ضرورت تحقیق و توسعه در صنعت لوازم خانگی

مسعود شاه‌بختی، رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی «لعاب تهران نوین» به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: در سال ۸۹ با توجه به نیازی که برای ایجاد یک واحد نوآور در زمینه صنعت لوازم خانگی احساس کردیم، شرکت مهندسی «لعاب تهران نوین» را راه‌اندازی کردیم. به‌رغم اینکه لعاب‌کاری تا آن زمان به شکل سنتی انجام می‌شد، از ابتدا‌ی کار از متخصصان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه استفاده کردیم.

در ادامه با راه‌اندازی آزمایشگاه به نیروها آموزش‌های تخصصی دادیم و با شرکت‌های خارجی وارد تعامل شدیم و نمایندگی فروش برخی از آنها را بر عهده گرفتیم تا از این طریق بتوانیم به امکانات این شرکت‌ها و همچنین مواد اولیه اروپایی دسترسی داشته باشیم. امروز هم یکی از عمده‌ترین برتری‌های ما این است که از مواد اولیه مانند فلز و لعاب فلز با‌کیفیت استفاده می‌کنیم.

وی می‌افزاید: ظرفیت ما در بخش‌های مختلف متفاوت است. ما چند کوره و خط تولید داریم؛ ماشین‌های اتوماتیک ما می‌توانند هزار دستگاه اجاق گاز را لعاب کنند که شامل ۸ تا ۱۲ قطعه است. خط ظروف که ایستگاه‌های مختلفی دارد و ۸ ایستگاه لعاب‌دهی را طی می‌کند، ۲ هزار قطعه را در‌بر می‌گیرد.

علاوه بر این سه خط روباتیک داریم که در ایران نمونه دیگری ندارد که هزار دستگاه شامل ۷ تا ۸ هزار قطعه از جمله دستگاه‌هایی مانند فر تو‌کار، اجاق گاز و ... را لعاب‌کاری می‌کند. البته شرکت در زمینه لعاب ضد اسید برای صنایع دیگر مانند نیروگاه‌ها هم فعالیت می‌کند. علاوه بر این در حال تحقیقات روی رآکتورهای صنایع مختلف مانند مواد غذایی، پتروشیمی ‌و ... هستیم که امیدواریم این پروژه ویژه را اجرایی کنیم. هم‌اکنون لعاب مذکور در مرحله تحقیق و بررسی است.

شاه‌بختی تصریح می‌کند: ما سعی می‌کنیم تمام استانداردهای جهانی مانند چسبندگی، ضد قلیا، ضد اسید و سطح صاف و براق ... را رعایت کنیم. برای هر قطعه‌ای با آزمایش‌های مختلف به فرمول‌های تعیین‌شده می‌رسیم سپس تولید را آغاز می‌کنیم. با یک کمپانی بزرگ در ایران برای لعاب ظروفی خاص مشغول انعقاد قرارداد هستیم که به قصد صادرات تولید می‌شوند. خوشبختانه بعد از یک سال تحقیق و توسعه، آماده تولید نهایی این لعاب هستیم. بنابراین نوآوری و استاندارد جزو اولویت‌های اولیه شرکت ما به شمار می‌رود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی «لعاب تهران نوین» می‌گوید: استانداردهای مورد نظر جهانی هستند و برخی در ایران هم ترجمه و تعریف شده‌اند. ما حتی خودمان به اداره استاندارد کمک می‌کنیم که این استانداردها را در ایران بومی‌سازی کند. البته در برخی شرکت‌های صنعتی از جمله نیروگاه‌ها که استاندارد خاصی در رابطه با لعاب کالای مورد نظر توسط سازمان ملی استاندارد تدوین نشده است، خودشان بعد از آزمایش‌های لازم، تاییدیه صادر کرده‌اند تا بتوانیم با سایر نیروگاه‌ها هم همکاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه سعی کرده‌ایم از استانداردها فراتر برویم، خاطرنشان می‌کند: در کشور  هم‌اکنون نوع محدودی از لعاب آن هم به اندازه خیلی محدود در داخل کشور تولید می‌شود، اما قابلیت استفاده در تولیدات ما را ندارد. لعاب مصرفی ما به صورت پودر است که باید وارد شود. بزرگ‌ترین لعاب‌ساز دنیا به خاطر وجود معادن مورد نیاز، ترکیه است که خوشبختانه به ما نزدیک است. البته از کشورهای دیگر مانند اسپانیا هم این لعاب را خریداری می‌کنیم.

شاه‌بختی با اشاره به اینکه تحریم‌ها باعث گران‌تر شدن و تاخیر در دریافت مواد اولیه ‌می‌شود، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه ما مجبوریم در بسیاری موارد از شرکت‌های واسطه مواد اولیه را خریداری کنیم، با بیش از ۲۰ درصد گران‌تر مواد را تحویل می‌گیریم و مجبوریم به طور طبیعی با قیمتی گران‌تر در اختیار مشتری نهایی قرار دهیم.

در گذشته با پرداخت ۱۰ درصد قیمت، جنس دریافت می‌کردیم و در ادامه بانک ۹۰درصد پول را در صورت تایید ما به فروشنده خارجی پرداخت می‌کرد، اما در حال حاضر باید کل پول را قبل از دریافت جنس از طریق صرافی‌ها پرداخت کنیم و بعد منتظر باشیم که آیا جنس را دریافت می‌کنیم یا خیر. امیدواریم با تحرکات و ارتباطاتی که وجود دارد، سریع‌تر مشکلات مرتفع شود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی «لعاب تهران نوین» ادامه می‌دهد: اداره گاز قیمت گاز را به فوب بندرعباس یعنی ۶ برابر چهار ماه پیش در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و تا چهار ماه دیگر این عدد به ۱۰ برابر می‌رسد. بنابراین قیمت تمام شده نهایی قطعا افزایش خواهد یافت.

حتی در مواردی گاز و برق دچار قطعی می‌شود. از طرفی با توجه به اینکه دلار به حدود ۲۷ هزار تومان رسیده، به نظر می‌رسد قیمت پایه ترخیص کالا و عوارض گمرکی هم در سال آتی بر این اساس خواهد بود. انتظار ما این است که برای اینکه تنش و گرانی ایجاد نکند، این تغییرات پله‌ای و در طول ۶ ماه اتفاق بیفتد.