به گزارش سازمان خصوصی‌سازی در سیصد و هشتاد و یکمین جلسه هیات واگذاری، عرضه بزرگ‌ترین مزایده تاریخ ایران تصویب شد. در جلسه هیات واگذاری، مقرر شد این سهام در سه بلوک یک، دو و پانزده درصدی در قالب مزایده در بورس عرضه شود. بلوک‌ یک درصدی به صورت نقد و بدون اضافه ارزش (پرمیوم) و بلوک دو درصدی با ۵درصد اضافه ارزش (پرمیوم) عرضه خواهد شد.همچنین بلوک پانزده درصدی اگرچه غیرکنترلی است، اما مدیریتی محسوب می‌شود و بنابراین، ۳۰درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد. حصه نقدی این بلوک ۳۰درصد خواهد بود و مابقی ثمن در هشت قسط در فواصل شش ماهه و مجموعا چهار‌ساله به‌علاوه سود مصوب شورای پول و اعتبار اخذ خواهد شد.

 صادرات ۳ میلیارد دلاری  هلدینگ در سه سال گذشته

رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره این عرضه اعلام کرد: این سازمان در مورد نحوه تعیین قیمت پایه مکلف است، در خصوص سهام شرکت‌های بورسی، قیمت تابلو در روز عرضه را ملاک قرار دهد البته به شرطی که از قیمت تابلو در روز تصویب هیات واگذاری کمتر نباشد. این شرط هم به این دلیل است که با هدف کاهش قیمت پایه، پس از تصویب هیات واگذاری اقدامی ‌صورت نگیرد.

به گفته قربان زاده، زمان عرضه، مستلزم گذشت ۱۰ روز از انتشار اطلاعیه عرضه در جراید است و بنابراین ظرف دو هفته آینده این عرضه انجام خواهد شد. وی گفت: هلدینگ پتروشیمی‌خلیج‌فارس، در مجموع حدود ۴۰درصد تولید صنعت پتروشیمی‌کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از ۳میلیارد دلار صادرات داشته است. از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ می‌توان به شرکت‌های پتروشیمی ‌نوری، اروند، بندر امام، تندگویان، بوعلی سینا، خوزستان، پارس، ایلام، ارومیه، گچساران، هنگام، بروجن، دهدشت، کازرون، الماس ماهشهر، ان پی سی اینترنشنال، پلیمر آریاساسول، دو شرکت مهم تامین کننده یوتیلیتی (فجر و مبین) و همچنین بسیاری از شرکت‌های بازرگانی و خدماتی اشاره کرد.

 ساختار شرکت صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس

شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس متشکل از شرکت‌های تولیدی، مهندسی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، آموزشی و خدماتی به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی ‌در سال ۱۳۸۹ با مدیریت دولتی به‌صورت سهامی ‌عام تاسیس و در سال ۱۳۹۲ در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از مدیریت دولتی به بخش خصوصی واگذار شد. این شرکت طی ۱۰سال گذشته تحولات و تغییرات اساسی و مهمی‌ از جمله، اعمال مدیریت سیستمی، تدوین برنامه‌های راهبردی برای خود وتمام شرکت‌های زیرمجموعه، تنوع و سرمایه‌گذاری در سبد سرمایه برای بالا بردن سودآوری و تولید متنوع محصولات و فرآورده‌های شیمیایی و پتروشیمیایی، احداث مجتمع‌ها و طرح‌های استراتژیک پتروشیمی‌ و پالایشگاهی در مناطق مختلف کشور، در اختیار گرفتن فروش، صادرات و واردات محصولات بدون حضور واسطه، اجرای طرح‌های رفع تنگنای تولید در مجتمع‌های تحت پوشش، دستیابی به حداکثر ظرفیت اسمی ‌تولید در مجتمع‌ها و اخذ تسهیلات مالی و فاینانس را فراهم و در حوزه‌های مختلف به اجرا در آورده است. این شرکت در نیمه اول امسال ۷/ ۲ میلیارد دلار معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان صادرات داشته و از بزرگ‌ترین تامین کنندگان ارز کشور محسوب می‌شود. بر همین اساس در ۳ سال و نیم گذشته ۱۲میلیارد دلار صادرات داشته که معادل ‌ارزی آن با توجه به نرخ‌های مختلف ارز در برهه‌های مختلف ۱۷۰هزار میلیارد تومان بوده است. این شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۷ تا پایان ‌شهریور ماه امسال با تعهد ارزی ۱۴۸درصدی بیش از تعهد خود در سامانه نیما عرضه داشته است.

هلدینگ خلیج فارس طی سال گذشته بیش از ۲میلیون تن محصول در بازارداخلی به ارزش بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به فروش رسانده است. لازم به یادآوری است که در حال حاضرهلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس هیچ بدهی ارزی ندارد. این شرکت  اکنون به عنوان سی و هفتمین شرکت برتر در بین شرکت‌های شیمیایی جهان بر اساس آخرین رتبه‌بندی موسسه معتبر «icis» قرار دارد .همچنین این هلدینگ در میان شرکت‌های ایرانی رتبه اول از نظر میزان فروش و درآمد، بالاترین ارزش افزوده، بیشترین سودآوری، بیشترین صادرات، رتبه برتر شرکت صادرات گرا و رتبه دوم بالاترین ارزش بازار و در گروه پتروشیمی‌نیز رتبه اول را دارد.

این شرکت در سال ۹۹ سرمایه خود را افزایش داد و بر همین اساس سرمایه شرکت از ۱۴۳هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ۲۸۷میلیارد ریال افزایش یافت. راه‌اندازی طرح‌های بیدبلند خلیج‌فارس، پتروشیمی ‌لردگان، واحد الفین ایلام و سولفات پتاسیم ارومیه از اقدامات مهم این شرکت در سال گذشته بود.

این شرکت با حدود ۵/ ۲۸میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی شامل خوراک و سوخت، آروماتیکی، پلیمری و پایه و مواد شیمیایی بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی ‌در کشور است. در حال حاضر گاز مایع (ال پی جی‌) از مهم‌ترین محصولات صادراتی این شرکت است به طوری که از ۳۲۶ میلیون تن تولید جهانی گاز مایع در سال ۲۰۲۰ یک‌درصد متعلق به این شرکت است.

 اتیلن نیز یکی از مهم‌ترین مواد میانی تولید شرکت‌های زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی‌خلیج‌فارس است. ظرفیت جهانی این محصول در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/ ۱۹میلیون تن و در خاورمیانه بیش از ۶/ ۳۴میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس با مجموع ظرفیت تولید ۹/ ۱میلیون تومان به ترتیب یک‌درصد سهم از ظرفیت جهانی و ۵/ ۵درصد سهم از ظرفیت خاورمیانه را در اختیار دارد. همچنین مجموع ظرفیت تولید پلی اتیلن، پلی وینیل کلراید و پلی اتیلن ترفتالات گرید‌های الیاف و بطری شرکت در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸/ ۲ میلیون تن است. ظرفیت جهانی تولید این محصولات حدود ۳/ ۱‌درصد و نسبت به خاورمیانه بیش از ۱۰درصد است. مجموع ظرفیت جهانی محصولات آروماتیکی شامل بنزن، پارازایلین و استایرن در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۷۱ میلیون تن و در خاورمیانه حدود ۵/ ۱۳ میلیون تن بوده است. شرکت صنایع پتروشیمی ‌خلیج‌فارس با مجموع ظرفیت تولید ۷۵/ ۲ میلیون تن این محصولات حدود ۲۰درصد سهم از مجموع ظرفیت خاورمیانه و حدود ۶/ ۱درصد سهم از مجموع ظرفیت جهانی را به خود اختصاص داده است.