برنامه بانک گردشگری برای ساخت 100مدرسه در مناطق محروم

به گزارش روابط‌عمومی ‌بانک گردشگری، این بانک در نیمه نخست سال جاری حدود ۳۶میلیارد ریال کمک نقدی برای تامین جهیزیه، کمک به زندانیان، کمک درمانی، بسته‌های حمایتی آموزشی، کمک به کودکان بی‌سرپرست و همچنین کمک‌های مومنانه پرداخت کرده است.

بنیاد نیکوکاری یاس که زیرنظر گروه مالی گردشگری فعالیت می‌کند، مسوولیت اجرای امور خیریه را با حمایت و مشارکت بانک گردشگری بر عهده دارد. این بنیاد در مدت فعالیت خود عملکرد موفقی داشته است.

ساخت ۱۰۰مدرسه برای مناطق محروم کشور در برنامه بانک قرار دارد و تاکنون ۲۵مدرسه یک تا ۱۰کلاسه با حمایت بانک گردشگری با عنوان کیمیای دانش احداث شده است و بیش از ۳هزار دانش‌آموز در حال تحصیل در این مدارس هستند.

همچنین تا دهه فجر امسال پنج‌مدرسه جدید در حال ساخت در شهرستان‌های دلگان و چابهار (استان سیستان و بلوچستان) و نورآباد (استان لرستان) تکمیل و تحویل آموزش و پرورش خواهد شد. به این ترتیب مجموع مراکز آموزشی احداث‌شده به ۳۰واحد می‌رسد. بانک گردشگری ۱۰۰شعبه در سراسر کشور دارد و بر همین اساس قرار است ۱۰۰مدرسه به ازای ۱۰۰شعبه بانک گردشگری در مناطق مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم ساخته شود. بنیاد یاس سرپرستی دو مرکز توانبخشی را در شهرهای جیرفت و کرمان برعهده دارد که با مشارکت بانک گردشگری حدود ۲۰۰کودک و نوجوان را سرپرستی می‌کند.

دو مرکز توانبخشی «جنوب کرمان» و «شهید فیاض‌بخش» کرمان  در مجموع حدود ۲۰۰نفر پرسنل و معلول دارند که هزینه نگهداری این مراکز ماهانه حدود ۵میلیارد ریال است. این هزینه از طرف بنیاد نیکوکاری یاس و با همکاری هلدینگ‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه گروه مالی گردشگری تامین می‌شود.

در مراکز یادشده علاوه بر نگهداری و مراقبت از معلولان ذهنی و جسمی، خدمات دیگری همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، ارتوپد فنی، روان‌شناسی، مددکاری و پزشک متخصص به‌صورت تمام‌وقت زیر نظر مربیان و کارشناسان خبره این امور انجام می‌شود.

توانمندسازی زنان از جمله زنان سرپرست خانوار یکی دیگر از خدمات بنیاد یاس است. زنان سرپرست خانوار امسال با هزینه بنیاد به مشهد مقدس اعزام شده‌اند. علاوه بر این با همکاری بنیاد یاس حدود ۵۰نفر از زنان سرپرست خانوار توانمند و مشغول به کار شده و تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند. همچنین در ماه ژانویه امسال کمک‌هایی به افراد نیازمند از اقلیت مسیحیان اهدا شده است.

تامین جهیزیه برای سر و سامان دادن به زندگی جوان‌ها در مناطق مختلف، از جمله مناطق محروم یکی دیگر از فعالیت‌های بنیاد یاس است که با هدف حفظ نظام خانواده انجام می‌شود.

بانک گردشگری فقط در سال جاری ۲۰میلیارد ریال برای تامین جهیزیه اختصاص داده است. همچنین با کمک بانک گردشگری امسال ۳میلیارد ریال برای آزادی زندانیان هزینه شده است. با حمایت بانک گردشگری، بزرگ‌ترین مجتمع توانمندسازی فنی‌وحرفه‌ای نیز در کرمان احداث و راه‌اندازی شده است.  این مجتمع با ۲۰کارگاه تخصصی شامل ۱۲کارگاه آموزشی و ۸کارگاه تولیدی به مساحت ۶هزار مترمربع در کرمان دایر شده و در حال حاضر ۲۰ کارگاه در آن فعال است.

با راه‌اندازی کارگاه‌های مذکور با همکاری سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، زمینه آموزش یک شغل و حرفه تخصصی برای کسانی که این دوره‌ها را طی می‌کنند، فراهم شده است.  تاکنون چند دوره آموزشی در این مجتمع توانمندسازی برگزار شده است و کسانی که این دوره‌ها را طی کرده‌اند، موفق به اخذ مدرک تخصصی مربوطه شده‌ و مشغول به کار هستند.

هدف از ساخت مجتمع توانمندسازی حرفه‌ای، حرفه‌آموزی زندانیان مواد مخدر کرمان و همچنین کمک به ایجاد اشتغال و حمایت از خانواده‌های زندانیان است. پیش‌بینی می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، حدود ۵هزار نفر پس از گذراندن دوره‌های آموزش‌های تخصصی، مشغول به کار شوند.

این بنیاد از زمان شیوع کرونا تاکنون در زمینه کمک به تامین امکانات درمانی و تجهیزات بیمارستانی استان‌های مختلف فعالیت و بیش از ۲۰هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع کرده  است. بر اساس این گزارش، بنیاد یاس در نظر دارد با کمک بانک گردشگری تا پایان امسال نیز هزاران بسته کمک‌معیشتی را در مناطق محروم سراسر کشور بین نیازمندان توزیع کند.

این گزارش حاکی‌ است، تمام کمک‌های بنیاد یاس نیازسنجی می‌شود و این نیازسنجی‌ها از طریق بیش از ۳۰۰نفر همرسان در سراسر کشور صورت می‌گیرد.

بنیاد نیکوکاری یاس فاطمه‌النبی(س) از سال ۱۳۹۳ تاسیس شده و وابسته به گروه مالی گردشگری است و تمام فعالیت‌های انجام‌شده در آن طبق سیاست‌های هیات‌امنای گروه مالی گردشگری و با حمایت بانک گردشگری صورت می‌گیرد.