یکسان‌سازی کیفیت دسترسی به خدمات پزشکی

هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیات مدیره «اسنپ‌دکتر» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اظهار کرد: فعالیت ما در حوزه پزشکی آنلاین، پیش از کرونا با نام هاسپیتل آغاز شده بود، اما به هر حال فعالیت اسنپ‌دکتر پس از شیوع کرونا شروع شده است. به طور کلی، سال‌ها پیش‌بینی می‌شد که بخشی از خدمات حوزه سلامت و پزشکی، دیجیتال خواهد شد و شیوع و همه‌گیری کرونا سبب شد که نیاز به دسترسی به خدمات پزشکی از راه دور افزایش یابد، به‌طوری‌که موضوع پزشکی آنلاین اهمیت و سرعت بیشتری بیابد.

مسعود تاج‌فرد افزود: همچنین مسائلی چون قرنطینه، نیاز به کاهش رفت و آمد و همین‌طور افزایش نگرانی افراد از احتمال ابتلا به بیماری در صورت مراجعه حضوری به مراکز درمانی، سبب شد افراد به استفاده از خدمات پزشکی آنلاین علاقه نشان بدهند و این اتفاق به هر حال در رشد کسب و کار ما هم موثر بوده، اما ما معتقد هستیم تجربه خدمات پزشکی آنلاین به دلیل شیوع کرونا منجر به تغییر پارادایم در حوزه سلامت و پزشکی شده است. این تغییر الگوی رفتار کاربران به سختی اتفاق می‌افتد و زمانی که رخ دهد نسبتا پایدار است و در آینده نیز با وجود تغییر شرایط، ادامه خواهد یافت و بازخوردهایی که ما از کاربران خود دریافت می‌کنیم، تایید‌کننده این موضوع است.

 مزایای پزشکی آنلاین نسبت به ویزیت حضوری

وی یادآور شد: علاوه بر موضوع‌های ذکر شده، خدمات پزشکی آنلاین نسبت به تجربه حضوری مزیت‌هایی دارد که رشد این کسب و کارها را حتی بعد از برطرف شدن پاندمی کرونا تضمین می‌کند. بر اساس معیارهایی چون استفاده چندین باره از خدمات، استفاده از خدماتی که ارتباط مستقیمی با شیوع کرونا ندارند و میزان بالای رضایت مشتریان و رشد پیوسته اسنپ‌دکتر، ما پیش‌بینی می‌کنیم که در آینده نیز رشد کسب و کارهای این حوزه ادامه خواهد داشت.

 اسنپ‌دکتر پنج میلیون کاربر فعال دارد

تاج‌فرد با بیان اینکه اسنپ‌دکتر پنج میلیون کاربر فعال دارد، عنوان کرد: با توجه به تنوع خدماتی که ما ارائه می‌دهیم، روزانه بخشی از این کاربران به پلت‌فرم ما مراجعه و از این خدمات بهره می‌برند.

وی در رابطه با چگونگی روند تایید صلاحیت پزشکان و روان‌شناسان در این اپلیکیشن توضیح داد: برای ثبت نام پزشکان و روان‌شناسان در اسنپ‌دکتر یک فرآیند دقیق تعریف شده است که شامل دریافت اطلاعات هویتی و مدارک تخصصی شامل کارت نظام پزشکی برای پزشکان عمومی، کارت نظام روان‌شناسی و بهزیستی برای روان‌شناسان و پروانه مطب برای پزشکان متخصص است. این مدارک با اطلاعات موجود در سایت نظام پزشکی و نظام روان‌شناسی تطبیق داده می‌شوند.  هم‌بنیان‌گذار و رئیس هیات مدیره «اسنپ‌دکتر» در ادامه گفت: همچنین شماره تلفن پزشک یا روان‌شناس نیز از طریق سامانه «شاهکار» چک می‌شود تا مالکیت تلفن همراه پزشک یا روان‌شناس تایید شود. سپس پزشک یا روان‌شناس به عضویت سامانه اسنپ‌دکتر درخواهد آمد. روند تایید صلاحیت پزشکان در اسنپ‌دکتر به بررسی مدارک اولیه محدود نمی‌شود، روان‌شناسان و پزشکان پیش از شروع به کار در اپلیکیشن اسنپ‌دکتر، توافق‌نامه‌ای برای رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی امضا و در جلسات آموزشی شرکت می‌کنند.

 سیستم نظردهی کاربران دقیق بررسی می‌شود

وی بیان کرد: دستورالعمل‌های متفاوتی مانند دستورالعمل مشاوره تلفنی، متنی و مشاوره کرونا تدوین شده است که در اختیار آنها قرار می‌گیرد. همچنین پس از هر مشاوره، کیفیت‌سنجی صورت می‌گیرد و نظر کاربران درباره مشاوره‌ای که داشته‌اند ثبت و در پروفایل مشاور نمایش داده می‌شود. در مواردی که عملکرد مشاوران ضعیف‌تر از حد انتظار باشد، حتی با وجود داشتن پروانه فعالیت، همکاری با این مشاوران متوقف می‌شود. سیستم نظردهی کاربران پس از هر مشاوره امکان بررسی دقیق‌تر عملکرد متخصصان را فراهم کرده و شفافیت بیشتری را ایجاد کرده است. تاج‌فرد در ادامه به چالش‌های پزشکی آنلاین اشاره و عنوان کرد: حوزه پزشکی آنلاین به هر حال حوزه جدیدی در کشور به حساب می‌آید و به همین دلیل مسوولان نیز اندکی با شک و نگرانی به این حوزه نگاه می‌کردند و هنوز گاهی برخوردهای سلیقه‌ای با این حوزه صورت می‌گیرد، اما در این مدت با تعامل و گفت‌وگو با نهادها و سازمان‌های مرتبط، زمینه همکاری و همفکری را فراهم کردیم و در مرتفع کردن این چالش‌ها تاحدی موفق عمل کردیم.

خوشبختانه با وجود اعتمادی که کاربران اسنپ‌دکتر به آن و خدمات‌ ما نشان دادند، توانسته‌ایم به تعداد زیادی از مردم از شهرهای مختلف خدمات پزشکی و مشاوره ارائه دهیم و خصوصا در بحث کرونا و کمک به قطع زنجیره ابتلای این بیماری، نقش موثری ایفا کنیم.

 رشد پزشکی آنلاین در دنیا

رئیس هیات مدیره «اسنپ‌دکتر» در رابطه با آینده سلامت دیجیتال در ایران خاطرنشان کرد: پزشکی آنلاین نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز حوزه جدیدی است که عرصه‌های جدیدی را برای سلامت و درمان ایجاد می‌کند. این حوزه بسیار  جذاب است و توجه پزشکان زیادی را نه تنها در دوران کرونا بلکه پیش از آن نیز به خود جلب کرده بود. این نوع روش ارتباط با بیمار در پزشکی، امکانات فراوانی را برای بیماران فراهم می‌کند؛ دسترسی به خدمات و سرویس‌ها را برای همه بسیار ساده کرده و محدودیت‌های جغرافیایی را تحت تاثیر قرار داده است. وی ادامه داد: سلامت دیجیتال این امکان را فراهم کرده تا همه از سراسر ایران به خدمات پزشکی با کیفیت یکسان دسترسی داشته باشند. همچنین رابطه بیمار و پزشک را دستخوش تغییر قرار داده و اگرچه به نظر می‌رسد در پزشکی از راه دور محدودیت‌هایی وجود دارد، اما در واقع بیمار از این مزیت‌ها استفاده می‌کند که در فضای آرام‌تر و در فرصت بیشتری که پزشک به او اختصاص می‌دهد مداوا شود. از سوی دیگر، به هر حال امروز همه به دنبال صرف کردن وقت کمتری برای انجام کارها هستند و پزشکی از راه دور این امکان را به بیماران می‌دهد که بدون صرف وقت و انتظار در مطب‌ها و مراکز درمانی خدمات مشاوره پزشکی را دریافت کنند.

 کرونا، اهمیت پزشکی آنلاین را دو چندان کرد

تاج‌فرد مطرح کرد: سالانه برای دسترسی به خدمات پزشکی هزینه‌های بسیار زیادی صرف می‌شود و خدمات پزشکی آنلاین به دلیل هزینه پایین‌تر و دسترسی همیشگی، باعث می‌شود که افراد بتوانند در مراحل اولیه بیماری با پزشکان مشورت کنند و این امکان با تشخیص زودهنگام بیماری از هزینه‌های بعدی جلوگیری می‌کند. در نتیجه، به نظر می‌رسد با توجه به توسعه تکنولوژی خصوصا در حوزه اپلیکیشن‌های سلامت، به هر حال آینده پزشکی به سمت پزشکی آنلاین در حال حرکت است و ما نیز توسعه کسب و کار خود را بر همین اساس می‌بینیم و برای نیاز کاربران به خدمات پزشکی در دسترس و آسان، برای آینده در حال برنامه‌ریزی هستیم.  هم‌بنیان‌گذار اسنپ دکتر ابراز کرد: با همه‌گیری کرونا، حوزه سلامت پزشکی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و منجر به ایجاد و رشد استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاری‌های متعدد در حوزه سلامت و به ویژه تله مدیسین در سراسر جهان و ایران شد. در واقع شیوع کرونا، اهمیت دسترسی‌پذیری به خدمات پزشکی و بهداشتی را برای افراد روشن‌تر کرد. خدمات پزشکی آنلاین کمک می‎کند تا افراد بدون نیاز به خروج از منزل و در شرایط مختلف به خدمات پزشکی و روان‌شناسی دسترسی داشته باشند. همچنین در شهرهای دورافتاده و کوچک‌تر که دسترسی به پزشک سخت‌تر است منجر به دسترس‌پذیرتر شدن خدمات پزشکی و ایجاد عدالت اجتماعی در دسترسی به خدمات پزشکی می‌شود.

 رقیب خاصی در ایران نداریم

وی معتقد است با توجه به گستردگی خدمات اسنپ دکتر، پلت‌فرم‌های مشابهی که دقیقا همین خدمات را ارائه بدهند، در ایران وجود ندارد. بنابراین نمی‌توان سهم بازار مشخصی برای اسنپ‌دکتر در نظر گرفت. اگرچه از نظر مشاوره پزشکی، اسنپ‌دکتر سهم بیشتری از سایر رقبای خود دارد.

تاج‌فرد تاکید کرد: قبل از شیوع کرونا، استارت‌آپ‌های زیادی در ایران در حوزه سلامت فعالیت می‌کردند و با شیوع کرونا، تعداد و اهمیت این کسب و کارها بیشتر شد، اما به هر حال هنوز فرصت‌ها و قابلیت‌های زیادی برای توسعه این کسب و کارها در آینده وجود دارد و با برطرف کردن برخی موانع و کمک به ایجاد زمینه‌ رشد برای این کسب و کارها می‌توانیم شاهد توسعه بیشتر کسب و کارهای حوزه سلامت در آینده باشیم. از مواردی که در رشد بیشتر کسب‌و‌کارهای سلامت‌محور موثر است، می‌توان به تعامل مسوولان حوزه سلامت و رفع موانع ایجاد شده توسط برخی از آنها، کاهش محدودیت‌های قانونی و بازنگری قانون‌های قدیمی  و تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات آنلاین سلامت اشاره کرد. وی افق و چشم‌انداز اسنپ‌دکتر را این چنین ترسیم کرد و گفت: در حال حاضر در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین پلت‌فرم سلامت دیجیتال در خاورمیانه هستیم و امیدواریم بتوانیم همین مسیر را ادامه بدهیم و در تمام دنیا با سایر اپلیکیشن‌های مشابه به رقابت بپردازیم.

تاج فرد111 copy