به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری درباره تشدید این نظارت‌ها و مقررات در تهران‌بزرگ گفت: پنج‌شنبه هفته گذشته از کمیته امنیتی-اجتماعی و کمیته بهداشتی خواستیم تا پایان این هفته فعلا برای «تهران بزرگ» برنامه‌ریزی کنند و برنامه ویژه‌ای را آماده کنند که از افرادی که ماسک نمی‌زنند به سادگی عبور نکنیم.

 وی افزود: طبق این طرح افرادی که به اشخاص بدون ماسک خدمت می‌دهند مسوول هستند و آنها فقط باید به فردی که ماسک زده‌اند خدمات بدهند. اگر فردی ماسک ندارد نباید به وی خدمات داده شود، چه در تاکسی، اتوبوس، بازار و پاساژ یا بانک خدمت‌گیرندگان باید ماسک داشته باشند، خدمت‌دهنده موظف است مراعات کند و اگر مراعات نکند با او برخورد خواهد شد.

روحانی گفت: باید طرحی آماده شود که فردی که در زمان حضور در جامعه ماسک زدن را مراعات نمی‌کند، ‌چگونه با وی برخورد شود. البته به اندازه کافی وسایل و ابزار داریم که تشخیص بدهیم چه کسی در خیابان و پیاده‌رو ماسک ندارد و می‌توانیم آنها را شناسایی کنیم. از این طریق برای افرادی که ماسک‌زدن را مراعات نمی‌کنند مجازات در نظر بگیریم که قرار شد تا پایان هفته این موضوع بررسی و تکمیل شود و در جلسه کمیته‌های تخصصی در روز پنج‌شنبه مطرح شود و شنبه بعد در ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری گفت: اگر در ستاد ملی کرونا این طرح تصویب شد ابتدا در تهران بزرگ با یک فاصله زمانی ۴ تا ۵ روزه برای آموزش و اطلاع‌رسانی کافی اجرایی و عملیاتی می‌شود و اگر موثر بود آن را برای شهرهای بزرگ دیگر اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

وی درباره اختیارات استانداران برای مقابله با کرونا گفت: در جلسه ستاد ملی تصمیم گرفتیم که ستادهای استانی بتوانند برای استان خود برای مدت یک هفته برخی از موارد را محدود یا تعطیل کنند که این موارد طبق فهرستی در اختیار همه استانداران و ستادهای استانی قرار گرفت که شامل دانشگاه‌ها، مدارس و حوزه‌های علمیه و مراکز تفریحی و سینما و موزه‌ها و تالار پذیرایی، آرایشگاه‌ها و مساجد و مصلی‌ها و مراسم فرهنگی، اجتماعی باشگاه‌های ورزشی و قهوه‌خانه و شهربازی و نمازجمعه و... است.

وی افزود: اگر استانداران در جایی ضروری دیدند که این مراکز برای یک هفته باید تعطیل شوند، پیشنهاد خود را به کمیته امنیت اجتماعی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور بدهند.

 ابتلای مجدد ۱۴درصد

روحانی همچنین گفت: امروز وزیر بهداشت و درمان در همین جلسه اعلام کرد، ۱۴ درصد از آنهایی که امروز بستری هستند، سابقه ابتلا به بیماری را داشتند و دو ماه پیش بستری بودند، بهبود پیدا کردند و دوباره مبتلا شده‌اند. ۱۴ درصد رقم بسیار بالایی است، ۵ درصد هم مبتلا باشند، رقم بالایی است.

وی در ادامه گفت: ‌اگر کسی یک‌بار مبتلا شد و بهبود یافت، نباید فکر کند که دیگر تمام شد و مبتلا نمی‌شود و دیگر مشکلی نیست و برای یک‌سال من در امان هستم. چنین امنیت و امانی به کسی داده نمی‌شود.

 کسی ‌آدرس اشتباه به مردم ندهد

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقدامات خصمانه آمریکا علیه مردم ایران گفت: آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند ده‌ها میلیارد دلار به ایران لطمه زدیم. در عرض سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ حداقل ۱۵۰میلیارد دلار به کشور لطمه زدند، با تحریم غلط و غیرقانونی و بیجا و ضدانسانی و عملیات تروریستی، جلوی دارو و درمان و مواد غذایی را گرفتند. آنها آدم‌هایی هستند که هیچ وقت ما در تاریخ کاخ سفید را با این توحش ندیده بودیم. بزرگ‌ترین توحش را انجام دادند. رئیس‌جمهوری افزود: مردم برای کمبود و مشکلات در کشور اگر می‌خواهند لعن و نفرین کنند آدرسش کاخ سفید در واشنگتن است. آدرس اشتباه کسی به آنها ندهد. یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس صحیح تمام جنایات و فشار بر مردم عزیز ایران واشنگتن دی‌سی کاخ سفید است و آنهایی که داخل این ساختمان هستند این همه جنایات علیه ملت ایران روا داشته‌اند و شما می‌بینید هر روز فشار و مشکلات است.

 جزئیات مقررات جدید کرونایی

در همین حال محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره اعمال مقررات کرونایی در تهران تصریح کرد: ستاد ملی کرونا یکسری قوانین از جمله تعطیلی واحدهای صنفی را پیش‌بینی کرده ‌است؛ در مورد افراد نیز اگر فرد شاغل در بخش دولتی باشد توبیخ کتبی و کسر یک‌سوم حقوق و درج در پرونده و انفصال از خدمت پیش‌بینی شده و اگر واحد صنفی و کارگاهی باشد، همکاران ما می‌‌توانند تا یک ماه آن را تعطیل کنند.