امید به راه‌اندازی «پتروشیمی گلستان»

کلنگ این طرح پتروشیمی در سال ۱۳۸۵ در سفر وزیر نفت به استان گلستان به زمین زده شد تا این واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری مشترک دولت و مشارکت مردم ایجاد شود.

در آن زمان  با توجه به رونق بازار فعالیت‌های حوزه نفت و گاز و محصولات پتروشیمی طی چند روز حدود ۹۷ هزار نفر از مردم گلستان  حدود ۴۸ میلیارد تومان سهام این پتروشیمی را خریداری کردند تا بنا بر وعده مدیران ارشد کشور و استان در چند سال آینده با تولید اوره و آمونیاک از منافع این سرمایه‌گذاری مشترک منتفع شوند، اما این طرح همواره در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری متوقف ماند.

در سال ۱۴۰۰ به دنبال سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به گلستان موضوع بررسی دلایل عدم اجرای این پروژه توسط دستگاه قضا در دستور کار قرار گرفت تا جایی که کارگروه ویژه برای حل مشکلات استان تشکیل شد. در همین راستا جلسه‌ای نیز با حضور مسوولان از استانداری، دادستانی، اطلاعات و ... تشکیل و جزئیات پرونده پتروشیمی و اقدامات انجام شده در ۱۶ سال گذشته بررسی شد. اکنون یکی از نمایندگان  مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از آمادگی سه سرمایه‌گذار برای اجرای این طرح خبر داد‌ه که به محض رفع مشکل حقوقی پروژه کار خود را آغاز کنند، اما آنچه در این زمینه قابل توجه است اینکه این طرح در حال حاضر به سرمایه‌گذاری بسیار بزرگ‌تری نیاز دارد و باید بررسی شود که اجرای فعلی آن تا چه حد صرفه اقتصادی دارد.