رشد تسهیلات اعطایی موسسه اعتباری ملل تا پایان پاییز

گزارش فعالیت ماهانه یک ماهه منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۰موسسه اعتباری ملل نشان می‌دهد که درآمد سپرده‌گذاری محقق شده از ابتدای سال مالی تا پایان آبان ماه گذشته ۶۹۵ میلیارد و ۶۸۱ میلیون ریال رسید که با افزایش ۵۵میلیارد و ۷۱۴ میلیون ریالی یک ماه منتهی به پایان آذر ماه، رقم ۷۵۱ میلیارد و ۳۹۵ میلیون ریال تا پایان پاییز ۱۴۰۰ را به ثبت رساند.

موسسه اعتباری ملل با نماد وملل در یک ماه آذر، ۶۳ میلیارد و ۱۴۷ میلیون ریال از محل کارمزدها کسب کرده است. این در حالی است که درآمد کارمزدی محقق شده در پایان آبان ۷۱۹ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال و در پایان آذر به میزان ۷۸۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون ریال رسیده است. درآمد سرمایه‌گذاری‌ها به میزان یک هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال در پایان آبان بوده که با تحقق ۱۰ میلیارد و۸۱۵ میلیون ریال  در یک ماه آذر  این رقم یک هزار و۸۹۱ میلیارد ریال در پایان آذر رسید. اینها بخشی از درآمدهای عملیاتی صورت سود و زیان است.

مانده تسهیلات اعطایی موسسه اعتباری ملل در پایان آذر ماه سال گذشته به میزان ۱۲۳ هزار میلیارد ریال بوده که با رشد ۵/ ۱۲۲درصدی به ۲۷۴ هزار میلیارد ریال در پایان پاییز امسال رسیده است. این در حالی است که مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری این موسسه در پایان پاییز ۹۹ به میزان ۱۸۹ هزار میلیارد ریال بود و با احتساب رقم ۳۲۲ هزار میلیارد ریال در پایان پاییز ۱۴۰۰ این رقم رشد ۷۰درصدی را نشان می‌دهد. در سبد سپرده‌های سرمایه‌گذاری، سهم سپرده‌های بلند مدت یکساله با رقم ۲۰۲هزار میلیارد ریال بیش از سایر سپرده‌ها است. پس از آن به ترتیب سپرده‌های بلند مدت دوساله با رقم ۷۱ هزار و ۵۶۷میلیارد ریال، سپرده‌های کوتاه مدت با رقم ۳۱ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال و سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز ریالی با رقم ۱۷ هزار و۸۶۲ میلیارد ریال رتبه‌های بعدی را داراست. سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای سال مالی تا پایان آذر در سپرده‌های کوتاه مدت ۲هزار و۸۱۷ میلیارد ریال بوده که برای سپرده‌های بلندمدت یکساله و دو ساله به ترتیب ۲۲هزار و ۴۵ میلیارد ریال و ۱۴ هزار و ۶۹۸ میلیارد ریال ثبت شده است. جمع سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری ۳۹ هزار و ۵۶۲میلیارد ریال طی دوره ابتدای سال مالی تا پایان آذر ماه گذشته است. مانده تسهیلات اعطایی مشارکت مدنی با بیشترین سهم در سبد تسهیلات «وملل» رقمی ‌در حدود ۱۷۰ هزار میلیارد ریال در پایان آذر  رسیده است.

مرابحه با ۷۸ هزار میلیارد ریال در رتبه دوم تسهیلات اعطایی و فروش اقساطی با ۱۳ هزار و ۴۶۳ میلیارد ریال در رتبه بعدی قرار دارد. تسهیلات قرض‌الحسنه با ۹ هزار و ۷۷۷ میلیارد ریال در رتبه چهارم تسهیلات‌دهی موسسه اعتباری ملل قرار دارد .

اجاره به شرط تملیک با ۳هزار و ۷۴۱ میلیارد ریال و خرید دین با ۱۴ میلیارد و ۲۴۸ میلیون ریال رتبه‌های پایانی را در اختیار دارند.

جمع درآمد تسهیلات اعطایی از ابتدای سال مالی تا پایان آذر ماه ۴۱ هزار و ۱۹۴میلیارد ریال بوده است. درآمد تسهیلات اعطایی در بخش مشارکت مدنی ۳۲ هزار و ۴۲۹ میلیارد ریال، در بخش مرابحه ۶هزار و ۳۴۲میلیارد ریال ودر فروش اقساطی یک هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال بوده است. سهم اجاره به شرط تملیک در درآمد تسهیلات ۴۰۸ میلیارد و ۷۴۶ میلیون ریال و تسهیلات قرض‌الحسنه ۳۹۶ میلیارد و ۸۴۶ میلیون ریال بوده است. با توجه به اینکه تسهیلات قرض‌الحسنه بدون سود و با احتساب کارمزد است، اما این تسهیلات در سبد تسهیلات‌دهی موسسه رتبه چهارم را داراست.

در این راستا موسسه اعتباری ملل در گزارشی اعلام کرد که این موسسه نسبت به پرداخت ۲هزار و ۶۹۸ فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۲هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال از ابتدای سال تا پایان آذرماه اقدام کرد. موسسه اعتباری ملل برای ایجاد زمینه ازدواج جوانان حدود ۳هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد.

این تسهیلات در آذرماه سال جاری به ۳۹۹ نفر به مبلغ ۳۳۴ میلیارد ریال پرداخت شد.

تعداد ۸۳۹ نفر از جوانان در نوبت پرداخت قرض‌الحسنه ازدواج هستند. متقاضیان برای بهره‌مندی از این تسهیلات می‌توانند در سامانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزی ثبت‌نام و یکی از شعب موسسه اعتباری ملل را برای دریافت تسهیلات انتخاب کنند.

همچنین این موسسه در راستای ایجاد اشتغال و تولید کالاهای ایرانی با اعطای تسهیلاتی از طریق طرح‌های افق، یکتا کارت اعتباری، متخصصان و اصناف نسبت به پرداخت ۱۵۹ هزار و ۲۳ فقره تسهیلات به متقاضیان اقدام کرد.

موسسه اعتباری ملل برای توانمند‌سازی مستاجران نیز در تامین مسکن نسبت به اعطای تسهیلات به ۴هزار و ۷۵۴ نفر از مستاجران اقدام کرد .

این موسسه براساس دستورالعمل بانک مرکزی به متقاضیانی که در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام و یکی از شعب   موسسه  اعتباری ملل را انتخاب کرده‌اند تسهیلات  ودیعه  مسکن پرداخت   می‌کند.

این تسهیلات در سقف‌های ۷۰۰میلیون ریال در شهر تهران، ۴۰۰ میلیون  ریال  در سایر کلان‌شهرها و ۲۵۰میلیون ریال در سایر شهرها با بازپرداخت ۶۰ ماهه و ۳۶ماهه پرداخت می‌شود.

  هزینه‌های مالی موسسه اعتباری ملل

در قسمت هزینه‌های مالی موسسه اعتباری ملل نیز آورده شده که هزینه مالی تسهیلات دریافتی از سایر بانک‌ها و موسسات اعتباری ۱۲هزار و ۶۳۷میلیارد ریال، هزینه مالی تسهیلات دریافتی از بانک مرکزی به میزان یک‌هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال بوده که جمع آن ۱۴ هزار و ۶۲۶ میلیارد ریال است.

در بخش سرمایه‌گذاری در سهام نیز مانده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت موسسه در ۳۰ آذر ۱۴۰۰ به میزان ۱۷ هزار و ۴۰ میلیارد ریال و در بخش بلند مدت نیز ۹ هزار و ۸۹۳ میلیارد ریال بوده است که در مجموع رقم ۲۶ هزار و ۹۳۳ میلیارد ریال را ثبت می‌کند. براساس اطلاعات ارائه شده مانده سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی در موسسه اعتباری ملل صفر است و این موسسه هیچ اوراقی در اختیار ندارد.

مانده سپرده‌های دیداری ریالی موسسه اعتباری ملل نزد بانک‌هادر پایان آذر به میزان ۷۵ میلیارد ریال و سپرده‌های مدت‌دار ریالی نزد بانک‌ها ۳۰۵ هزار و ۸۲۱ میلیارد ریال و جمع آنها نیز ۳۰۵ هزار و ۸۹۷ میلیارد ریال است.