معاون بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان  با بیان این مطلب و با اشاره به اهمیت موضوع کیفیت و تطابق با استانداردهای ملی و بین‌المللی به‌خصوص در تولید محصولات فولادی، اظهار کرد: ذوب‌آهن اصفهان در صنعت فولاد به‌خصوص تولید محصولات طویل به عنوان شاخه تخصصی این شرکت، در حوزه کیفیت زبانزد است و همواره اولویت آن تولید محصول باکیفیت است.

مهرداد تولاییان با تاکید بر اینکه ملاک کیفیت در ذوب آهن انطباق با استانداردهای داخلی و بین‌المللی است، افزود: ذوب‌آهن در فرآیند کیفیت تولید محصول حدود ۳۰۰ نفر پرسنل دارد تا اطمینان حاصل کند محصولی که از کارخانه خارج می‌شود، مطابق با استانداردها باشد.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه بین ۴۰ تا ۵۰درصد محصولات ذوب آهن صادر می‌شود، گفت: صادرات نشان‌دهنده اهمیت آن صنعت به موضوع کیفیت و تطابق با استانداردهای جهانی است.

تولاییان با اشاره به اهمیت کیفیت در تولید محصولات فولادی اظهار کرد: وقوع حوادث زلزله در کشور و آمار بالای تخریب منازل مسکونی و مرگ هموطنانمان طی سال‌های گذشته نشان داده که بحث کیفیت و رعایت استانداردها در تولید محصولات فولادی بسیار اهمیت دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشتر محصولات ذوب‌آهن در ساختمان به کار می‌رود، رعایت کیفیت و استانداردها بسیار حائز اهمیت است.

معاون بهره‌برداری ذوب آهن اصفهان تاکید کرد: با توجه به اینکه الزام اجباری در بازار برای رعایت استانداردها وجود ندارد، متاسفانه برخی تولیدکنندگان محصولات فولادی محصول خود را با کیفیت پایین از نظر وزن واحد طول یا جرم حجمی ‌به بازار عرضه می‌کنند. تولاییان در ادامه گفت: با توجه به اینکه در بازار تیرآهن و میلگرد شاخه‌فروشی می‌شود توزیع‌کنندگان کوچک آهن و مردم به‌دلیل بی‌اطلاعی از محصول بی‌کیفیت و ارزان استقبال می‌کنند و در این شرایط شاهد رقابت منفی در حوزه فروش محصولات فولادی بی‌کیفیت هستیم.

 اجرای تغییر طرح فلاکسیبل‌های تزریق پودر زغال به کوره‌بلندها

پروژه تزریق پودر زغال برای کاهش مصرف کک و کاهش هزینه‌های تولید چدن از جمله مهم‌ترین طرح‌های توسعه ذوب‌آهن اصفهان محسوب می‌شود که با توجه به کمبود مواد اولیه در شرکت، نقش بسزایی در تامین خوراک کوره بلندها دارد.

به منظور حداکثر بهره‌برداری از این فرآیند یکی از اقدامات انجام شده توسط تلاشگران بخش کوره بلند، جایگزینی شیلنگ‌های سیم‌دار به جای فلاکسیبل است.

در این راستا تعمیرکار ارشد تجهیزات انرژی کوره بلند عنوان کرد: پس از بهره‌برداری از سیستم تزریق پودر زغال به کوره‌بلندها با توجه به اینکه شرکت چینی ساینو استیل برای انتقال پودر از لوله‌های توزیع‌کننده به لانس‌ها از فلاکسیبل‌های استیل لوله خرطومی ‌سایز یک اینچ استفاده می‌کرد سوراخ شدن مکرر فلاکسیبل‌ها، مشکلاتی مانند غیریکنواختی تزریق پودر، آلودگی و افزایش هزینه‌ها را در پی داشت.

علی رحیمی ‌در ادامه خاطرنشان کرد: برای برطرف کردن این مشکل تصمیم به تغییر طرح رساندن پودر به فورم گرفته شد، از همین‌رو شیلنگ سیم‌دار به جای فلاکسیبل روی فورم ۱۲ کوره ۱ به صورت آزمایشی نصب شد و تحت کنترل قرار گرفت که پس از ۲۵ روز در کارکرد مشکلی نداشت، بنابراین شیلنگ‌های فلاکسیبل جایگزین شد و از بیستم مهرماه تاکنون بدون مشکل در حال کار هستند.

 وی  تصریح کرد: در هر شیفت چند مرتبه به علت سوراخ شدن فلاکسیبل‌ها تزریق پودر قطع و پس از تعویض فلاکسیبل معیوب، دوباره فرآیند آغاز می‌شد که این موضوع  علاوه بر درگیر کردن کارکنان و افزایش هزینه‌های نیروی انسانی از لحاظ فناوری نیز بازده مطلوبی برای کوره بلند در پی نداشت. ایده این طرح از سوی علی رحیمی، منوچهر براتی و محسن رستم‌زاده ارائه شد و در ساخت و نصب تجهیزات آن نیز مجید نیکوزاد، مهدی نیک نجات، اسکندر کریمی، مجید جبراییلی، محسن متولی و روح‌الله ابراهیمی ‌مشارکت داشتند.