به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از رویترز، شرکت مسترکارت نیز نگرانی‌های مشابهی را به طور خصوصی با USTR مطرح کرده است. رویترز در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که این شرکت اعتراضی را به USTR ارائه کرده که نارندرا مودی از ناسیونالیسم برای تبلیغ این شبکه محلی استفاده می‌کند. در یادداشت USTR آمده است: ویزا همچنان نگران سیاست‌های غیررسمی‌ و رسمی ‌هند است که به نظر می‌رسد به نفع کسب‌وکار شرکت ملی پرداخت‌های هند (NPCI) است که RuPay را اداره می‌کند.  

مودی سال‌ها است که سامانه RuPay داخلی را تبلیغ می‌کند و شرکت‌های ویزا و مسترکارت را در بازار پرداخت‌های رو به رشد به چالش می‌کشد. طبق آخرین داده‌های نظارتی در مورد این شرکت، RuPay تا نوامبر ۲۰۲۰، بالغ بر ۶۳درصد از ۹۵۲ میلیون کارت نقدی و اعتباری هند را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال ۲۰۱۷ تنها ۱۵ درصد بود.

آلفرد کلی در ماه مه اعلام کرد که برای سال‌ها، نگرانی زیادی وجود داشت که امثال RuPay ممکن است به صورت بالقوه برای ویزا مشکل‌ساز باشد، اما او تاکید کرد که شرکت او همچنان رهبر بازار هند باقی مانده است. وی در یک رویداد صنعتی خاطرنشان کرد: این چیزی خواهد بود که ما دائما با آن سر و کار داریم و سال‌ها با آن برخورد کرده‌ایم. بنابراین هیچ موضوع جدیدی در آنجا وجود ندارد.

مودی در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۸، استفاده از RuPay را میهن‌پرستانه توصیف کرد و گفت که از آنجا که همه نمی‌توانند برای محافظت از کشور به مرزها بروند، ما می‌توانیم از کارت RuPay برای خدمت به ملت هند استفاده کنیم. طبق ایمیلی که مقامات ایالات متحده در جلسه رد و بدل کردند، هنگامی‌که ویزا نگرانی‌های خود را در این خصوص مطرح کرد، به سخنرانی رهبر هند که در آن او اساسا از هند خواست تا از RuPay به عنوان یک نماد خدمات به کشور استفاده کند، استناد کرد. از طرف دیگر نیرمالا سیتارامان، وزیر دارایی هند، سال گذشته گفت که RuPay تنها کارتی است که بانک‌ها باید آن را تبلیغ کنند. دولت همچنین کارت مبتنی بر RuPay را برای پرداخت‌های حمل‌ونقل عمومی ‌ارتقا داده است.

مسترکارت و ویزا، هند را به عنوان یک بازار کلیدی در حال رشد به حساب می‌آورند، اما با دستور بانک مرکزی این کشور در سال ۲۰۱۸ مبنی بر لزوم ذخیره داده‌های پرداخت‌ها در هند، برای دسترسی نظارتی نامحدود، این روند تا حدی با مشکل مواجه شد. پس از اینکه بانک مرکزی هند اعلام کرد که فعالیت‌های مسترکارت با قوانین سال ۲۰۱۸ مطابقت ندارد، مسترکارت با ممنوعیت نامحدودی برای صدور کارت‌های جدید در هند مواجه شده است.