توکن‌های بهادار مبتنی‌بر سهام؛ دریچه‌  ورود نقدینگی

 توکن‌های بهادار مبتنی بر سهام، دریچه‌  ورود نقدینگی به ایران

به عقیده مدیرعامل «مزدکس» ایران به علت تحریم‌ها و پیامدهای مخرب ناشی از آن در زمینه جابه‌جایی پول و انتقال سرمایه،  سالیان سال است که از ورود سرمایه‌گذاران خارجی محروم بوده و از این منفعت اقتصادی بی‌بهره است، همین مساله مردم، دولت و اقتصاد را با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه کرده است.

محمد قاسمی‌ در تشریح راه‌حل‌هایی که برای این حوزه وجود دارد، گفت: در این بین ما با فرصتی به نام بلاک‌چین روبه‌رو هستیم که سازنده اقتصاد کریپتو است. بلاک‌چین یک فناوری‌ کاربردی و فایده‌مند است که می‌تواند برای ایران راه حلی برای خروج از چالش‌های این‌چنینی باشد، چرا که در نتیجه ایجاد این تکنولوژی جذب سرمایه‌گذاران خارجی به دور از تاثیر تحریم‌ها امکان‌پذیر بوده و زیرساخت‌هایی برای  اتصال ایران به کشور‌های دیگر جهان در زمینه‌های سرمایه‌گذاری به شکلی عادلانه فراهم خواهد شد.

وی در ادامه به توضیح یکی از کاربردهایی که این تکنولوژی دارد پرداخت و گفت: بلاک‌چین، امکان فعالیت‌های متفاوتی از جمله راه‌اندازی برنامه‌های مختلف، ثبت اطلاعات، معاملات و... را بین تمام اعضای شبکه در شبکه توزیع شده غیرمتمرکز فراهم می‌کند، امکانی که هیچ فرد، گروه یا ساختاری ‌نمی‌تواند آن را محدود کند.

قاسمی ‌ادامه داد: با همین ویژگی از بلاک‌چین می‌توان اقتصاد کشور را از چالش‌هایی که‌ سیاست‌های نظام‌های متمرکز غربی ایجاد می‌کنند دور کرد و فعالیت‌های مالی و اقتصادی را با سهولت بیشتری به نتیجه رساند.

 در این شرایط امکان جذب سرمایه برای صنایع و بازارهای مختلف تحت یک ساختار استاندارد و مدون از سوی نهادهای ناظر فراهم می‌شود.

مدیر عامل اکسچنج مزدکس در ادامه به توضیح اقتصاد کریپتو پرداخت و گفت: اقتصاد کریپتو به معنای فعالیت‌ها و مکانیزم‌هایی اقتصادی است که در یک ساختار رمزنگاری‌شده، توزیع‌شده، نیمه‌متمرکز و غیرمتمرکز انجام می‌شود. این نوع از اقتصاد، طی کمتر از یک دهه به عنوان سومین نسل از اقتصاد دیجیتال توانسته به حجم حدودا ۳ تریلیون دلاری برسد.

وی درباره بلاک‌چین و عناصر سازنده آن گفت: در مفهوم این اکوسیستم، توکن‌ها عناصر سازنده و مهمی ‌هستند که روی بلاک‌چین‌ها ایجاد می‌شوند، توکن‌ها در واقع همان دارایی‌‌هایی هستند که قابلیت تبادل و انتقال دارایی‌های دیجیتال بین افراد را دارند. این دارایی‌ها بر اساس خصوصیاتی که برایشان تعریف می‌شود، دسته‌بندی‌ها و کاربردهای متفاوتی خواهند داشت.

همچنین قاسمی ‌در تشریح راه‌حل‌هایی که می‌تواند باعث تسهیل شرایط تحریم‌ها شود، بیان کرد: در اقتصاد کریپتو، توکن‌های پرداختی،‌ حاکمیتی، کاربردی، غیر مثلی و بهادار، پنج رکن اصلی هستند، اما با توجه به مبحث فعالیت در زمینه جذب سرمایه‌گذاران خارجی، باید نگاهی عمیق‌تر به توکن‌های بهادار داشته باشیم، چراکه راه‌حل مناسبی برای برون‌رفت از چالش‌های تحریم‌ ایران و عدم ورود نقدینگی به کشور هستند.

 نقش توکن‌های بهادار  در دنیای سرمایه‌گذاری

به گفته مدیر عامل «مزدکس» توکن‌های بهادار یکی از انواع توکن‌ها هستند که تاثیر زیادی در دنیای سرمایه‌گذاری داشته‌اند. این توکن‌ها، دارایی‌های بهاداری همچون املاک، سهام، طلا و ... را در قالب یک توکن دیجیتالی در دنیای بلاک‌چین نمایندگی می‌کنند. در این نوع توکن‌ها می‌توان شکل‌های مختلف مالکیت را تعریف و به صاحب توکن انواع حقوق مالکیت را اعطا کرد.

به عقیده محمد قاسمی‌، توکن‌های بهادار، پتانسیل این را دارند که به زودی اکثر بازارهای دارایی‌های مختلف را تحت تاثیر قرار دهند. طی گزارشی از یاهو فایننس، تا پایان سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۰درصد دارایی‌های جهان با رقمی‌بیش از ۱۵۰ تریلیون دلار در قالب توکن‌های بهادار معامله خواهند شد.

در ادامه قاسمی‌  مزیت‌های مهم استفاده از توکن‌های بهادار را شرح داد و گفت: افزایش عمق و نقدشوندگی دارایی با مشارکت آسان‌تر و گسترده‌تر در سرمایه‌گذاری‌ها یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این توکن‌ها است. همچنین افزایش شفافیت در فرآیندهای سرمایه‌گذاری، امکان‌ سرمایه‌گذاری بیشتر از سراسر جهان، کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، بهبود زیرساخت‌های عملیاتی سرمایه‌گذاری، افزایش مقیاس‌پذیری انجام سرمایه‌گذاری‌ها و عملیاتی کردن سرمایه‌گذاری در دارایی‌های بیشتر نیز از دیگر فواید این حوزه به شمار می‌رود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: توکن‌های بهادار بر مبنای دارایی پشتوانه انواع مختلفی دارند که آنچه راه‌حل مد نظر ماست، توکن‌های بهادار مبتنی بر سهام هستند. بدون شک ما برای اجرایی کردن فرآیندهای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و گسترش زمینه‌های تامین مالی، باید روی اجرایی کردن استفاده از این توکن‌ها تمرکز کنیم.

مدیرعامل مزدکس در ادامه افزود: توکن‌های بهادار مبتنی بر سهام، در واقع نمایندگی مالکیت بر سهام یک شرکت هستند. این شکل از توکن‌ها می‌توانند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم مالکیت دارنده توکن بر سهام را نمایندگی کنند. دارندگان این نوع توکن، می‌توانند انواع حق سهامداری را برای سرمایه‌گذار ایفا کنند.

قاسمی ‌ادامه داد: در بین دارایی‌های موجود در قالب اوراق بهادار سهام بورس و فرابورس، با توجه به میزان بازدهی دارایی‌ها از نظر دلاری و قابلیت رقابت با دارایی‌های جهانی، دو دسته از دارایی‌ها قابل پیشنهاد هستند. صندوق‌های قابل معامله سهام ‌و زعفران. این دارایی‌ها در قالب صندوق‌های قابل معامله، به علت قابلیت بالاتر نقدشوندگی و سهولت عملیات نسبت به دارایی‌های دیگر از اولویت بیشتری برای ورود به حوزه توکن‌های بهادار برخوردارند.

وی در پایان بیان کرد: البته این امکان در آینده وجود خواهد داشت که با توسعه بیشتر زیرساخت دارایی‌های جدید، میزان تنوع دارایی‌ها در حوزه توکن‌های بهادار افزایش پیدا کند، برای مثال می‌توانیم برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و سرمایه‌گذاری خصوصی، آینده روشنی را در این حوزه ببینیم.