در همین راستا مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران بیان کرد: ریزش‌های اخیر در بازار رمزارزها شدید و متفاوت‌تر از سایر مارکت‌ها بوده که می‌توان برای آن سه دلیل اصلی و کلی را بیان کرد.

عباس آشتیانی در خصوص  دلیل اول گفت: در چند هفته گذشته در دولت چین و سپس در دولت روسیه شاهد اظهار نظر مقامات رسمی بودیم که این اظهارات به اعمال محدودیت‌های جدید در این حوزه اشاره داشت. گاهی اخباری از این قبیل فی نفسه دارای چالش‌ها و تبعات نیستند، اما تاثیر آنها بر بازار مخرب است. ریزش قیمت‌ها بعد از انتشار این اخبار حاکی از تاثیر روانی آنها بر کاربران بوده که در برخی مواقع به علت حساسیت بالای این بازار، خبر‌های این چنینی باعث خرید یا فروش هیجانی می‌شوند. همان‌طور که در چند وقت گذشته چین اقدام‌هایی در راستای ممنوعیت و محدودیت‌های گسترده در حوزه استخراج داشت، اما به سادگی شرایط رو به بهبود رفت، سایر زمینه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و پس از گذر از شرایط دشوار به حالت طبیعی و مطلوب خود باز می‌گردند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر اخبار چین و روسیه، عامل موثر دوم در تشدید ریزش بازار رمزارزها استفاده بیش از حد سرمایه‌گذاران از ابزار‌های مشتقه یا معاملات اهرمی بوده  است. در برخی از سکوهای تبادل خارج از کشور، معاملاتی با اهرم‌های ۵، ۱۰ یا حتی۲۰ درصد انجام  می‌شود و حتی در سی ام بی نیز که بورس شیکاگو است این ابزار مشهود بود.

آشتیانی ادامه داد: استفاده از لوریج یا اهرم در یک بازار تاثیر اخبار بر قیمت را می‌تواند چند برابر کند که در این شرایط، کاربر نوسان بیشتری را تجربه می‌کند و حد ضرر یا اردر (سفارش)‌های خرید و فروش فعال خواهد شد.

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین ایران دلیل سوم ریزش‌های اخیر رمزارز‌ها را رفتار و تصمیم احساسی مردم دانست و گفت: به عبارت دیگر زمانی که چند ساعت یا چند روز روند صعودی قیمت بی‌رمق  می‌شود یا برمی‌گردد، افراد می‌ترسند و رفتارهای هیجانی بروز می‌دهند. در این حال سرمایه‌گذاران به سبب ترس از دست دادن یا کم‌ارزش شدن دارایی خود دست به فروش آن می‌زنند که این موضوع در شاخص ترس و طمع قابل مشاهده است. این شرایط در تضاد با رفتار هیجانی بازار در زمان صعود است.

آشتیانی در پایان افزود: در بازار‌های صعودی مفهومی به نام «فومو»، (کلمه اختصاری fear of missing out) اهمیت پیدا می‌کند؛ به این معنا که کاربران با ترس از دست دادن موقعیت‌های مناسب به سرعت وارد بازار‌ها می‌شوند و اقدام به خرید می‌کنند. این سه عامل و ۲۴ ساعته بودن بازار رمزارزها باعث ریزش‌های پیاپی قیمت‌ها بوده است. طبق پیش‌بینی برخی کارشناسان با توجه به سابقه بیت کوین که مهم‌ترین رمزارز موجود است امکان واکنش به قیمت ۲۹ تا ۳۰ هزار دلار وجود دارد. اگر اخبار فاندامنتال مثبتی به بازار تزریق شود یا حداقل اخبار منفی خاتمه یابد بازیابی بازار محتمل است، اما در غیر این صورت امکان ریزش بیشتر وجود خواهد داشت. باید همواره به خاطر داشت که اصلاحات بخشی از ماهیت بازار بوده و در زمان مناسب احیا خواهد شد.