14

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پتروشیمی خارک در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری توانسته 686 هزار  تن از محصولات خود را به فروش برساند که این میزان از فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل 638هزار و 959 تن معادل  3/ 7درصد، افزایش داشته است. محصولات موجود در سبد فروش این شرکت شامل پروپان، بوتان، پنتان، متانول و گوگرد بوده و شرکت توانسته  حجم صادرات چهار محصول خود را در بازه زمانی مورد گزارش نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش دهد (تنها حجم صادرات متانول با کاهش روبه‌رو بوده است). همچنین فروش این شرکت تنها به صورت صادراتی بوده و این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش فروش داخلی نداشته است.    

این شرکت توانسته در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 8 هزار و 353 میلیارد ریال از محل فروش ۶۶,۸۳۷ تن پروپان، 10 هزار و 997 میلیارد ریال از محل فروش ۹۰,۶۴۵ تن بوتان، 9 هزار و 192 میلیارد ریال از محل فروش ۶۹,۵۳۶ تن پنتان، 30 هزار و 814 میلیارد ریال از محل فروش ۳۹۰,۶۸۰ تن متانول و 2 هزار و 565 هزار ریال از محل فروش ۶۸,۳۱۸ تن گوگرد درآمد کسب کند. درجدول زیر ارقام مربوط به حجم و درآمد‌های حاصل از فروش محصولات پتروشیمی خارک در بازه زمانی مورد گزارش و دوره مشابه سال گذشته آورده شده است. این جدول از اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال استخراج شده است.

در مجموع درآمد‌های عملیاتی شرکت در بازه 9 ماهه سال جاری به میزان  61 هزار و 924 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته (27 هزار و 660 میلیارد ریال) به میزان 124 درصد افزایش داشته است. همان‌طور که از اطلاعات موجود در جدول و موارد ذکر شده مشخص است، افزایش در درآمدهای عملیاتی شرکت عمدتا  ناشی از افزایش قیمت فـروش محصـولات‌، به دلیل تغییر نرخ تسعیر ارز و مقدار فروش محصولات بوده است.

افزایش 27 درصدی سود عملیاتی

بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی پتروشیمی خارک در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری به میزان 30 هزار و260 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 186 درصدی همراه بوده  و این افزایش عمـدتا مربـوط به افزایش نرخ مواد اولیه  است. در مورد سایر عناوین تاثیرگذار در سود عملیاتی باید بیان کرد هزینه‌های فروش‌، اداری و عمومی نسبت به دوره مشابه سال قبل 19درصد افزایش داشته که عمدتا به دلیل افـزایش هزینه حمل و نقل و دریایی (ناشی از افزایش نرخ هزینه حمل و تسعیر نرخ ارز) بوده است. همچنین سایر درآمد‌های عملیاتی شرکت با 78درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 2 هزار و 253 میلیارد ریال بوده و این درآمد از محل سود تسعیر ارز حاصل شده است.

با توجه به موارد ذکر شده، سود عملیاتی بازه زمانی 9 ماهه سال جاری شرکت با 27 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به میزان 27هزار و 360 میلیارد ریال بوده است.

بیش از هزار میلیارد ریال درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری

پتروشیمی خارک در بازه زمانی 9 ماهه سال‌جاری درآمدی به میزان یک هزار و 332 میلیارد ریال از محل درآمدهای سرمایه‌گذاری  کسب کرده که این عنوان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر فعالیت این شرکت در بازه زمانی مورد گزارش با 10 میلیارد ریال هزینه‌های غیرعملیاتی روبه‌رو بوده است. در نهایت با توجه به موارد ذکر شده و سایر موارد در صورت‌های مالی منتشر شده بازه 9 ماهه سال جاری پتروشیمی خارک (حسابرسی نشده)، سود خالص حاصل از فعالیت این شرکت دربازه زمانی مذکور به میزان 28 هزار و 624 میلیارد ریال بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش 26 درصدی را نشان می‌دهد.

کاهش دوره وصول مطالبات

جدول از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است و اطلاعات مربوط به برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی خارک را در چند بازه زمانی ارائه می‌دهد. طبق اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت از سال 98 رو به کاهش بوده است که این روند نشان‌دهنده کاهش سود‌دهی فعالیت‌های شرکت است. نسبت آنی این شرکت نیز در بازه زمانی 9 ماهه سال جاری نسبت به سال مالی 99 کاهش داشته  که این موضوع نمایانگر کاهش توانایی شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری است.

ضمنا دوره وصول مطالبات شرکت در دوره 9 ماهه سال جاری حدود 97 روز بوده که نسبت به  سال مالی 99  کاهش داشته و این موضوع نمایانگر کاهش ریسک نقدینگی  شرکت است. اما مبلغ مطالبات شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 30/ 09/ 1400 نسبت به دوره مشـابه سـال قبـل افـزایش یافتـه کـه  این موضوع عمدتا ناشی از افزایش فروش محصولات در ماه پایانی دوره مذکور بوده است.