چالش های صنعت نوپای سنگ مصنوعی

به رغم اینکه صنعت سنگ مصنوعی کشور به عنوان حوزه ای نوپاست اما تولیدکنندگان این صنعت معتقدند که ایران می تواند خیلی زود به یکی از قطب های صادراتی منطقه تبدیل شود و جای ترکیه را بگیرد.

تولید کننده سنگ مصنوعی با بیان اینکه این صنعت وابستگی ۳۰ درصدی تولید به واردات دارد گفت: برای پوشش دادن برخی قسمت ها از مایعی استفاده می شود که در داخل کشور نمونه مشابه ندارد از همین رو به ناچار باید از مواد خارجی استفاده کنیم.

مهدی اسد زاده، گفت: این مواد اولیه خارجی برای پوشش های رو کار، داخل کار، رنگ، ضدآب، ضد گرد و غبار کردن و... محصولات کاربرد دارد و به طور کلی ۳۰ درصد از تولیدات را شامل می شود.

وی اضافه کرد: البته نمی گویم که رنگ های داخلی نداریم، چرا رنگ ها و پیکمنت های داخلی داریم؛ ولی متاسفانه کیفیت و جلایی را که باید به کار بدهد، نمی دهد. بنابراین اگر بخواهیم از محصولات داخلی استفاده کنیم، مجبور هستیم که روی محصولات یک پوشش رنگی مجزا ایجاد کنیم که زیاد جالب نیست؛ چون اگر محصول بر اثر خوردگی یا ضربه یا هر اتفاق دیگری، تکه ای از آن جدا شود، قابل ترمیم نیست؛ ولی محصولات خود رنگی که تولید می شود، اگر زخمی هم شود  مشکلی پیش  نمی آید.

عمر پایین سنگ های مصنوعی چینی

اسد زاده در خصوص عمر مفید سنگ های مصنوعی بیان کرد: از آن جا که این محصولات تازه وارد ایران شده است و در این حوزه کار می شود می توان گفت نزدیک به ۱۰ سال عمر مفید دارند؛ البته این ۱۰ سال هم بر اساس عمر اولین سنگی که نصب کرده ایم برآورد شده است. با توجه به آزمایش هایی که انجام دادیم، به نظر می رسد عمر مفید این نوع از مصالح رو کار حداقل با سنگ های طبیعی برابری کند. بنابراین ممکن است عمر مفید این محصول به شرط اینکه مواد اولیه آن درجه یک باشد حتی ۴۰ تا ۵۰ سال هم باشد.

این کارشناس تاکید کرد: در حال حاضر محصولات مشابهی از چین وارد ایران می شود که عمر بسیار کوتاهی دارند؛ چرا که در تولید آنها از مواد اولیه درجه یک استفاده نشده است و اغلب متوجه می شویم که مواد اولیه آنها درجه سه و پایین تر است. بنابراین هرچند ظاهر یکی است اما عمر مفید چندانی ندارند.

این تولیدکننده سنگ مصنوعی با اشاره به اینکه کیفیت مواد اولیه تاثیر بسزایی در عمر مفید محصول دارد، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر برای تامین مواد اولیه با چالش های بی شماری مواجه هستیم که مهم ترین آن نوسانات قیمتی است؛ به طوری که مواد اولیه شب یک قیمت دارند اما صبح فردای آن چند برابر گران تر شده اند. یکی از این مواد اولیه نیز سیمان است که طی هفته های اخیر با افزایش بهای زیادی همراه بوده است.

وی افزود: وقتی مواد اولیه و سایر هزینه های تولید افزایش می یابد، چاره ای نداریم جز اینکه قیمت محصول را برای خریدار افزایش دهیم، بنابراین وقتی محصول گران تر می شود، کاهش تقاضا برای خرید آن مساله بعدی است. از همین رو باز چاره ای نداریم جز اینکه از حجم تولید کم کنیم که آن هم به هزینه تمام شده تولید می افزاید.

کمک بزرگ نوسان قیمت به متقلب ها

وی در خصوص افزایش بهای مواد اولیه بیان کرد: وقتی مواد اولیه و سایر هزینه های تولید افزایش می یابد، چاره ای نداریم جز اینکه قیمت محصول را برای خریدار افزایش دهیم،     بنابراین وقتی محصول گران تر می شود، کاهش تقاضا برای خرید آن مساله بعدی است. از همین رو باز چاره ای نداریم جز اینکه از حجم تولید کم کنیم که آن هم به هزینه تمام شده تولید می افزاید. تمام این روند باعث کاهش اطمینان مصرف کننده به تولیدکننده داخلی می شود و آنها را به سمت استفاده از محصولات خارجی سوق می دهد. اسدزاده اضافه کرد: اگر قیمت    ها ثابت شود و بازی قیمت نداشته باشیم، به طور حتم آینده فوق العاده‌ ای پیش رو خواهیم داشت؛ چون تولید سنگ مصنوعی کار نوپایی است و هنوز برای آن رقابت خیلی زیاد نشده است. البته از ورود افراد دیگر به این صنعت استقبال می کنیم به این دلیل که آنها می توانند بستری را فراهم کنند که کیفیت بالا برود و تولیدکنندگان سودجو که محصولات بی کیفیت عرضه می کنند از عرصه خارج می شوند. ولی وقتی بازی قیمت باشد، کسانی که با مواد درجه ۳ تولید می کنند، در راس می مانند.

ظرفیت بالای سنگ مصنوعی در معماری داخلی

در همین راستا زهره حسین مردی، مدیرعامل یک شرکت تولیدکننده سنگ مصنوعی در گفت وگو با «بازار» گفت: سنگ مصنوعی به دلیل مقاومت و انتخاب قالب بندی که دارد کاربردهای خیلی زیادی در فضا های داخلی چون پارکینگ، راه پله، رستوران و تمام فضاهایی که با معماری داخلی می تواند مرتبط باشد، دارد؛ چرا که در تنوع رنگ و تنوع طرح واقعا وسیع است.

حسین مردی با اشاره به تنوع شکل و اندازه محصول ادامه داد: قالب می تواند با هر چیزی تعریف شود؛ یعنی شما می توانید قالب موردنیاز فضای خاص خودتان را تعریف کنید. از این بابت دست معمار  های داخلی خیلی باز است؛ یعنی فکر می کنم که برای همکاران ما در معماری داخلی، این محصول خیلی خوشایند باشد. همچنین فکر می کنم که خوشبختانه معماری داخلی با توجه به اینکه هزینه ساخت ساختمان در هر عنوانی، «اداری، تجاری یا مسکونی» خیلی بالاست و سازنده ها هم این هزینه را می پردازند، بهتر است که در کنار آن طراحی خوشایندی هم برای سازه هایشان ایجاد کنند.

ترکیه رقیب اصلی ایران در تولید

این کارشناس عمران بیان کرد: شاید طراحان ۲۰ سال پیش به این بسنده می کردند که یک طرح ساده برای سازه هایشان با قیمت کف داشته باشند، اما الان سطح توقع هم از نظر شناخت زیاد شده است؛ یعنی شبکه های اجتماعی به دوستان کمک می کند که با فضاهای خوشایند آشنا شوند و در سازه هایشان از آنها بهره مند شوند. از سوی دیگر هزینه تمام شده ساختمان آن قدر بالاست که ترجیح می دهند اگر قرار است این هزینه را پرداخت کنند، یک کیفیت و جلوه خوب را هم در کنار هزینه ای که پرداخت کرده اند به مشتری تحویل دهند. به همین دلیل دوست داریم  بخشی از مراجعه کنندگان از همکاران خودمان در زمینه معماری داخلی باشند و زمینه ای باشد که بتوانند از این ها استفاده کنند.

حسین مردی اضافه کرد: در زمینه تولید سنگ های مصنوعی خیلی نوپا هستیم؛ اما ضعفی که شاید ایران نسبت به کشور    های همسایه که از نظر طراحی خیلی هم با ما فرق نداشته باشند دارد در بحث طراحی باشد. برای مثال مواد اولیه تولید در ایران و ترکیه شاید خیلی فرق نکند و بتواند با هم رقابت کند. اما چیزی که بین ایران و کشور هایی مثل ترکیه فاصله می اندازد ضعف در بخش طراحی است.

مدیرعامل این شرکت تولیدکننده سنگ مصنوعی ادامه داد: خوشبختانه تامین مواد اولیه خام خیلی دور از دسترس نیست اما مهندسان ترکیه ای در بحث طراحی از ما قوی تر، متنوع   تر و جلوتر هستند. امیدواریم  بتوانیم با آنها رقابت کنیم و با این درک پیش برویم که مواد اولیه را داریم؛ اما در کنار آن در بحث طراحی هم با کشوری مثل ترکیه رقابت داشته باشیم.

نیاز به نوآوری در صنعت دکوراسیون

حسین مردی با اشاره به اینکه مهندسان ایرانی برای رقابت با ترکیه باید در طراحی پیشرو باشند، گفت: طبیعت کار طراحی دکوراسیون این است که شما نمی توانید بگویید یک چیز خاص را از هیچ ایجاد کردم. قطعا از یک طرح در هر فضایی ایده می گیرید. کسی هم که در ترکیه کار می کند، همین طور است؛ اما چیز هایی را به آن می افزاید؛ یعنی باز هم خلاقیتی در آن اتفاق می افتد.  این کارشناس عمران در پاسخ به ظرفیت های ارز آوری صنعت سنگ مصنوعی بیان کرد: زمان زیادی برای رسیدن به آن روزی که صادرات سنگ مصنوعی به خارج از کشور داشته باشیم نمانده است. تنها چیزی که در این حوزه نیاز داریم کمی خلاقیت و پشت کار بیشتر است تا بتوانیم محصولات جدیدتر و مشتری پسند تری را برای صنعت دکوراسیون داخلی تولید کنیم. بنابراین خیلی زودتر از آنچه فکر می کنیم می توانیم به آن روز برسیم که در زمینه صادرات با ترکیه نیز رقابت داشته باشیم.