16

آمار، اطلاعات و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال نشان می‌دهد با توجه به این موارد و سایر موارد موجود در صورت مالی پتروشیمی‌ارومیه ، سود خالص این شرکت در6 ماهه نخست امسال برابر با 407 میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 157درصد افزایش داشته است.

 شرکت پتروشیمی ‌ارومیه در اسفند ماه 1377 به صورت شرکت سهامی‌خاص تاسیس و در مرداد سال 1387 به سهامی ‌عام تغییر یافت و همچنین در سال 1398 در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. از لحاظ مکان جغرافیایی، پتروشیمی ‌ارومیه به مساحت 110 هکتار در کیلومتر 30 جاده ارومیه – مهاباد در جنوب غربی شهر ارومیه قرار دارد. در مورد تاریخچه فعالیت این شرکت می‌توان به بهره‌برداری از کارخانه کریستال ملامین و سولفات آلومینیوم در مهر 1377 و شروع فعالیت واحد اسید سولفوریک در تیرماه 1394 اشاره کرد. همچنین این شرکت پیش‌بینی می‌کند که طی ماه‌های آینده پروژه پلی آلومینیوم کلراید اجرایی شود. باید اشاره کرد که در6 ماهه نخست امسال، کریستال ملامین 3 درصد، سولفات آمونیوم 27 درصد، اسید سولفوریک 45 درصد و سولفات پتاسیم 15درصد از میزان تولید این شرکت را به خود اختصاص داده بودند.موضوع اصلی فعالیت این شرکت احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی، فروش، صدور محصولات شیمیایی، ذخیره، واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی‌ و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات ذی‌ربط آنها و انجام کلیه فعالیت‌های تولیدی و صنعتی بازرگانی غنی و مهندسی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مربوط به عملیات مذکوراست. همچنین باید این نکته را بیان کرد که فعالیت پتروشیمی ‌ارومیه با ریسک‌های مهمی ‌از جمله ریسک افزایش رقبا، ریسک نوسانات نرخ بهره و ارز و ریسک تحریم‌ها رو به رو است که این شرکت قصد دارد با تشکیل کمیته‌ای مستقل، اقدامات لازم را در مقابله با این ریسک‌ها انجام دهد. سرمایه این شرکت در بدو تاسیس 100 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش از محل مطالبات حال شده و آورده‌های نقدی و سود انباشته، این میزان به 700 میلیارد ریال رسیده است. طبق آمار و اطلاعات منتشر شده در سایت بورس اوراق بهادار تهران، شرکت گروه پتروشیمی ‌سرمایه‌گذاری ایرانیان با 5/ 59درصد، صندوق سرمایه‌گذاری خلیج فارس با 6/ 7درصد و شرکت هلدینگ سهام عدالت با 2/ 6درصد از سرمایه گذاران عمده این شرکت هستند.

 افزایش درآمدهای عملیاتی درنتیجه افزایش قیمت محصولات

طبق صورت‌های مالی انتشار یافته و موجود در سایت کدال، درآمد‌های عملیاتی شرکت پتروشیمی‌ارومیه در دوره6 ماهه منتهی به شهریور ماه سال جاری هزار و 917 میلیارد ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (814 میلیارد ریال ) 135 درصد افزایش داشته است. از این میزان، مبلغ  هزار و 559 میلیارد ریال مربوط به فروش داخلی این شرکت بوده است که این مبلغ حاصل از فروش کریستال ملامین، سولفات آمونیوم، اسید سولفوریک و سولفات پتاسیم بوده است و از میان اقلام ذکر شده، سولفات پتاسیم با 586 میلیاردریال فروش، بیشترین سهم را در فروش داخلی این شرکت به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر این شرکت در شش ماهه نخست سال جاری به میزان 357میلیارد ریال فروش خارجی داشته است که این مبلغ تنها از صادرات کریستال ملامین حاصل شده است. نکته قابل توجه در مورد درآمدهای عملیاتی پتروشیمی ‌ارومیه این موضوع است که این شرکت در رابطه با6 ماهه دوم سال جاری، برای فروش داخلی خود افزایش 72درصدی و برای فروش خارجی خود افزایش 8/ 78درصدی را نسبت به 6 ماهه نخست پیش‌بینی می‌کند. در نتیجه پتروشیمی ‌ارومیه برای 6ماهه دوم سال جاری پیش بینی 6/ 73درصدی درآمد‌های عملیاتی خود را نسبت به6 ماهه نخست دارد و یکی از دلایل این افزایش را وجود نرخ تورم و درنتیجه احتمال افزایش نرخ فروش محصولات تولیدی خود بیان کرده است. بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی ناشی از فعالیت‌های6 ماهه نخست سال جاری پتروشیمی ‌ارومیه برابر با 1هزار و 442 میلیارد ریال بوده که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ( 649 میلیارد ریال) با افزایش 122درصدی روبه‌رو بوده است که بخش اعظمی ‌از این مبلغ به مواد مستقیم مصرفی مربوط می‌شود. همچنین شرکت پیش بینی می‌کند که در 6 ماهه دوم سال جاری بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی نسبت به 6 ماهه نخست 91 درصد افزایش داشته است و دلیل عمده این موضوع را نوسانات نرخ مواد اولیه و در نتیجه آن افزایش بهای تمام شده مواد اولیه بیان می‌کند. با احتساب موارد ذکر شده ، سود ناخالص این شرکت در بازه زمانی 6 ماهه اول سال جاری برابر با 474 میلیارد ریال بوده که این مبلغ نسبت به مدت مشابه سال قبل (164میلیارد ریال) 189 درصد افزایش داشته است. با اضافه شدن سایر در آمد‌های عملیاتی به این مبلغ و کسر سایر هزینه‌ها و هزینه‌‌هاى مالى از آن، سود خالص 407 میلیارد ریالی این شرکت حاصل می‌شود که این عنوان 157 درصد نسبت به مدت مشابه سال مالی گذشته افزایش داشته است.

 بررسی نسبت‌های مالی

در ادامه این گزارش به برخی از نسبت‌های مالی پتروشیمی‌ارومیه می‌پردازیم. این نسبت‌ها از صورت‌های مالی منتشر شده و سایت‌های داده‌پرداز مرتبط با بازار سهام استخراج شده است. با توجه به اعداد موجود در جدول، نسبت سود خالص به فروش و حاشیه سود عملیاتی این شرکت در 6 ماهه نخست امسال نسبت به سال مالی 99 با افزایش روبه‌رو بوده است که این موضوع نشان‌دهنده افزایش سوددهی فعالیت‌های این شرکت است. نسبت آنی پتروشیمی‌ارومیه در 6 ماهه نخست سال جاری نسبت به سال مالی 99 بهبود یافته است که نشان‌دهنده افزایش توانایی این شرکت در پرداخت بدهی‌های جاری از طریق دارایی‌های جاری نسبت به سال گذشته است. در نهایت دوره وصول مطالبات این شرکت در بازه زمانی6 ماهه نخست امسال 38 روز بوده است که به‌رغم افزایش نسبی در مقایسه با سال 99، نسبت به سال 98 بهبود یافته است.