به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از یاهو نیوز، گری نگ، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل شرکت، اظهار کرد: دو مهندس هنگ کنگی که هر دو تجربه خوبی در صنعت ساخت و ساز داشتند، در سال ۲۰۱۶ پس از مشاهده پتانسیل موجود برای بهبود نحوه مدیریت سایت‌های ساخت و ساز، فناوری viAct را ابداع کردند. این ایده زمانی به فکر آنها خطور کرد که آنها به تدریج شروع به تماس با شرکت‌های ساختمانی کردند و در اجرای پروژه‌های تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی خود با آنها همکاری کردند.  

نگ در گفت‌وگو با ساوت چاینا مورنینگ پست اظهار کرد: صنعت ساخت و ساز از نظر فناوری در مقایسه با سایر صنایع بسیار عقب است. آنها منبع اطلاعات و داده‌های فنی، مهندسی و ایمنی ندارند. اصلا آنها از آن استفاده نمی‌کنند و آن را نمی‌بینند. به گفته یکی دیگر از بنیان‌گذاران و مدیر اجرایی این شرکت، هوگو چوک، فناوری viAct با اتصال دوربین‌های موجود به پلت‌فرم مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند فرآیند فعالیت انسان‌ها، ماشین‌آلات و روند استفاده از مصالح ساختمانی عمده را ردیابی کند. همچنین در شرایطی مانند عدم استفاده کارگران از وسایل حفاظتی مانند کلاه ایمنی، عینک یا ماسک، یا زمانی که فردی وارد یک منطقه ممنوع یا خطرناک می‌شود، سیستم viAct یک زنگ هشدار در محل به صدا در‌می‌آورد و یک هشدار از طریق اپلیکیشن موبایل برای سرپرست کارگران و مدیران ارسال می‌کند. چوک می‌گوید: این فناوری یک چشم اضافی برای نظارت بر کل سایت ساخت و ساز ارائه می‌دهد. در حالی که در دهه گذشته صدمات ناشی از ساخت و ساز در هنگ کنگ رو به کاهش بوده است، این صنعت کماکان بالاترین نرخ حوادث و تلفات بالایی را نسبت به هر حرفه دیگری دارد. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره کار هنگ کنگ، این شهر در سال ۲۰۲۰ دارای ۲۵۳۲ حادثه صنعتی بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۲۹۴۷ حادثه کمتر به وقوع پیوسته است. همچنین مرگ و میر ناشی از حوادث کار از ۵۱ مورد در سال ۲۰۱۹ به ۴۰ کاهش یافته است. به عنوان مثال ماه گذشته یک زن بر اثر سقوط در چاهی به عمق ۸ متر در یک تصفیه‌خانه فاضلاب در جزیره لانتائو جان خود را از دست داد و سه مرد نیز به شدت مجروح شدند. در اوایل ماه جاری، یک کارگر ساختمانی بر اثر ریزش آوار بتنی روی سرش در حین کار روی ساختمان تاریخی تئاتر دولتی در نورث پوینت کشته شد، ساختمانی که در حال بازسازی با بودجه مربوط به توسعه جهانی جدید است و قرار است در سال ۲۰۲۶ بازگشایی شود. در حال حاضر شرکت‌های ساختمانی چینی از هوش مصنوعی برای نظارت بر کارگران استفاده می‌کنند.

چوک در ادامه اظهار کرد: در موارد مربوط به ساختمان‌های قدیمی، مانند تئاتر ایالتی، سیستم‌های هوش مصنوعی مجهز به دوربین مانند آنچه شرکت او ارائه می‌دهد، به‌طور مداوم بر ساخت‌وساز نظارت می‌کنند تا در مورد اینکه به عنوان مثال آیا حفاظت کافی برای صفحات بتنی وجود دارد یا خیر، تصمیم‌گیری کند. هنگامی ‌که سیستم تشخیص دهد که چنین محافظتی وجود ندارد، به سرعت هشدار ارسال می‌کند. به گفته چوک، اگر حادثه‌ای رخ دهد، هوش مصنوعی می‌تواند نظارت کند که آیا کس دیگری در آن منطقه خطرناک کار می‌کند یا خیر و از آسیب‌دیدگی آنها جلوگیری کند.

بنیان‌گذاران این فناوری می‌گویند: این سیستم همچنین روی بهره‌وری کارگران با استفاده از ویدئوها و تصاویر گرفته شده از سایت برای ردیابی و تجزیه و تحلیل پیشرفت یک پروژه نظارت خواهد کرد. یکی از راه‌های انجام این کار، شمارش تعداد افراد، وسایل نقلیه و ماشین‌آلات موجود در سایت است تا بتوان منابع را به طور بهینه تخصیص داد. این سامانه همچنین می‌تواند فعالیت‌های کارگران را ردیابی کند، مثلا روی چه وظایفی و برای چه مدت کار می‌کنند. بنیان‌گذاران اصرار دارند که این سیستم برای مدیریت پروژه‌های خرد و کوچک نیست و این امر یکی از مشکلاتی است که نرم‌افزار نظارتی در صنایع دیگر با آن مواجه شده است.  چوک بر توانایی این سیستم برای ردیابی و حل مشکلات مانند تعیین اینکه آیا فردی در منطقه دخانیات ممنوع سیگار می‌کشد یا بالا رفتن از نردبان که در کارگاه‌های ساختمانی ممنوع است، تاکید کرد. نگ نیز خاطرنشان کرد این سیستم فقط حرکت افراد را ردیابی می‌کند و نمی‌تواند هویت کارگران را شناسایی کند. او گفت: سیستم ما به مشتریان کمک نمی‌کند تا افراد تنبل را شناسایی کنند و اولویت آن فقط امنیت و ایمنی کارگران ساختمانی است.

در مارس سال‌جاری، استارت‌آپ viAct  بالغ بر ۲میلیون دلار آمریکا را در یک دور اولیه تامین مالی به رهبری مشترک Vectr Ventures و SOSV جمع‌آوری کرد، این در حالی است که صندوق کارآفرینی علی بابا در هنگ کنگ نیز در میان دیگر سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده بود. هلدینگ گروه علی بابا صاحب روزنامه انگلیسی‌زبان هنگ‌کنگی  ساوت چاینا مورنینگ پست است. این شرکت اکنون با بخش خدمات زهکشی دولتی هنگ‌کنگ و بخش مهندسی عمران و توسعه، همچنین شرکت‌های MTR شرکت هلدینگ خوشه‌ای هنگ‌کنگی که در زمینه ارائه خدمات ترابری ریلی، حمل‌و‌نقل عمومی، توسعه املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های شهری، مدیریت مراکز خرید و ساختمان‌های تجاری فعالیت می‌کند و همچنین Swire Properties توسعه‌دهنده املاک، مالک و مجری املاک تجاری، همکاری می‌کند.

به گفته نگ، تجارت آنها در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ برابر شد و اکنون ۵۰ مشتری و شریک تجاری در سراسر آسیا دارند. این شرکت در حال حاضر به گسترش فعالیت‌های خود به دیگر مناطق خلیج بزرگ که شامل استان گوانگدونگ چین و ماکائو است، چشم دوخته است. چوک می‌گوید انبوهی از پروژه‌های زیربنایی و ساختمانی در منطقه در حال انجام است. او افزود: حتی در مناطق دورافتاده‌ای در هنگ کنگ و شنژن پروژه‌های توسعه مترو در حال انجام هستند که از این فناوری استفاده می‌کنند.