محمدیاسر طیب‌نیا با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل تحقق تحول در هر سازمان، پیشران بودن آن سازمان است، افزود: سرمایه‌های انسانی رکن اصلی هر سازمان است و مدیریت سرمایه‌های انسانی به معنای مدیریت اذهان و یکپارچه‌سازی دغدغه‌های مدیران و کارکنان آن سازمان است؛ ذهنیت و طرز تفکر کارکنان هر سازمان نتیجه مستقیمی بر آینده کسب‌وکار آن سازمان خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت فولادمبارکه با بیان اینکه مشکل انرژی برای همه در کشور وجود دارد، اذعان کرد: کدام‌یک از بخش‌های صنعتی و اقتصادی کشور بهتر از فولاد مبارکه می‌تواند در رفع مشکل انرژی پیشرو باشد؟ اگر امروز درک صحیحی از مسائل داشته باشیم و برای رفع موانع درست تصمیم بگیریم قطعا می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

طیب‌نیا با تاکید بر ضرورت تغییر فرهنگ مصرف انرژی و برنامه‌ریزی برای آن تصریح کرد: هنوز فرصت‌های بسیار زیادی در بالادست برای ما وجود دارد که شاید تا چند سال دیگر همین فرصت‌ها وجود نداشته باشند که لازم است در این خصوص سرعت خود را افزایش داده و نفوذمان را در حوزه پایین‌دست گسترش دهیم.

 چابک‌سازی برنامه‌های تولید متناسب با شرایط موجود

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های انتقال انرژی اضافه کرد: تغییر و چابک‌سازی برنامه‌های تولید متناسب با شرایط موجود، امری قابل‌اجرا و شدنی است؛ در بحث زیرساخت‌ها نیز معاونت‌های مختلف باید برنامه داشته باشند و در موضوعات مختلف کمیته‌های عملیاتی تشکیل دهند.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل مواد اولیه و محصولات در شرکت فولاد مبارکه عنوان کرد: امکان افزایش ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل مواد اولیه برای فولاد مبارکه وجود دارد و این امر باید هرچه سریع‌تر تحقق پیدا کند؛ همچنین برای تامین منابع انرژی، به‌خصوص آب باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت گیرد.

طیب‌نیا با تاکید بر ضرورت رعایت دستورالعمل‌های ایمنی در خطوط تولید شرکت فولاد مبارکه بیان کرد: ایمنی در صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است و ضرورت دارد که در خصوص ارتقای سطح ایمنی در فولاد مبارکه برنامه‌ریزی مدونی انجام شود؛ همچنین سرمایه‌گذاری‌ها و بهره‌برداری‌ها در این شرکت باید به سمت ارتقای کیفیت سوق پیدا کنند. وی افزود: برای تامین انرژی موردنیاز فولاد مبارکه راهکارهایی وجود دارد که با برنامه‌ریزی‌های منظم می‌توان آنها را به کار گرفت.

 فضای رسانه و اطلاع‌رسانی نیازمند تبیین علمی است

مدیرعامل فولاد مبارکه با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی در خصوص جایگاه فولاد مبارکه در اقتصاد، رشد و تعالی کشور یادآور شد: باید درصدد افزایش روشنگری در فضای رسانه و اطلاع‌رسانی برای فراهم‌سازی شرایط توسعه کیفی برای فولاد مبارکه باشیم؛ فولاد مبارکه باید برای به‌کارگیری گفتمان منطقی و مبتنی بر دانش برنامه داشته باشد؛ چراکه موضوعات مرتبط با فضای رسانه و اطلاع‌رسانی نیازمند تبیین علمی است.

وی با اشاره به اهمیت جذب نخبگان علمی و فنی به شرکت فولاد مبارکه افزود: افزایش اشتیاق شغلی و امکان ارتقای شغلی برای کارکنان، فراهم‌سازی زمینه‌های عادلانه پیشرفت شغلی، ارتقای سطح دانش کارکنان و پیمانکاران بسیار مهم است و اگر بخواهیم صنعتی پیشرو باشیم، باید برای ارتقای سطح دانش سرمایه‌های انسانی خود برنامه داشته باشیم؛ چراکه آموزش جزو اولویت‌های فولاد مبارکه محسوب می‌شود.

 تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتر

عباس اکبری‌محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه نیز در این جلسه گفت:  وضعیت ایمنی فولاد مبارکه نسبت به سال‌های گذشته روند روبه‌رشدی داشته و امیدوارم آمار حوادث کاری همواره در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه تولید ۸ ماه اخیر فولاد مبارکه روند روبه‌رشدی داشته است، افزود: برنامه تولید در نواحی نورد سرد و نورد گرم فولاد مبارکه بیش از برنامه پیش‌بینی‌شده محقق شده است و طی ماه‌های اخیر ۸ محصول جدید در این شرکت طراحی و تولید شده که آخرین محصول گرید APIX۸۰ موردنیاز صنایع نفت و گاز بوده و در روزهای اخیر در شرکت فولاد اکسین با موفقیت نورد شده و مورد آزمایش قرار گرفته که نتایج آن نیز مثبت بوده است.

 کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب در فولاد مبارکه

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه نتایج پروژه‌های مرتبط با آب و پساب در این شرکت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: سهم استفاده فولاد مبارکه از پساب شهرهای اطراف نسبت به میزان مصرف این شرکت از آب تازه بسیار بیشتر است و این نشان‌دهنده این است که برای مصرف آب برنامه‌ریزی وجود دارد.

وی عنوان کرد: میزان مصرف آب فولاد مبارکه نسبت به تولید و ارزش‌افزوده‌ای که برای کشور دارد، بسیار ناچیز است؛ چراکه این شرکت توانسته نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد از مصرف آب خود را کاهش دهد؛ توسعه پروژه‌های کاهش مصرف آب در فولاد مبارکه، این شرکت را ازنظر استراتژیک مستقل خواهد کرد.

اکبری با بیان اینکه محدودیت انرژی ضربات زیادی را به تولید در کشور وارد کرده است، تصریح کرد: میزان تولید ازدست‌رفته فولاد مبارکه به دلیل محدودیت برق در سال جاری به میزان ۱۳۵ هزار تن گندله آهن، ۵۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۲۵۰ هزار تن تختال بوده است.

 تامین کامل نیاز تولیدکنندگان داخلی لوازم‌خانگی

طهمورث جوانبخت، معاون فروش و بازاریابی فولاد مبارکه با ارائه گزارش عملکرد فروش این شرکت تا پایان آبان ۱۴۰۰ اظهار کرد: روند فروش فولاد مبارکه در سال ۹۹ رکورد تحویل و حمل را شکست و در سال ۱۴۰۰ از فروش ۱۲۵ هزار تن عبور کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد فروش شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه طی ۸ ماه گذشته قابل‌قبول بوده است، ادامه داد: با توجه به ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، نیاز تولیدکنندگان داخلی در این بخش به ورق‌های رنگی افزایش یافته و فولاد مبارکه نیاز این تولیدکنندگان را به‌طور کامل تامین می‌کند.

 میانگین رضایت شغلی کارکنان فولاد مبارکه به بیش از ۷۳درصد رسیده است

مهدی کفایت معاون سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه در این جلسه از آخرین آمار و وضعیت نیروی انسانی این شرکت خبر داد و اظهار کرد: تعداد نفرات شاغل در این شرکت به ازای تولید هر تن فولاد ۶۸۲ نفر است و استخدام در رده‌های مختلف شغلی بر مبنای میزان بازنشستگی کارکنان فولاد مبارکه برنامه‌ریزی می‌شود.

وی تاکید کرد: همچنین طراحی و اجرای اقدامات کنترلی در مواجهه با شرایط کرونایی، طراحی و استقرار سیستم جامع خدمات ایاب و ذهاب کارکنان، پیگیری زیباسازی فضاهای عمومی و محیط کار کارکنان، پرداخت سنوات تجمیعی به پرسنل پیمانکار با تایید امور قراردادها و راه‌اندازی سه فاز از پروژه ۱۵ فازی HR پیمانکاران (سیستم یکپارچه اطلاعاتی منابع انسانی پیمانکاران) از دیگر اقدامات معاونت سرمایه‌های انسانی و سازماندهی فولاد مبارکه در ماه‌های اخیر بوده است.

 واکسیناسیون در فولاد مبارکه به بیش از ۹۸درصد رسید

حسین مدرسی‌فر مدیر ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست فولاد مبارکه  با اشاره به آخرین آمار تزریق واکسن کرونا به کارکنان و پیمانکاران این شرکت گفت: گستردگی واکسیناسیون در شرکت فولاد مبارکه به ۷/ ۹۸درصد رسیده است.

وی با تاکید بر ضرورت تداوم بازرسی‌ها برای دستورالعمل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: مواردی همچون فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل کارکنان برای رعایت نکات بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک در فولاد مبارکه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای تزریق دز یادآور واکسن کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت برای متقاضیان صورت گرفته است، اذعان کرد: ضریب ایمنی در فولاد مبارکه با توجه به محدودیت‌ها و عدم قطعیت‌ها (در رفتارهای انسانی) روند امیدوارکننده‌ای داشته و ضریب تکرار حوادث طی ۲۰ سال گذشته در شرکت فولاد مبارکه به‌صورت نزولی بوده است.

 ارتقای کیفیت محصول موردنیاز خودروسازان نسبت به سال گذشته

در ادامه این جلسه علیرضا کی‌یگانه مدیر کنترل کیفی فولاد مبارکه با ارائه گزارشی از کنترل کیفیت این شرکت تصریح کرد: بازده کیفی فولاد مبارکه ۳ درصد رشد داشته و مقدار محصول نامنطبق (درجه ۱ و ۲) بدون قراضه نیز در این شرکت بسیار مطلوب بوده است.

وی با بیان اینکه بازده عمودی (کمی در کیفی) فولاد مبارکه طی ۳ ماه اخیر روند مثبتی داشته است، بیان کرد: کیفیت مواد اولیه و تولید در ناحیه آهن‌سازی فولاد مبارکه شرایط نسبی و متعادلی داشته و کیفیت محصول موردنیاز خودروسازی به‌رغم اینکه نسبت به سال گذشته وضعیت قابل قبولی داشته همچنان نیاز به ارتقا دارد.