غلامرضا انوری درباره پیشرفت پروژه بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزود: این پروژه هم‌اکنون در مرحله مهندسی و خرید است که پیشرفت آن در بخش مهندسی ۶۶درصد، در بخش خرید ۲۱درصد و پیشرفت کلی آن ۲۸درصد است. او درباره میزان سرمایه مورد نیاز این طرح اظهار کرد: سرمایه موردنیاز این پروژه ۵۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.

به گزارش «شانا»، مجری طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان تاکید کرد: واحد تصفیه ته‌مانده برج تقطیر (RHU) برای تصفیه خوراک واحد RFC با ظرفیت ۸۱ هزار بشکه در روز طراحی شده است.

انوری اضافه کرد: طی ابلاغیه‌ای در مهرماه ۹۹ انجام فعالیت‌های مهندسی تفصیلی، مهندسی خرید، مهندسی کارگاهی و خرید واحدهای بازیافت گوگرد (sru) و واحد جداسازی گوگرد (ssu)  هم به پیمانکار این پروژه که شرکت نارگان است، اعلام شد.

او عنوان کرد: پروژه گوگردزدایی از ته‌مانده برج‌های تقطیر پالایشگاه اصفهان (RHU) با هدف افزایش محصولات پالایشگاه اصفهان و ارتقای سطح کیفی محصولات به سطح استانداردهای بین‌المللی و استانداردهای محیط زیستی در مردادماه ۹۸ ابلاغ شد و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به‌عنوان مدیریت طرح (MC) این پروژه را راهبری می‌کند.

مجری طرح بهبود فرآیند و بهینه‌سازی پالایشگاه اصفهان افزود: تیم کارشناسی بسیار قوی و مجرب شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت و تجربه‌های موفق در ساخت پالایشگاه‌های کشور و استانداردها و مشخصه‌های روز دنیا و دریافت گواهینامه‌های فنی بین‌المللی، این شرکت را به شرکتی توانمند و منحصربه‌فرد در حوزه ساخت پالایشگاهی بدل کرده است.

انوری اظهار کرد: مشخصه‌های فنی در این شرکت هر چهار سال یک‌بار با استانداردهای روز دنیا به‌ روز می‌شود که با نام NIOEC SPECIFICATION برای دیگر شرکت‌ها به‌عنوان مرجع قابل استناد و استفاده است.

 نخستین کاربری پتروشیمی ‌کارون در حوزه پزشکی

مدیرعامل پتروشیمی‌ کارون، گرید KLM۱۰۰-OT را نخستین کاربری پزشکی پتروشیمی‌ کارون خواند و گفت: پیش از این در صنعت خودرو، کفش، مبلمان و ساختمان گریدهای مختلفی را رونمایی کردیم. علیرضا صدیقی‌زاده افزود: با رونمایی از این گرید پزشکی، شاهد رونمایی‌های گریدهای جدید کارون در حوزه پزشکی از چند ماه دیگر خواهیم بود.

به گزارش «نفت ما»،  صدیقی‌زاده گفت: پتروشیمی ‌کارون اعلام آمادگی می‌کند که خوراک موردنیاز این شرکت تولیدکننده در صنعت تجهیزات پزشکی را به صورت اعتباری تامین ‌کند به شرط آنکه حداقل ۱۰ معلول در بین ۹۰ نیروی جدیدی که جذب می‌شوند، به‌کار گرفته شوند.

به گفته او، در ایران رنج تولید محصولات بالادستی پتروشیمی را ‌که سرمایه‌گذاری بالا، اشتغال کم، مصرف انرژی و به خصوص آب بالا را می‌طلبد به جان می‌خریم، اما استفاده از آن نصیب شرکت‌های چینی، ترکیه‌ای و اروپایی می‌شود که با صنایع پایین‌دستی خود از محصولات ایرانی حداکثر استفاده را می‌کنند و درآمد بالایی نصیب آنها می‌شود.  مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی زرین دوام قائم‌شهر هم با اشاره به مشکلاتی که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید باندهای ارتوپدی در پی تحریم ایجاد شد، گفت: با تامین مواد اولیه از سوی پتروشیمی ‌کارون، نیاز ما در این حوزه برای تولید باند ارتوپدی باکیفیتی که با محصول باکیفیت اروپایی قابل رقابت است، برطرف شد.

یاسر رمضان‌نژاد با بیان اینکه این مجموعه آماده ایجاد اشتغال برای ۲۵۰ نفر در صورت حمایت‌های لازم مسوولان و رفع برخی مشکلات است، گفت: از این باند، اشعه ایکس به راحتی عبور می‌کند و عکس‌برداری از اندام آسیب‌دیده با کیفیت بالا انجام می‌شود. او ادامه داد: این باند وزن یک انسان را به راحتی تحمل می‌کند و مقاوم و ضد حساسیت است و از کشورهای عراق، سوریه، افغانستان و آذربایجان درخواست خرید داریم و نه تنها با این اقدام از خروج ارز جلوگیری کردیم که با صادرات می‌توانیم برای کشور ارزآوری کنیم. مدیرعامل شرکت تجهیزات پزشکی زرین دوام با بیان اینکه این محصول به وسیله پلی‌یورتان‌ها ساخته می‌شود و جایگزین گچ‌های ارتوپدی خواهد شد، افزود: ما آمادگی تامین مواد مورد نیاز این محصول را داریم.

این محصول که اولین کاربری محصولات کارون در حوزه پزشکی است براساس پلت‌فرم محصولKLM۱۰۰  تولید شده، این محصول برای تولید رزینی به کار می‌رود که در تولید باندهای ارتوپدی پلیمری یا سنتزی (اصطلاحا باندهای ارتوپدی فایبرگلاس) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به این ترتیب که یک پری پلیمر با عدد NCO  زیر ۵درصد تهیه می‌شود و باندهای فایبرگلاس یا پلی استر توسط این رزین آغشته‌سازی شده و در محیطی عاری از رطوبت این باند آغشته تحت وکیوم بسته‌بندی می‌شود. سپس این باندهای آغشته به پری‌پلیمر هنگام مصرف نهایی کمی‌آغشته به آب شده و گروه‌های NCO  باقی‌مانده در پری‌پلیمر با آب وارد واکنش شده و با تشکیل اوره پخت کامل صورت می‌گیرد و پلیمر تشکیل می‌شود.

پیش از این باندهای گچی دارای مشکلاتی از جمله وزن زیاد، فرآیند تهیه آزاردهنده و عدم امکان عکس‌برداری دقیق به دلیل عبورپذیری ضعیف اشعه ایکس بودند که محققان موفق شدند با استفاده از مواد پلی‌یورتانی و استفاده از تکنولوژی پری‌پلیمرهای Moisture-Cure این مشکلات را حل کنند.