سید‌حسام‌الدین مدنی با اشاره به صرفه‌جویی ارزی محصولات بایوتک که سالانه ۸/ ۱ میلیارد دلار است، افزود: تاکنون ۸ میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی ناشی از تولید محصولات بایوتک  در کشور داشته‌ایم.

وی با عنوان این مطلب که ۲۸ محصول بایوتک در حال تولید است و ۱۵ محصول در حال تحقیق و توسعه است، گفت: واکسن اسپایکوژن و آنفلوآنزا، از جمله محصولات بایوتک هستند که وارد بازار دارویی کشور شده‌اند. مدنی  همچنین از ورود واکسن اسپوتنیک تولید داخل به بازار دارویی کشور خبر داد و افزود: این واکسن تولید داخل، به زودی وارد چرخه واکسن‌های ضد کرونایی خواهد شد. مدنی گفت: تولید محصولات بیوتکنولوژی باعث شده ۵۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای بیمه‌ها ایجاد شود. وی با اشاره به انتقال دانش ۶ مورد محصولات بیوتکنولوژی به کشورهای اطراف افزود: ایران در زمینه تولید محصولات بایوتک، جایگاه اول آسیا را دارد و حتی کشورهای چین و هند نیز، تنوع محصولات ایران را ندارند. سورنا ستاری، معاون علمی ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به دستاوردهای امروز حوزه بیوتکنولوژی گفت: در ۸ سال گذشته فعالان این اکوسیستم برای تغییر این اکوسیستم سختی‌های زیادی کشیدند. وی ادامه داد:‌ اما سوال اینجا بود که با بازار بسیار خوب و نیروهای انسانی توانمند چرا در این حوزه موفق نمی‌شدیم؟ این مشکل به نبود اکوسیستم درست در این حوزه برمی‌گشت چرا که فناوری حاصل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در پژوهش است و با سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه به نتیجه نخواهد رسید. خوشبختانه در حوزه بیوتک این اکوسیستم در حال شکل گرفتن است. ستاری در ادامه افزود: در واقع دولت باید تسهیل‌کننده سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در این حوزه باشد و مشکلات و موانع این حوزه را برطرف کند، ولی با پول دولتی در امور آنها دخالت نکند. هیچ تکنولوژی‌ای با پول خلق نمی‌شود بلکه به یک پروسه احتیاج دارد تا از نقطه اول شروع به فعالیت کند. وی گفت: توسعه چیزی جز فرهنگ نیست، اگر فرهنگ درست شود سخت‌افزار آن هم درست می‌شود. کنار گذاشتن فرهنگ نفتی و نگاه کردن به ایده جوانان مهم‌ترین اقدام در این حوزه است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به لزوم ورود بیوتکنولوژی به صنایع غذایی گفت: ما نباید حدود ۷ تا ۸ میلیارد صرف واردات غذا کنیم. حوزه بیوتک می‌تواند مشکل غذا را در کشور حل کند. در بحث کشاورزی و تولید مرغ بیوتکنولوژی کاربرد گسترده‌ای دارد. امروز بیش از ۲۰ نوع واکسن درحوزه دام و طیور وارد می‌شود که چندسالی است شرکت‌های دانش‌بنیان وارد این عرصه شده‌اند. به گفته وی، کشور باید غذای مورد نیازش را خودش تولید کند. با مشکلاتی که در کشور وجود دارد مانند کمبود آب و استفاده از روش‌های سنتی در حوزه کشاورزی باید یک اکوسیستم فعال در این حوزه شکل بگیرد مانند اتفاقی که امروز در حوزه بیوتکنولوژی دارویی رخ داده است. ستاری در انتهای صحبت‌های خود با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: یک اتفاق بسیار خوب در مجلس رخ داده است و آن قانون جهش تولید دانش‌بنیان است. این قانون، قانونی بسیار مدرن است که تا ۲۰ سال آینده جهت‌گیری اقتصاد دانش‌بنیان کشور را رقم می‌زند. وی در ادامه افزود: خوشبختانه این قانون در مجلس تصویب شد. امیدواریم پس از تایید شورای نگهبان این قانون تصویب شود و اتفاقات بسیار خوبی در کشور رخ دهد. همان‌طور که در سال ۸۹ قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان باعث تحولی بزرگ در این حوزه شد. این قانون تنها قانونی در کشور  است که می‌توان گفت ۹۵درصد آن به طور کامل اجرا شده است.

سهم محصولات بایوتک در  تشخیص و درمان بیماری‌ها

 بهرام دارایی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو دیگر سخنران این رویداد بود که بر توسعه فناوری‌های تولید دارو در ایران تاکید زیادی کرد و گفت واکسن کرونا یکی از تلاش‌های ارزشمند در این زمینه بوده است. رئیس سازمان غذا و دارو در این کنگره با تاکید بر حمایت از واکسن‌های تولید داخل گفت: بنده یک سنت هم بابت واکسن آسترازنکا نداده‌ام و آنچه وارد می‌شود در قالب اهدا و سبد کواکس است. او گفت: کسی فکر نمی‌کرد داروهای بایوتک به این سرعت پیشرفت کند. در حال حاضر محصولات بایوتک، سهم زیادی از تشخیص و درمان بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. دارایی با عنوان این مطلب که در دو سال پاندمی کرونا تهدید را به فرصت تبدیل کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر ۳۰ میلیون دز واکسن تولید داخل داریم که به زودی ماهانه ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا تولید خواهد شد که می‌تواند نیاز داخلی را تامین کند. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «دو واکسن تولید داخل مجوز مصرف برای کودکان را گرفته‌اند و امیدواریم قبل از پیک اُمیکرون، روند تزریق دز سوم واکسن کرونا را سرعت ببخشیم و سال را به خوبی به پایان برسانیم.» او در ادامه به رشد توسعه داروهای بایوتک در کشور اشاره کرد و گفت: رشد ۵/ ۱۲ درصدی تولید داروهای بایوتک، نشان از توسعه حوزه بیوتکنولوژی است. وی افزود: صادرات دارویی علاوه بر اینکه آورده‌های غیرنفتی را افزایش می‌دهد و باعث کاهش مخارج ارزی می‌شود، اهمیت کیفیت محصولات تولید داخل را نشان می‌دهد. او با انتقاد از سنگ‌اندازی در مسیر صادرات دارو در گذشته گفت: متاسفانه نفس صنعت داروسازی را گرفته‌ایم و باعث شدیم حجم صادرات ۱۵۰ میلیون دلاری، به ۴۰ میلیون دلار برسد. در حالی که اگر اجازه می‌دادیم، امسال باید ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارو داشته باشیم. دارایی با گلایه از آسیب‌های ارز دولتی افزود: کار سازمان غذا و دارو، ارزپاشی شده و این شأن سازمان نیست. او ادامه داد: ۹۰ درصد مشکلات ما، مباحث ارزی است. عبور از این مرحله یعنی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیازمند شجاعت و مدیریت قوی است. در دومین کنگره ملی بایوتکنولوژی که با حضور مقامات داخلی و بین‌المللی، معاون فناوری رئیس جمهور  و فعالان حوزه بیوتکنولوژی، استادان دانشگاه، تولیدکنندگان و... برگزار شد، سید‌حسام الدین مدنی رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی، با اشاره به فعالیت ۴۰ شرکت بایوتک در کشور گفت: ۵ هزار نفر به صورت مستقیم و ۸۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این حوزه فعالیت دارند.