مدیرعامل شرکت فولاد تاراز در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی (ایران‌متافو) با اشاره به پیشرفت ۴۰درصدی طرح نورد سرد فولاد تاراز اظهار کرد: این پروژه تا پایان شهریور ۱۴۰۱ آماده بهره‌برداری خواهد شد و در این صورت ضمن تامین نیاز کارخانه گالوانیزه، بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن کلاف سرد به بازار عرضه می‌شود.

داوود فروتن افزود: در بهترین حالت در مهر ۱۴۰۱ خط ورق نورد سرد فولاد تاراز برای رفع نیاز واحد گالوانیزه به بهره‌برداری خواهد رسید؛ اکنون نیز تمام تجهیزات این خط وارد شده و در گمرک اختصاصی تاراز قرار دارد و عملیات خاکی پایان یافته و عملیات اسکلت فلزی در حال اجراست.

مدیر عامل فولاد تاراز همچنین  از ایجاد یک خط نورد ۱۴۵۰ به ظرفیت سالانه ۲۵۰ هزار تن نیز خبر داد و تصریح کرد: این خط نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی  با اشاره به یکی دیگر از طرح‌های توسعه‌ای فولاد تاراز خاطرنشان کرد: ایجاد واحد اسیدشویی به ظرفیت ۵۰۰ هزارتن در برنامه‌های فولاد تاراز تعریف شده و ظرف یک تا دو هفته آینده قرارداد آن قطعی خواهد شد و ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید.

فروتن خاطرنشان کرد: موضوع تامین انرژی و گاز از چالش‌های اصلی در صنعت فولاد در فصل زمستان است؛ به طوری که برای صنایع بزرگ که مصرف گاز بالایی دارند، رویکرد مشخص است، اما برای صنایع دیگر که مصرف‌کننده عمده نیستند، ممکن است شرایط بحرانی نداشته باشند و در واقع این موضوع به شرایط فصل زمستان، فشار گاز و مصرف آن بستگی دارد.

وی با اشاره به عرضه تلفیقی در بورس گفت: هم‌اکنون عمده مشکل ما تامین مواد اولیه است و شرکت فولاد مبارکه درصدد رفع این مشکل است؛ البته باید روش‌های پایدار نیز برنامه‌ریزی شوند و اجرای طرح‌های توسعه به رفع این مشکل کمک کند.

مدیر عامل فولاد تاراز ابراز امیدواری کرد که با تمهیداتی که از سوی فولادمبارکه اندیشیده شده طی یکی دو ماه آینده وضعیت تامین مواد اولیه روند مثبتی پیدا کند.

 ورق گالوانیزه تاراز پتانسیل صادراتی دارد

وی افزود: ورق گالوانیزه شرکت فولاد تاراز یکی از بهترین محصولات موجود در بازار داخلی است و پتانسیل صادراتی نیز دارد، اما سیاست‌های موجود برای تامین نیازهای داخلی در اولویت است و تمرکز بر بازار داخلی است؛ البته ورود به بازارهای صادراتی نیز مشکلات خاص خود را دارد.

فروتن با توجه به ارزش افزوده بالای ورق گالوانیزه و اینکه میزان تولید بیش از مصرف داخلی است، گفت: باید بتوانیم برای صادرات نیز برنامه‌ریزی خوبی داشته باشیم و با ارزآوری برای طرح‌های توسعه‌ای مجموعه فولاد تاراز به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فولادمبارکه تولید ۴۵۰هزار تن در سال را محقق کرده و به زودی به تولیدکننده کلاف سرد برای مصرف شرکت و سایر کارخانه‌ها تبدیل شویم. به گفته مدیر عامل فولاد تاراز، رکورد افزایش تولید باعث می‌شود تا تقاضای مشتریان بیشتری را پاسخ دهیم، همچنین این افزایش تولید در بحث صادرات نیز موثر خواهد بود؛ زیرا می‌توان مازاد تولید را صادر کرد.

 به علت کمبود برق از برنامه تولید عقب هستیم  

وی در مورد میزان تولید شرکت فولاد تاراز تصریح کرد: طی ۸ ماه نخست امسال در مجموع ۱۰۷ هزار تن محصول گالوانیزه شده تولید کردیم، اما به دلیل مشکلات ناشی از کمبود برق در فصل تابستان از برنامه عقب هستیم.

فروتن خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه شرکت فولاد تاراز، میزان تولید تا پایان سال جاری باید به ۱۸۰ هزار تن برسد که تحقق این امر منوط به تامین به موقع گاز و مواد اولیه است.  

وی تصریح کرد: ورق گالوانیزه فولاد تاراز به مصرف صنایع وابسته همچون لوازم خانگی، صنایع فلزی، ساختمانی و… می‌رسد و زمانی که تولید افزایش پیدا می‌کند و می‌توان میزان عرضه در بورس را افزایش داد، طبیعتا تقاضا بهتر پاسخ خواهد داد. این اتفاق نقش مثبتی در بازار خواهد داشت؛ در واقع هر اندازه تولید و عرضه در بازار بیشتر شود قیمت محصولات متعادل‌تر خواهد شد و با توجه به قیمت مواد اولیه سود معقول  تولیدکنندگان نیز در نظر گرفته می‌شود.

شرکت فولاد تاراز، تولید کلاف گالوانیزه با پوشش‌های خاص را برعهده دارد که قابلیت مقاومت در برابر خوردگی، فرم‌پذیری بالا، رنگ‌پذیری مناسب، بازرسی آسان و عملیات جوشکاری را دارا بوده و عمده مصارف این محصول در قطعات لوازم خانگی مانند یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی، کولر، مایکروویو، ناودان‌ها و لوله‌ها، سازه‌های فضایی و انبارها، سقف‌های فلزی، نیروگاه‌ها، قطعات خودرو، اگزوز، مخازن ذخیره آب و کابینت آشپزخانه و… است.