افزایش 158درصدی سود خالص پتروشیمی‌خراسان

2

افزایش تولید پتروشیمی‌خراسان

محصولات تولیدی پتروشیمی‌خراسان در 9 ماهه سال جاری شامل اوره، آمونیاک و کریستال ملامین بوده و میزان تولید این سه محصول نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش روبه‌رو شده است. تولید اوره این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 469 هزار و 273 تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 19درصد افزایش داشته است  و این مقدار تولید حدود 95 درصد از ظرفیت اسمی‌تولید اوره شرکت است. لازم به ذکر است که شرکت پتروشیمی‌خراسان یکی از تامین‌کنندگان مهم اوره کشور است که در بازه زمانی مورد گزارش، پس از پتروشیمی‌پردیس با 2.452.871 تن، پتروشیمی‌شیراز با تولید 1.188.444 تن و پتروشیمی‌کرمانشاه با تولید 556.753 تن، چهارمین تولیدکننده بزرگ اوره در کشور بوده است. در مورد آمونیاک، پتروشیمی‌خراسان در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 275 هزار و 154 تن  آمونیاک تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 21درصد افزایش داشته که این میزان تولید، معادل 83 درصد از ظرفیت اسمی‌این شرکت  است. در نهایت تولید کریستال ملامین این شرکت در بازه زمانی مذکور به میزان 16 هزار و 653 تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل، 21 درصد افزایش داشته و 83 درصد از ظرفیت اسمی‌شرکت بوده است.

لازم به ذکر است که شرکت دلیل افزایش در میزان تولیدات خود را در بازه زمانی 9 ماه سال جاری وجود مشکل در کانورتور واحد آمونیاک و کاهش تولید در هر سه واحد اوره، آمونیاک و ملامین از ابتدای سال 1399 تا شروع تعمیرات اساسی در 11/ 03/ 1399بیان کرده است. همچنین واحد ملامین علاوه بر تعمیرات اساسی از 11/ 03/ 1399 ،7 روز در فروردین ماه1399 به دلیل مشکل تعمیراتی در مسیر آمونیاک ورودی به رآکتور متوقف بوده است. البته در بازه زمانی مورد گزارش نیز مشکلاتی در واحد‌های تولید شرکت وجود داشته است. به عنوان مثال به دلیل نشتی به وجود آمده در الین 1004-PG واحد اوره در تاریخ 23/ 06/ 1400 از سرویس خارج شد و بالطبع با قطع تولید اوره ، واحد ملامین از سرویس خارج شده است. در نهایت باید بیان کرد که  متوسط تولید روزانه آمونیاک در 9 ماه اول سال برابر 997 تن، اوره 1700 تن و کریستال ملامین 5/ 60 تن بوده است.

پتروشیمی‌خراسان تامین کننده سهم بزرگی از کریستال ملامین مورد نیاز کشور

در جدول بالا میزان فروش داخلی و سهم فروش محصولات پتروشیمی‌خراسان از کل بازار داخلی کشور آورده شده است. لازم به ذکر است اطلاعات موجود در این جدول از گزارش‌ها و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است. با توجه به اعداد موجود در جدول، سهم هر 3 محصول این شرکت از بازار داخلی کشور نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش روبه‌رو بوده است.  پتروشیمی‌خراسان در بازه زمانی مورد گزارش توانست به میزان ۱۴,۸۵۴ تن آمونیاک به فروش برساند که نسبت به دوره مشابه سال قبل حجم فروش این محصول در بازار داخلی افزایشی 5/ 94درصدی داشته است. درآمد حاصل از فروش این محصول در بازار داخلی به میزان یک‌هزار و 70 میلیارد ریال بوده که این میزان از فروش 6/ 60درصد بازار داخلی آمونیاک کشور را پوشش می‌دهد. همچنین بازار این محصول در داخل کشور، مشتریان خریدار از طریق بورس کالا هستند.

در مورد محصول اوره، حجم فروش داخلی این شرکت به میزان ۱۶۴,۰۰۶ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایشی 8درصدی داشته است. درآمد حاصل از فروش داخلی این محصول به میزان 10 هزار و 276 میلیارد ریال بوده و این میزان فروش 9/ 9درصد فروش داخلی اوره کشور را پوشش می‌دهد. همچنین بازار محصول اوره در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر مشتریان از طریق بورس کالا هستند.

محصول دیگر این شرکت کریستال ملامین است که شرکت توانسته است در بازه زمانی 9 ماه سال جاری به میزان ۹,۷۸۶ تن از این محصول را به فروش برساند که نسبت به حجم فروش داخلی کریستال ملامین کاهشی 4 درصدی داشته است. درآمد حاصل از فروش این محصول برای شرکت 5 هزار و 384 میلیارد ریال بوده که این میزان از فروش حدود 86درصد فروش داخلی این محصول را در کشور پوشش می‌دهد. در زمینه تولید و فروش محصول کریستال ملامین تنها رقیب پتروشیمی خراسان، پتروشیمی ارومیه است و همچنین بازار این محصول در داخل کشور مشتریان خریدار از طریق بورس کالا هستند.

افزایش حجم صادرات پتروشیمی‌خراسان

حجم فروش صادرات پتروشیمی‌ خراسان در 9 ماه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 11 درصد افزایش داشته است. فروش صادراتی اوره این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 10 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته  به میزان 221,344 تن بوده که از محل این فروش درآمدی 20 هزار و 362 میلیارد ریالی برای شرکت حاصل شده است. اوره صادراتی این شرکت در بازارهای خارجی کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه، هندوستان، امارات، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و... به فروش می‌رسد.

میزان فروش صادراتی آمونیاک این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش به میزان ۳,۱۳۹ تن بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 60 درصد افزایش داشته و درآمدی 254 میلیارد ریالی را برای شرکت حاصل کرده است.  بازار محصول آمونیاک شرکت در بازارهای خارجی ترکیه، پاکستان و افغانستان است.

فروش صادراتی کریستال ملامین، در بازه زمانی 9 ماه سال جاری با 63 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 5.871 تن بوده که شرکت از این محل درآمدی 3 هزار و 557 میلیارد ریالی حاصل کرده است. کریستال ملامین تولید شده توسط این شرکت در بازارهای هند، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و... به فروش رسیده است.

در مجموع به منظور مقایسه فروش و درآمد حاصل از فروش داخلی و خارجی محصولات پتروشیمی‌خراسان در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال گذشته می‌توان بیان کرد که فروش محصول اوره 9 درصد در مقدار و 146درصد در درآمد حاصله از فروش، فروش محصول آمونیاک 87درصد در مقدار و 428 درصد در درآمد حاصله از فروش و فروش محصول کریستال ملامین 13درصد در مقدار و 241 درصد در درآمد حاصله از فروش افزایش داشته است.

با توجه به موارد ذکر شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌خراسان در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 40 هزار و 905 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (15 هزار و 347 میلیارد ریال) افزایشی 167 درصدی داشته است.

افزایش 169 درصدی سود عملیاتی  

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی ‌خراسان در بازه زمانی مورد گزارش به میزان 12 هزار و 372 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (4 هزار و 628 میلیارد ریال) افزایشی 167درصدی را نشان می‌دهد. بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها (7 هزار و 464 میلیارد ریال) به تهیه مواد مستقیم مصرفی اختصاص داشته و همچنین عمده‌ترین ماده اولیه شرکت گاز طبیعی بوده که از شرکت ملی گاز ایران (خط سراسری خانگیران) تامین شده است.

با توجه به موارد ذکر شده و همچنین در نظر گرفتن هزار و 498 میلیارد ریال هزینه‌‌هاى فروش، ادارى و عمومى و 317 میلیارد ریال سایر درآمد‌های عملیاتی، سود عملیاتی پتروشیمی‌ خراسان در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری با 169درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به میزان 27 هزار و 351 میلیارد ریال بوده است.

بررسی نسبت‌های مالی

در جدول شماره 2 برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌خراسان آورده شده است. لازم به ذکر است اطلاعات جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. با توجه به اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال‌های مالی 98 و 99 افزایش داشته که این موضوع نمایانگر افزایش سوددهی فعالیت‌های  شرکت است. از سوی دیگر نسبت آنی این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به سال مالی 99 با افزایش روبه‌رو بوده که این موضوع نشان‌دهنده افزایش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری  از طریق دارایی‌های جاری است. در نهایت دوره وصول مطالبات شرکت در بازه زمانی مورد گزارش 128 روز بوده که این میزان نسبت به 140 روز در سال مالی 99 کاهش داشته و این موضوع نشان‌دهنده کاهش ریسک نقدینگی شرکت است.