مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر در گفت‌وگویی اظهار کرد: شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر با نماد «وکغدیر» در بورس درج نماد شده و اگر شرایط بازار سرمایه مساعد باشد، در بهمن شاهد عرضه اولیه ۱۰ درصد از سهام این شرکت خواهیم بود.

سیدابوتراب فاضل با اشاره به مشکلات پیش آمده در تامین گاز شرکت‌های فولادی گفت: کمبود گاز چالش جدی برای صنعت فولاد ایران است. تامین گاز یک مساله حاکمیتی است و برای حفظ جایگاه صنعت فولاد ایران دولت باید با تمام توان، زمینه تامین گاز زنجیره فولاد کشور را فراهم سازد.

طرح‌ریزی توسعه صنعت فولاد بر اساس گاز

وی تصریح کرد: توسعه صنعت فولاد ایران مبتنی بر انرژی ارزان است و حامل انرژی اصلی در توسعه صنعتی کشور، بیشتر گاز بوده است. پایه صنعت فولاد ایران، ذوب آهن اصفهان است که تولید آن به روش کوره است. اما در ادامه، توسعه صنعت فولاد مبتنی بر کوره‌های قوس الکتریکی بوده که پایه آن ذخایر گازی فراوان در کشور و گاز ارزان برای تولید برق و همین‌طور خوراک واحدهای احیای مستقیم بوده است.مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر خاطرنشان کرد: به این خاطر که گاز یک مزیت رقابتی در کشور است، سرمایه‌گذاری‌ها به سمت افزایش تولید آهن‌اسفنجی حرکت کرد و به دومین تولیدکننده بزرگ آهن‌اسفنجی در دنیا پس از هند تبدیل شدیم.

وی ادامه داد: تامین پایدار گاز در کشور هم‌اکنون به یک چالش تبدیل شده و این چالش باید با مدیریت صحیح رفع شود، چرا که ایران به دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان تبدیل شده و دلیل این امر نیز دسترسی مناسب به انرژی بوده است.

صنعتی با ارزش افزوده بالا و مساله گاز

فاضل گفت: گاز در کیک هزینه شرکت‌های فولادی سهم دارد و این منبع انرژی، یکی از ارکان اصلی زنجیره فولاد در کشور است. همین‌طور که آب، برق، مواد اولیه، فروآلیاژها و الکترود از ارکان زنجیره فولاد در کشور هستند، گاز هم نقش اساسی در صنعت فولاد دارد و حتما باید گاز صنایع فولاد تامین شود.

به گفته وی، تامین پایدار گاز یک مساله حاکمیتی است. دولت مجوزهای بسیاری برای واحدهای مختلف زنجیره فولاد صادر کرده و یک صنعت بزرگ با ارزش افزوده بالا در کشور شکل گرفته است. بر این اساس، برای حفظ پایداری و توسعه صنعت فولاد، دولت باید گاز این صنعت را تامین کند.

عمق بحران گاز

مدیرعامل هلدینگ صنایع و معادن غدیر افزود: چالش گاز، چالش بسیار بزرگی برای صنعت فولاد است چراکه بی‌گازی هم به‌معنای نبود گاز و هم نبود برق است. با کسری گاز، تولید برق در نیروگاه‌ها نیز کاهش خواهد یافت و تامین برق صنایع نیز دشوار خواهد شد. از طرف دیگر، قطعی گاز واحدهای احیای مستقیم، به تعطیلی واحدهای ذوب منجر خواهد شد؛ چرا که بخش احیای مستقیم و فولادسازی همه در یک زنجیره قرار دارند و کار نکردن هر یک از این حلقه‌ها، دیگری را با مشکل مواجه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: همزمان با اینکه دولت وظایف حاکمیتی خود را در قبال تامین گاز واحدهای زنجیره فولاد انجام می‌دهد، شرکت‌های فولادی نیز می‌توانند کنسرسیومی تشکیل دهند و در زمینه گاز سرمایه‌گذاری کنند. این کنسرسیوم می‌تواند در واردات گاز از خارج سرمایه‌گذاری کند یا اینکه با سرمایه‌گذاری در داخل، تولید گاز کشور را بالا ببرد.

فاضل افزود: چالش گاز یک چالش طولانی‌مدت است و با راهکارهای صحیح و علمی باید این چالش را رفع کرد. شرکت‌ها و دولت‌ها باید در کنار هم برای رفع این چالش تلاش کنند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران می‌تواند در این مسیر نقش مهمی داشته باشد.