یونس ژائله در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا در محل استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه اکنون روابط تجاری دو کشور رو به افول است، تاکید کرد: برای بازگرداندن مسیر تجاری برنامه جامعی بین اتاق‌‌های بازرگانی تبریز و ترکیه لازم است که به صورت مداوم عملیاتی شده و در این زمینه هماهنگی‌‌های مورد نیاز را باید نهاد وابسته بازرگانی در سفارت انجام دهد تا بتوانیم این جلسات را کارشناسی‌‌تر و با برنامه‌های عملیاتی پیش ببریم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز به قراردادهای روسای جمهور دو کشور در دوره‌های قبلی اشاره کرد و گفت: قرار بود مبادلات بازرگانی به ۳۰ میلیارد دلار برسد که متاسفانه این موضوع عملیاتی نشد و اکنون این وضعیت تجاری روی ۲/ ۷ میلیارد دلار باقی مانده است.

ژائله افزود: موانعی در ترکیه برای تجار ایرانی و همچنین موانعی در ایران برای تجار ترکیه وجود دارد که با برگزاری جلسات کارشناسی در اتاق بازرگانی می‌توانیم این موارد را حل کنیم و این موضوع کمک می‌کند روابط را توسعه دهیم.

وی گفت: در دوره‌های قبلی قرارداد ترجیحی امضا شد که کمک بسزایی به تجار ما نکرد و در این زمینه نتوانستیم به اهداف خود برسیم.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: امروز تجارت در دنیا تقریبا تغییر یافته و ما باید روش تجارت خودمان را تغییر دهیم و مراکز تجاری را در جاهای مناسبی همچون شهرهای صنعتی شامل استانبول و ازمیر مستقر کنیم تا بتوانیم کالاهای مورد نظر خود مانند محصولات پتروشیمی و محصولات سایر صنایع  را که ترکیه واردکننده آنهاست در اختیار مشتریان قرار دهیم.

ژائله اظهار کرد: در فضایی که کشوری همچون عربستان که رقیب ما در صنعت پتروشیمی است، در این بازار حضور داشته و انبار و سیستم توزیع نیز دارد، قطعا این کشور به تجار ما اجازه نمی‌دهد به این راحتی سهم بازار را به دست گیرند.

وی ادامه داد: قیمت نامناسب محصولات و مسیر ترانزیتی و تمام عوامل وقتی یک جا جمع می‌شوند، متوجه می‌‌شویم که انگیزه لازم را برای تجار ترکیه برای تداوم مسیر تجارت ایجاد نمی‌کند، از این رو لازم است تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

وی با اشاره به جایگاه ویژه و قدیمی روابط تجاری تبریز با ترکیه گفت: از گذشته تاکنون تبریز با ترکیه روابط تجاری بسیاری داشته به‌طوری که در تبریز استانبول قاپیسی (درب استانبول) و در ترکیه نیز تبریز قاپیسی (درب تبریز) وجود دارد. واضح است که این تجارت قدیم تبریز با ترکیه چیزی نیست که امروز ایجاد شده باشد و اینجا باید جایگاه تجاری تبریز برجسته شود و این موضوع وظیفه سفارت در ترکیه است.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: رقابت ما با ترکیه در بخش‌های کشاورزی و سایر بخش‌ها طبیعتا موجب بهبود وضعیت می‌شود و ما از این رقابت استقبال می‌کنیم. استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: با توجه به سیاست دولت سیزدهم برای گسترش ارتباط با کشورهای همسایه، رویکرد نمایندگی‌‌های جمهوری اسلامی این کشورها باید تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی باشد.

عابدین‌‌خرم در این نشست که مسوولان اقتصادی استان نیز حضور داشتند، با اشاره به تاکید رئیس‌‌جمهوری بر استفاده از ظرفیت‌‌ استان‌های مرزی برای گسترش همکاری‌‌ها با کشورهای همسایه گفت: از سفرای کشورمان در کشورهای همسایه انتظار داریم تحرک در حوزه دیپلماسی اقتصادی را جزو اولویت‌های خود قرار دهند.