32

این شرکت در زمینه اکتشاف و مشارکت در بهره‌برداری از معادن، ایجاد واحد‌های تولیدی به منظور فرآوری مواد مختلف معدنی و مصالح ساختمانی و... فعالیت می‌کند. فعالیت عمده شرکت در دوره‌های اخیر عمدتا مربوط به استخراج و فروش سنگ در معادن استان‌های کردستان و لرستان، جذب مشارکت در محدوده‌های اکتشافی، فعالیت در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده است. همچنین عمده مخارج انجام شده مربوط به محدوده‌های اکتشافی بهینه در استان‌های اصفهان، اردبیل، کرمان و خراسان جنوبی و تولید قطعات سبک بتنی در کارخانه نظر‌آباد بوده است. این گزارش به بررسی عملکرد شرکت با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده می‌پردازد.

 افزایش 34درصدی در درآمدها

طبق صورت‌های مالی منتشر شده برای 9ماهه منتهی به شهریورماه سال 1400، شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، حدود 765میلیارد ریال درآمد عملیاتی شناسایی کرده است که درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته با افزایش 34 درصدی روبه‌رو شده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت، تماما از فروش داخلی حاصل شده و شرکت فروش صادراتی نداشته است. این شرکت از استخراج سنگ کوپ توسط بهره‌برداران معدن ازنا، 192میلیارد ریال، سنگ بابا شوراب قروه 143میلیارد ریال، فروش محصولات کارخانه نظرآباد 101میلیارد ریال، فروش انواع سنگ بریده از طریق فعالیت بازرگانی 44میلیارد ریال، استخراج سنگ کوب توسط بهره‌برداران سایرمعادن قروه 65میلیارد ریال، درآمد حاصل از فروش سنگ دانه‌بندی معدن ازنا 49میلیارد ریال، سنگ مرمرقصلان 31میلیارد ریال، سنگ چینی و کریستال معادن قروه 7میلیاردریال، سنگ کوپ گوهر معدن خرم‌آباد 5میلیارد ریال و مابقی را از سایر فعالیت‌های عملیاتی درآمد شناسایی کرده است. این مبالغ از افزایش درمقدار و نرخ فروش تولیدات حاصل شده است. شرکت در نظر دارد با استفاده از تمام ظرفیت‌های تولیدی و بازاریابی (بازاریابی محصولات قطعات بتنی کارخانه نظر‌آباد و سنگ مرمر) تولید و فروش خود را افزایش دهد. شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر برای تحقق درآمدهای عملیاتی 9ماهه خود، حدود 289میلیارد ریال هزینه کرده است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با افزایش 27درصدی روبه‌رو شده است. بیشترین عنوان هزینه‌کرد در بخش عملیاتی مربوط به هزینه سربار و دستمزد مستقیم است که حقوق و دستمزد و مزایا 23درصد، کارانه و اضافه کاری 87درصد، تعمیر و نگهداری ماشین‌آلات 76درصد، لوازم و سوخت مصرفی23درصد، تعمیر و نگهداری دارایی‌ها 219درصد و حقوق و عوارض دولتی 149درصد افزایش داشته است و همچنین دو عنوان حق‌الاستخراج پیمانکار و استهلاک دارایی‌ها با کاهش روبه‌رو شده است. (هزینه حق‌الاستخراج، به مبالغ 7662میلیون ریال و 1120میلیون ریال بابت قرارداد استخراج معدن قصلان با شرکت کاووش مرمراسکوسنگ و استخراج در معدن خرم‌آباد است.)

با توجه به اقلام ذکر شده مجموع سود ناخالص عملیاتی شرکت به حدود 476میلیارد ریال رسیده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود 39درصد افزایش یافته است.

 افزایش درسایرهزینه‌ها، سود خالص را کاهش داده است

طبق صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت، هزینه‌های فروش‌، عمومی ‌و اداری  55درصد و سایر هزینه‌های عملیاتی یک درصد افزایش داشته است. این مورد در کنار کاهش 52درصدی در سایر درآمدهای عملیاتی مانند سود سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت، سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها، درآمد حاصل از مشارکت در محدوده‌های اکتشافی، درآمد حاصل از اجاره ملک و سود حاصل از فروش دارایی‌ها و افزایش 39درصدی در هزینه مالیات بر درآمد، موجب شد سود خالص شرکت با 45درصد کاهش نسبت به دوره قبل به حدود 318میلیارد ریال برسد. با احتساب سود 9ماهه، مجموع سود انباشته شرکت به 486میلیارد ریال  و حقوق مالکانه نیز به یک هزار و 636میلیارد ریال رسید.

 کاهش دوره وصول مطالبات ریسک را کاهش می‌دهد

در جدول زیر برخی از نسبت‌های مالی این شرکت، با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده آورده شده است. طبق ارقام موجود در جدول این شرکت از نظر نسبت‌های سودآوری مانند حاشیه سود عملیاتی (هرچند با کاهش روبه‌رو شده است) در وضعیت نسبتا مناسبی قرار دارد. همان‌طور که در بالا ذکر شد این شرکت در بخش هزینه‌ها با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده که در کنار کاهش سایر درآمدها منجر به کاهش سود شناسایی شده شرکت در 9ماهه سال 1400شده است. نسبت جاری نیز برای این شرکت با کاهش روبه‌رو شده است. این نسبت در حاشیه عدد یک است که مناسب است. درمورد دوره وصول مطالبات و گردش موجودی کالا نیز باید بیان کرد که مرور روند این دو عنوان در کنار یکدیگر نشان‌دهنده بهبود عملکرد شرکت در کنترل ریسک‌های اعتباری و نقدینگی است زیرا با کاهش دوره وصول مطالبات، درآمد‌های شرکت از خطر تورم مصون می‌ماند و همچنین شرکت برای انجام فعالیت‌های خود به منابع داخلی ارزان‌تر و مناسب‌تر دسترسی بیشتری خواهد داشت.

شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر، در سال 66 با نام شرکت موزاییک‌سازی میثاق تاسیس شد. این شرکت در سال72به شرکت میثاق، درسال 80 به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر، در سال 82 به سرمایه‌گذاری توسعه معادن کوثر، در سال 91 به سرمایه‌گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر و در سال 1400 به توسعه صنایع و معادن کوثر، تغییر نام داد. درحال حاضر شرکت جز‌و واحدهای تجاری فرعی سازمان اقتصادی کوثر است و واحد تجاری نهایی گروه، بنیاد شهید و امور ایثارگران است.