موانع و چالش‌های صنعت پخش

این در شرایطی است که تولید ملی از جمله مباحثی است که طی چند سال اخیر به ویژه پس از بیانات رهبری، حمایت از آن با دقت بیشتری دنبال شده و کمک به تولیدات داخلی و فراهم کردن بازار فروش در صدر اقدامات وزارتخانه‌ها و نهادهای مرتبط قرار گرفته است. رسیدن به هدفی همانند حمایت از تولید داخل، نیاز به تولید خوب و با کیفیت برای شناخته شدن دارد؛ همچنین توزیع و پخش به‌موقع از مهم‌ترین ابزارهای رسیدن به این هدف است. پخش، عملیاتی سخت، توان‌فرسا و نیازمند برنامه‌ریزی است که در فضای پیش‌رو با حضور برند‌های خارجی سخت‌تر هم می‌شود.

 ۵ چالش دولتی در صنعت پخش

مدیرعامل شرکت پوراپخش، در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد با بیان اینکه صنعت توزیع و پخش در کشور رسالت بزرگی  بر دوش دارد و می‌تواند با حمایت دولت، مشکلات موجود در این صنعت را برطرف کرده و به عنوان یکی از صنایع کشور در موضوعات مختلف از جمله اشتغال نقش ویژه‌ای داشته باشد ادامه داد: فعالیت حوزه صنعت پخش دارو گسترده و پیچیده است و مستقیما با اقلام و کالاهای سلامت محور سر و کار دارد که تاثیر مستقیمی ‌بر سلامت جامعه دارد.

به گفته محسن بیگلری در حال حاضر ۱۰۰درصد داروی کشور توسط شرکت‌های پخش در سراسر ایران توزیع می شود ‌و انتظار می‌رود این دولت با حمایت‌های خود از طریق سیاست‌گذاری‌های مناسب در راستای بهبود شرایط و تسویه بدهی‌های معوق به صاحبان صنایع گام بزرگی در راستای این تعامل بردارد.

وی در یک جمع‌بندی کلی بزرگ‌ترین چالش‌های صنعت پخش دارو را نوسانات نرخ ارز،     تغییر قوانین و مقررات دولتی نظیر چند نرخی بودن ارز و کاهش سودآوری شرکت‌های توزیع دارویی،   قیمت‌گذاری دستوری و تخصیص مارژین یا حاشیه سود پایین به صنعت پخش دارو، افزایش دوره وصول مطالبات و کاهش نقدینگی و جریان نقدی شرکت‌های دارویی و    معوقات سنگین مراکز دولتی و دانشگاهی دانست. بیگلری به موضوع شرایط رکود تورمی ‌نیز اشاره کرد و افزود: افزایش هزینه‌های توزیع و نگهداری و جاری صف و ستاد و همچنین کاهش توان خرید یا خرید محتاطانه از طرف مشتریان موجب می‌شود تا نسبت رشد هزینه از رشد فروش پیشی گرفته و شرکت‌های پخش را دچار مشکل کند.

کارنامه آماری پوراپخش

در سال ۱۳۸۸ شرکت توزیع دارویی پوراپخش (سهامی‌خاص) به عنوان یک شرکت خصوصی و به عنوان پخش اختصاصی هلدینگ پوراطب تاسیس و فعالیت رسمی ‌خود را در زمینه پخش محصولات و مکمل‌های دارویی آغاز کرد. این شرکت زیرمجموعه گروه سرمایه گذاری پورا دارو ایرانیان و توزیع کننده اصلی محصولات این هلدینگ و بیش از ۸۰ تامین‌کننده خارج از گروه است و اکنون پس از کسب سال‌ها تجربه فروش و پخش در سطح داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و آرایشی، در تمامی ‌استان‌های کشور حضور فعالی دارد. به گفته بیگلری، پوراپخش ۱۷ شعبه در سطح استان‌های کشور دارد و طی سال‌های اخیر  علاوه بر محصولات دارویی و آرایشی، داروهای گروه مشتقات خونی و پلاسما نیز به سبد شرکت افزوده شده است.  مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه این مساحت کل انبارهای این شرکت با ظرفیت ۹ هزار و ۳۰۰ پالت، بیش از ۱۶ هزار متر مربع است افزود:  حدود ۱۵ هزار مشتری فعال شامل ۱۰ هزار و ۵۰۰ داروخانه، هزار بیمارستان، ۲۵۰ درمانگاه، ۳ هزار مرکز آرایشی زیبایی و ۲۵۰ پزشک از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند.به گفته وی سبد محصولات پوراپخش شامل بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ قلم محصولات متنوع از گروه‌های دارویی، مکمل، پلاسما (فرآورده‌های خونی) و آرایشی است که از طریق بیش از ۹۰ خودرو که غالبا خودروهای ملکی اعم از سبک برای توزیع سریع و سنگین است توزیع می‌شوند. تعداد پرسنل شرکت ۶۰۰ نفر و تعداد تامین کنندگان آن نیز ۸۵ شرکت هستند.

پیش‌بینی رشد ۸۰ درصدی فروش

وی میزان رشد فروش پوراپخش از  بهمن ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ را حدودا هر ساله ۱۰ تا ۳۰درصد اعلام کرد و گفت: امیدواریم امسال این عدد به بیش از ۸۰درصد برسد که این نتیجه در کل سال‌های  قبل بی‌سابقه بوده است؛ همچنین سال قبل فروش شرکت هزار میلیارد تومان بوده که امسال شاید به نزدیک ۲هزار میلیارد تومان تقریبا دوبرابر سال قبل و به اندازه جمیع سال‌های قبل رشد داشته باشد. وی همچنین به دستاوردهای مناسبی که در راستای گسترش سهم بازار نسبت به رقبا ایجاد شده اشاره کرد و افزود: پوراپخش نسبت به سال ۹۹ نایل به حدود یک درصد افزایش سهم بازار شده که در مقایسه با رقبای خود در بخش خصوصی سهم قابل قبولی در راستای رشد و تعالی مستمر سازمان است.

این فعال صنعت پخش در ارتباط با برنامه‌‌های توسعه‌ای پوراپخش گفت: بر اساس چشم‌انداز سازمان، هدف ما قرار گرفتن در زمره چهار شرکت خصوصی پخش برتر در داروهای تولید داخل، مکمل‌های دارویی، فرآورده‌های خونی و محصولات آرایشی و بهداشتی از نظر تامین‌کنندگان، مشتریان و جویندگان کار در صنعت پخش و پیشرو بودن در استفاده از فناوری‌های نوین است و بر این اساس همواره برآنیم که مانند شرکت‌های پخش بزرگ دنیا، کلیه فرآیند‌های عملیاتی شرکت را با ارائه راهکارهایی بر مبنای سیستم و نرم‌افزار و هوش مصنوعی توسعه بدهیم. به گفته بیگلری، با افزایش تمایل خرید مشتریان از طریق پلت‌فرم‌های آنلاین، پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آتی با کاهش چشمگیر نرخ فروش حضوری مواجه باشیم، از این رو شرکت پوراپخش به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های خصوصی که همواره بر به روز بودن حمیت داشته و در استفاده از فناوری‌های نوین از پیشروان صنعت خود بوده است با در دستور کار قرار دادن توسعه پلت‌فرم‌های تخصصی فروش آنلاین دارو، سعی بر این دارد که تهدیدهای احتمالی آینده را به عنوان فرصتی برای پیشرفت و توسعه مستمر خود تبدیل کرده و سهم خود را در بازار دارویی کشور روز به روز افزایش دهد.

29-02