستین دارنده این نشان در تولید سنگ‌های سنباده به‌شمار می‌رود. همچنین نخستین شرکتی است که نشان استاندارد اروپا را دریافت کرده است.