افزایش  سود خالص 165 درصدی پتروشیمی‌خراسان

Untitled-1

این گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت علاوه بر درآمد‌های عملیاتی خود در بازه زمانی مذکور 1 هزار و 91 میلیارد ریال درآمد‌های غیرعملیاتی داشته است. با توجه به این موارد و سایر موارد موجود در صورت مالی پتروشیمی ‌خراسان، سود خالص این شرکت در بازه شش ماه نخست سال جاری برابر 13 هزار و 573 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1399 افزایش 165 درصدی داشته است.

 افزایش در سود عملیاتی پتروشیمی ‌خراسان

شرکت پتروشیمی‌خراسان در دوره شش ماه نخست سال جاری توانسته است از طریق فعالیت‌های عملیاتی خود، درآمد عملیاتی 20 هزار و 655 میلیارد ریالی به‌دست آورد که این میزان  187 درصد نسبت به درآمد‌های عملیاتی دوره مشابه سال گذشته (7 هزار و 204 میلیارد ریال) افزایش داشته است. بهای تمام شده این درآمد‌های عملیاتی به میزان 6 هزار و 445 میلیارد ریال بوده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته (2 هزار و 176 میلیارد ریال) با افزایش 196درصدی روبه‌رو بوده است. با توجه به موارد بالا و در نظر گرفتن هزینه‌های فروش، ادارى و عمومى و سایر درآمد‌های این شرکت باید گفت سود عملیاتی پتروشیمی ‌خراسان در دوره شش ماه نخست سال جاری برابر 13 هزار و 668 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 180 درصدی روبه‌رو بوده است.

همچنین باید اشاره کرد که این شرکت در دوره شش ماه نخست سال1400 علاوه بر درآمد‌های عملیاتی خود، به میزان یک هزار و 91 میلیارد ریال درآمد‌های غیر عملیاتی کسب کرده که بیشترین سهم از این عنوان مربوط به سود حاصل از سپرده‌های بانکی (1 هزار و 12 میلیارد ریال) است. در نهایت سود خالص این شرکت در بازه زمانی شش ماه نخست سال جاری به میزان 13 هزارو 573 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 165 درصد افزایش داشته است.

 نگاهی به عملیات تولید و فروش پتروشیمی‌خراسان

از اهم فعالیت‌های شش ماه نخست سال جاری پتروشیمی ‌خراسان واقع در استان خراسان شمالی، شهرستان بجنورد، تولید و فروش سه محصول اوره، آمونیاک و کریستال ملامین بوده است. این شرکت با به کارگیری 113 پرسنل تولید و 1040 پرسنل غیرتولیدی و با صرف 3 هزار و 514 میلیارد ریال هزینه برای تامین مواد مستقیم مصرفی، به میزان 511 هزار و 507 تن تولید داشته که این مقادیر به تفصیل در جدول زیر آورده شده و همچنین این مقادیر با میزان تولید شده در سال گذشته مقایسه شده است.

 خریداران خارجی محصولات

همان‌طور که در جدول مشخص شده، این شرکت توانسته میزان تولید خود را در شش ماه نخست سال جاری در تمام محصولات افزایش دهد، البته شرکت از دلایل افزایش میزان تولید به وجود مشکلات در برخی واحد‌های تولیدی و همچنین تعمیرات در برخی  قسمت‌ها در شش ماه نخست سال 1399 اشاره کرده  که تولید را در آن زمان در برخی از قسمت‌ها با اختلال روبه‌رو کرده بوده است.

در مورد بازار فروش محصولات این شرکت نیز باید بیان کرد که خریدار محصول اوره در داخل کشور عمدتا شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر مشتریان از طریق بورس کالا هستند و در بازارهای خارجی  افغانستان، عراق، ترکیه، هندوستان، امارات، شرق و جنوب شرق آسیا، آفریقا و ... خریدار این محصول پتروشیمی‌خراسان هستند. در مورد بازار محصول کریستال ملامین نیز در داخل کشور مشتریان از طریق بورس کالا و در بازارهای خارجی هند، اسپانیا، ترکیه، ایتالیا و ... خریدار این محصول هستند  و در نهایت محصول آمونیاک در داخل کشور از طریق بورس کالا و در بازارهای خارجی از سوی ترکیه، پاکستان و افغانستان خریداری می‌شود. همچنین در مورد رقبای داخلی این شرکت باید اشاره کرد که در مورد محصول اوره شرکت‌های پتروشیمی‌پردیس، شیراز، کرمانشاه و رازی از رقبای این شرکت هستند و در زمینه تولید و فروش محصول کریستال ملامین تنها رقیب پتروشیمی‌خراسان، پتروشیمی‌ارومیه است. پتروشیمی ‌خراسان در بازه زمانی شش ماه نخست سال جاری توانسته است در داخل کشور به میزان 5 هزار و 99میلیارد ریال اوره، 511 میلیون ریال آمونیاک و 2 هزار و 496میلیارد ریال کریستال ملامین به فروش برساند. در نتیجه فروش داخلی این شرکت در این بازه زمانی برابر 8 هزار و 107 میلیارد ریال بوده که این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 131درصد افزایش داشته است و شرکت پیش‌بینی می‌کند که این میزان در شش ماه دوم سال جاری با افزایش 31درصدی همراه خواهد بود. همچنین در مورد اهداف مدیریت این شرکت در مورد فروش داخلی می‌توان به تامین نیاز صنایع پایین دستی داخلی و تامین حداکثری و به موقع نیاز اوره بخش کشاورزی اشاره کرد.

پتروشیمی‌ خراسان در شش ماه نخست سال‌جاری با فروش خارجی اوره (10 هزار و 228 میلیارد ریال )، آمونیاک (38 میلیون ریال) و  کریستال ملامین ( 2 هزار و 281 میلیارد ریال)  توانسته است از فروش داخلی خود 12 هزار و 548 هزار ریال درآمد کسب کند که این میزان نسبت به دوره مشابه سال 1399 به میزان 239 درصد افزایش داشته و شرکت پیش‌بینی می‌کند که این میزان در شش ماه دوم سال جاری با افزایش 47 درصدی همراه خواهد بود. در نهایت باید اشاره کرد که حفظ بازار اوره افغانستان و عراق، افزایش سهم فروش اوره صنعتی و ملامین در بازار ترکیه و افزایش سهم فروش ملامین در بازار اروپا از اهداف و راهبرد‌های آتی مدیریت در مورد فروش صادراتی این شرکت است.

در مورد پیش بینی‌های شرکت از فروش داخلی و خارجی شش ماهه دوم سال‌جاری این شرکت به تفکیک محصولات خود بیان کرده است که در خصوص محصول اوره با توجه به ورود به فصل مصرف در اکثر بازارها در شش ماه دوم سال، انتظار قوی شدن قیمت‌ها می‌رود.

همچنین در خصوص محصول کریستال ملامین در شش ماهه پیش رو ثبات نسبی قیمت و در شش ماهه دوم به دلیل محدود بودن موجودی بازار(ریسک قطع خوراک پتروشیمی‌ها) و پیش‌بینی قوی بودن قیمت اوره، انتظار قوی بودن قیمت ملامین نیز می‌رود.

شرکت پتروشیمی‌خراسان ، در تیر ماه سال 1369 به صورت سهامی ‌خاص تاسیس و در سال 1378 ماهیت حقوقی این شرکت از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تغییر یافت. در حال حاضر شرکت پتروشیمی‌خراسان جزو واحدهای فرعی شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی‌ تامین (تاپیکو) و واحد تجاری نهایی گروه، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) است. موضوع اصلی فعالیت این شرکت شامل احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی برای تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی ‌و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی بازرگانی فنی و مهندسی و بازرگانی است.

سرمایه اولیه این شرکت در ابتدا به میزان 100 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله از محل مبالغ حاصل از تجدید ارزیابی به میزان 1 هزار و 789 میلیارد ریال رسیده است.  طبق  اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران،  شرکت  سرمایه‌گذاری نفت وگاز و پتروشیمی ‌تامین (تاپیکو)  با 6/ 42درصد، پتروفرهنگ با 19درصد، نفت و گاز پارسیان با 2/ 13درصد و سرمایه گذاری آتیه صبا با 7/ 11درصد از سهامداران عمده پتروشیمی‌ خراسان هستند.