سهم 86 درصدی فروش پتروشیمی ‌شیراز  از «اوره»

شرکت پتروشیمی شیراز به عنوان اولین واحد تولیدی صنایع پتروشیمی ایران در راستای تولید محصول باکیفیت، جهت رفع نیازهای کشور و تامین مواد اولیه استراتژیک برای صنایع پایین‌دستی و کشاورزی در سال  ۱۳۴۳ و برای تولید کودهای شیمیایی ازته آغاز به فعالیت کرد. شروع به کار شرکت با بهره‌برداری از چهار واحد تولید آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم و نیز واحد تامین سرویس‌های جانبی (آب، برق، بخار و هوای فشرده) توام بوده و پس ازآن با توجه به نیاز کشور، طرح‌های توسعه متعددی ازجمله واحدهای اوره و آمونیاک منطقه  ۲ به همراه واحد متانول و آرگون به مرحله اجرا درآمده است. با ادامه روند توسعه و به دنبال خارج ساختن واحدهای قدیمی از چرخه تولید، طرح اوره و آمونیاک سوم پتروشیمی شیراز در ابتدای سال  ۱۳۹۵به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این طرح سالانه  ۶۷۶.۵۰۰ تن آمونیاک و  ۱.۰۷۲.۰۰۰ تن اوره به تولیدات شرکت اضافه شد که نقش مهمی در تامین نیازهای کشور و همچنین عرضه به بازارهای جهانی خواهد داشت. در حال حاضر ظرفیت اسمی واحد‌های تولیدی این شرکت برابر با  ۳.۲۴۹.۷۰۰ تن در سال است.  فعالیت اصلی شرکت پتروشیمی شیراز (سهامی عام‌)   طی شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ شامل  تولید انواع کود اوره، آمونیاک، متانول، آرگون، نیترات، اسید نیتریک و کود مایع ازته بوده است.

 سهم ۴۸درصدی اوره از مجموع تولید پتروشیمی شیراز

در شش ماه نخست امسال شرکت پتروشیمی ‌شیراز در مجموع به میزان  ۷۶/ ۱ میلیون تن تولید داشته است  که این میزان در مقایسه با دوره مشابه قبل ۴درصد افزایش مقداری تولید را نشان می‌دهد.  حجم تولید محصولات این شرکت در این بازه زمانی به ترتیب مقدار عبارت است از  ۸۴۴.۶۶۴تن اوره (۴۸درصد از مجموع تولید)، ۵۵۳.۱۴۰تن آمونیاک (۱/ ۳۱درصد از مجموع تولید)، ۱۹۰.۲۷۸تن اسید نیتریک (۸/ ۱۰درصد از مجموع تولید)،  ۱۱۲.۱۵۷تن نیترات آمونیوم (۴/ ۶درصد از مجموع تولید)‌،  ۴۵.۱۲۲تن متانول (۶/ ۲درصد از مجموع تولید)، ۱۲.۴۰۹تن یو ان ای (۷/ ۰درصد از مجموع تولید) و  ۱.۸۷۳تن آرگون (۱/ ۰درصد از مجموع تولید) است.

مواد اولیه پتروشیمی ‌شیراز برای تولید محصولات ذکر شده عمدتا گاز مصرفی است که از طریق خط لوله سراسری و از شرکت ملی گاز ایران تامین می‌شود. میانگین نرخ گاز خوراک در سال مالی ۱۳۹۹ برابر ۱۶.۲۳۵ریال و برای شش ماه اول سال  ۱۴۰۰ برابر  ۲۶.۷۴۶ ریال بوده است. همچنین میانگین نرخ گاز سوخت در سال مالی  ۱۳۹۹ برابر  ۲.۸۸۶ ریال و در شش ماه اول سال ۱۴۰۰ برابر   ۸.۷۶۶ ریال بوده است. سایر مواد مصرفی از قبیل آب، برق، بخار و سایر سرویس‌های جانبی پشتیبانی، توسط نیروگاه مجتمع تولید می‌شود. تامین‌کنندگان عمده کیسه مصرفی موردنیاز این شرکت  نیز عمدتا شرکت‌های پلی‌تک سیرجان، گلسان کیسه و گلسان بافت هستند.

بهای تمام شده حاصل از فعالیت شش ماه نخست ۱۴۰۰ برای پتروشیمی ‌شیراز برابر با ۲۳  هزار و ۵۴۷ میلیارد ریال بوده است که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته (۱۰ هزار و ۶۲۲ میلیارد ریال) با افزایش ۱۲۲درصدی همراه بوده که سربار تولید و مواد مستقیم مصرفی به ترتیب بیشترین سهم را از این عنوان به خود اختصاص داده‌اند. نکته دیگر در مورد بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی، پیش‌بینی افزایش ۹/ ۶۴درصدی شرکت برای شش ماه دوم سال نسبت به شش ماه نخست سال جاری است.

 افزایش ۱۰۶ درصدی درآمد

در مورد بازار‌های داخلی فروش محصولات پتروشیمی ‌شیراز باید بیان کرد که خریدار کود اوره این شرکت بخش کشاورزی (شامل شرکت‌های خدمات حمایتی و شرکت‌های تعاونی وابسته) بوده و سازمان صنایع دفاع خریدار محصولات نیترات آمونیوم این شرکت بوده است. همچنین این شرکت محصولات اسید نیتریک، آمونیاک، اوره و UAN را در بورس کالا به فروش می‌رسانده و در نهایت بورس انرژی محل فروش متانول تولید شده توسط پتروشیمی‌ شیراز بوده است. همچنین باید اشاره کرد شرکت‌هایی در داخل کشور هستند که تولیدات مشابهی با پتروشیمی ‌شیراز دارند و جزو رقبای این شرکت به حساب می‌آیند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به شرکت پتروشیمی پردیس، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خراسان  و پتروشیمی رازی اشاره کرد.

در مورد بازار‌های خارجی پتروشیمی‌ شیراز نیز، خریداران خارجی این شرکت شامل کشور‌های‌ هندوستان،  افغانستان،  آمریکای لاتین،  آسیای میانه،  شرق آسیا،  آفریقای جنوبی،  برزیل و  ترکیه هستند. همچنین از کشور‌های مهم تولیدکننده کود اوره که از محصولات اصلی پتروشیمی ‌شیراز است می‌توان به عربستان، چین و قطر اشاره کرد.

در مورد میزان درآمد حاصل از فروش شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ‌شیراز باید عنوان کرد که طبق صورت‌های مالی و گزارش‌های تفسیری منتشر شده در سایت کدال، درآمد‌های ناشی از فروش پتروشیمی‌ شیراز به میزان ۵۲ هزار و ۹۱۳ میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۵ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال) با افزایش ۱۰۶درصدی روبه‌رو بوده است. این افزایش درآمد‌های عملیاتی در حالی است که فروش مقداری این شرکت نسبت به دوره قبل ۵درصد کاهش داشته است.

از این میزان، مبلغ ۲۰ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال از محل فروش داخلی این شرکت حاصل شده است. محصولات فروخته شده توسط این شرکت در بازار داخلی شامل اوره، نیترات آمونیوم، متانول، اسید نیتریک، آمونیاک، آرگون و کود مایع ازته UAN هستند که از میان این اقلام فروش داخلی اوره بیشترین سهم از فروش داخلی را به خود اختصاص داده است به طوری که در بازه زمانی شش ماه نخست امسال فروش داخلی اوره برابر با ۱۴ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بوده و این در حالی است که مجموع فروش داخلی سایر کالاها در این بازه ۶ هزار و ۵۵۱ میلیارد ریال بوده است. در نتیجه در مورد میزان سهم اوره در فروش داخلی این شرکت می‌توان این‌گونه بیان کرد که میزان فروش داخلی اوره در شش ماه نخست ۱۴۰۰ از دو برابر مجموع فروش داخلی سایر محصولات این شرکت بیشتر بوده است.

همچنین باید بیان کرد که مبلغ ۳۲هزار و ۱۸۲میلیارد ریال از درآمد‌های  فروش محصولات این شرکت مربوط به فروش صادراتی است که از فروش اوره، متانول و کود مایع ازته UAN به‌دست آمده است و مانند فروش داخلی، در فروش خارجی این شرکت میزان فروش اوره بسیار بالاتر از اقلام دیگر است به طوری‌که فروش صادراتی اوره در شش ماه نخست امسال توسط پتروشیمی ‌شیراز برابر با ۳۱ هزار و ۴۷۵ میلیارد ریال بوده است در حالی که مجموع فروش صادراتی اقلام دیگر در این بازه زمانی تنها حدود ۷۰۷ میلیارد ریال بوده است.

 در مورد برآورد پتروشیمی ‌شیراز برای میزان فروش شش ماه دوم سال جاری باید بیان کرد که این شرکت برای فروش داخلی خود ۹/ ۵۳ درصد و برای فروش خارجی خود ۵/ ۵۰درصد رشد را پیش‌بینی کرده که در مجموع ۲/ ۵۰درصد افزایش در درآمدهای ناشی از فروش محصولات در شش ماه دوم سال جاری نسبت به شش ماه نخست پیش‌بینی شده است. در این مورد شرکت بیان کرده است که شرکت با تولید در حداکثر ظرفیت اسمی ‌درصدد است با تثبیت جایگاه خود در بازارهای قبلی و توسعه بازارهای جدید سهم بیشتری از بازار‌های صادراتی را نسبت به قبل دریافت کند.