هفت یازده

p27-04

«7-Eleven» بزرگ‌ترین فروشگاه‌ زنجیره‌ای مواد غذایی جهان با بیش از 46هزار  فروشگاه در ۱۶ کشور جهان است. دفتر مرکزی این سوپرمارکت هم در ژاپن و هم در ایالات متحده آمریکا است. ژاپن با 15هزار شعبه بیشترین تعداد را دارد. ایالات متحده ۷۸۰۰ فروشگاه دارد در حالی که ۶۸۰۰ فروشگاه در تایلند است. سایر مراکز فروش در استرالیا، سوئد، کانادا، سنگاپور، تایوان، هنگ کنگ، ماکائو، دانمارک، مالزی، فیلیپین، مکزیک، اندونزی و نروژ هستند. 7-Eleven یک کارفرمای جهانی با بیش از 45هزار کارمند است.

اسپار

p27-05

«SPAR» در سال ۱۹۳۲ در آمستردام هلند تاسیس شد. این زنجیره در بیش از ۱۳۵۰۰ مکان در ۳۵ کشور جهان مستقر است. حق امتیاز خرده‌فروشی بیشتر به بازار اروپا در اتریش، ژاپن، چک، اوکراین، رومانی، بریتانیا، بلژیک، لهستان، سوئیس، کرواسی، نروژ، ایتالیا، فرانسه، ایرلند، سوئد، اسلوونی، پرتغال، اسپانیا، مجارستان و آلمان خدمات می‌دهد. سایر مراکز فروش در آفریقای جنوبی، زامبیا، هند، زیمبابوه، نامیبیا، مونته نگرو، ژاپن،  استرالیا و موریس هستند.

 

والمارت

p27-06

«Walmart» در سال ۱۹۶۲ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در بنتونویل، آرکانزاس، ایالات متحده آمریکا است. این سوپرمارکت در رتبه سوم، بیش از ۱۱۰۸۸ شعبه عملیاتی دارد. این مراکز در ایالات متحده آمریکا، شیلی، چین، مکزیک، آرژانتین، کانادا، برزیل، نیکاراگوئه، هندوراس، السالوادور، کاستاریکا و گواتمالا هستند. این شرکت موفق متعلق به خانواده والتون است. بیش از 3/ 2 میلیون کارمند در این فروشگاه‌ها کار می‌کنند. والمارت سالانه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. در سال ۱۹۷۲، این زنجیره در بورس نیویورک پذیرفته شد. والمارت بزرگ‌ترین شرکت جهان از نظر درآمد است.

 

آلدی

p27-09

«Aldi» یکی از پیشروترین فروشگاه‌های خرده‌فروشی با تخفیف جهانی در بیش از ۱۰۳۶۶ مکان است. این شعبه‌ها در ۱۸ کشور پراکنده شده‌اند. آلمان میزبان دفتر مرکزی است و بیشتر مراکز فروش را در خود جای داده است. سایر مراکز فروش عمده در بلژیک، لهستان، پرتغال، لوکزامبورگ، مجارستان، بریتانیا، یونان، ایالات متحده آمریکا، ایرلند و استرالیا هستند. در اسلوونی و اتریش، فروشگاه‌ها از عنوان هوفر به عنوان نام تجاری این برند استفاده می‌کنند.

کارفور

p27-10

«Carrefour Sans» پنجمین سوپرمارکت زنجیره‌ای بزرگ با بیش از ۱۰۱۰۳ فروشگاه از جمله ۱۴۰۰ هایپر مارکت در قاره‌های مختلف است. در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در بولون بیلانکورت فرانسه است. تعداد کارکنان بیش از ۳۶۴۹۶۹ نفر و درآمد سالانه آن بیش از ۷۶ میلیارد یورو است. مراکز فروش در آرژانتین، ترکیه، بحرین، رومانی، مصر، تونس، لهستان، عربستان سعودی، تایوان، اسپانیا، هند، چین، ایران، قبرس، ایتالیا، جمهوری دومینیکن، بلغارستان، اسلواکی، کویت، امارات متحده عربی، برزیل، مقدونیه و پاکستان هستند.

 

لیدل

p27-11

«Lidl» ششمین سوپرمارکت زنجیره‌ای بزرگ در جهان است که بیش از 10هزار  فروشگاه دارد. این هلدینگ که در سال ۱۹۳۰ تاسیس شد، از شهر Neckarsulm در آلمان به ۲۸ کشور در سطح اروپا گسترش پیدا  کرده است.

Lidl بازار اروپا را با مراکزی در اتریش، فرانسه، سوئیس، بلژیک، بریتانیا، بلغارستان، سوئد، کرواسی، پرتغال، قبرس، اسلوونی، ایتالیا، اسپانیا، جمهوری چک، مجارستان، ایرلند، هلند، لوکزامبورگ، دانمارک، مارتا و فنلاند هدف قرار داده است.

 لیدل برای بیش از 315هزار کارمند ایجاد اشتغال کرده است. گردش مالی سالانه این هلدینگ بیش از ۴۸ میلیارد یورو است.

 

سایر سوپرمارکت‌های بزرگ چند‌ملیتی

p27-13

سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای تسکو «Tesco» ۶۷۸۴ شعبه در سراسر جهان دارد. این زنجیره با دفتر مرکزی در انگلستان، در ۱۲ کشور شعبه دارد.

Ahold Delhaize که دفتر مرکزی آن در هلند است، دارای ۶۵۵۶ شعبه در اروپا و ایالات متحده است.  بیم «BiM» یک سوپرمارکت مستقر در ترکیه است. مراکز فروش آن به مراکش و مصر گسترش یافته است. BiM در مجموع ۶۱۲۲ شعبه دارد.  جایگاه دهم سوپرمارکت CBA با شعبه‌هایی در ۱۱ کشور در قاره اروپا است. این شرکت که در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد، بیش از 30هزار کارمند دارد. دفتر مرکزی  این شرکت در مجارستان است.

مراکز فروش در اسلواکی، لیتوانی، کرواسی، صربستان، بلغارستان، مالت، یونان، مونته‌نگرو، ایتالیا، رومانی و لهستان هستند.