ضررهای اقتصادی تعلل در توسعه حوزه رمز ارز

مدیر عامل هلدینگ نیک‌اندیش با بیان مطلب فوق افزود: اگر موضوع بلاک‌چین را از نظر آینده‌پژوهی بررسی کنیم می‌توانیم رمزارزها را پول دنیای آینده در نظر بگیریم. اگر مردم خود را آماده پذیرش این تکنولوژی نکنند در آینده مجبور به استفاده از محصول دیگران خواهند بود. با توجه به تحریم‌ها و شرایط اقتصادی حاکم بر ایران، فرصت برای استفاده از نیروهای نخبه و متخصص کشور برای توسعه و آگاهی‌بخشی به مردم در این خصوص است.

وحید والی در ادامه گفت: همیشه در محدودیت‌ها فرصت‌های زیادی وجود دارد و خسران تعلل در تصمیم‌گیری و توسعه این حوزه اول برای مردم، سپس برای مملکت و منافع ملی است. این تکنولوژی فرصتی است که اگر درست استفاده نشود می‌تواند پشیمانی بسیاری را برای کاربران به ارمغان بیاورد.

وی در رابطه با مبحث قانون‌گذاری رمزارزها اظهار کرد: مساله مهمی ‌که در حال حاضر در کشور مطرح است بحث قانون‌گذاری و ورود نهادهای حاکمیتی به حوزه رمزارز‌ها است، باید بدانیم فناوری‌ها مدام در حال تغییر بوده و ما به خصوص برای این تکنولوژی نمی‌توانیم یک قانون مدون تدوین کنیم، کاری که در برهه کنونی باید انجام شود تدوین یک چارچوب است.

 والی در همین راستا با اشاره به رشد و تغییر محصولات بلاک‌چین گفت: مفاهیمی ‌مانند ان‌اف‌تی یا متاورس در قانون قابل پیش‌بینی نیستند و نمی‌توان از قبل برای آنها قانون مشخصی وضع کرد. یقینا هر روز مفاهیم جدیدی به این حوزه اضافه خواهد شد، بنابراین بهترین کار این است که با کمک گرفتن از فعالان واقعی این حوزه یک نهاد خودتنظیم‌گر تشکیل شود که مسوولیت وضع چارچوب و حتی نظارت بر آن را به عهده بگیرند، این نهاد باید در تعامل کامل با قانون‌گذار، نهادهای نظارتی و امنیتی باشد.

والی ادامه داد: درصورتی که مجلس نیز وارد قانون‌گذاری شود بهتر است قوانین به‌صورت کلی وضع و صرفا چارچوب‌گذاری کلی شود. فعالان واقعی این حوزه که قانونمندانه در حال فعالیت در این حوزه هستند قطعا از چارچوب‌گذاری و نظارت استقبال می‌کنند، زیرا اغلب کسب وکار‌ها صادقانه و در راستای منافع ملی کشور شکل می‌گیرند و فعالیت در فضای خاکستری برای آنها مطلوب نیست. کاربران و فعالان این حوزه مایل هستند کسب و کارشان را گسترش دهند، اما در این فضای مبهم امکان‌پذیر نیست.

به عقیده مدیرعامل هلدینگ نیک‌اندیش هنوز فرصت بسیار است که ایران با تلاش روزافزون متخصصان و همکاری دولت به بهترین کشور در منطقه در حوزه بلاک‌چین تبدیل شود، اما زمان زیادی برای نیل به این هدف وجود ندارد، با همکاری همه نهادهای ذی‌صلاح و قانون‌گذار در کشور، می‌تواند در این برهه حساس تصمیمی ‌اتخاذ شود که نتیجه‌ای مطلوب برای مردم و کشور داشته باشد. در غیر این‌صورت با اخذ تصمیمات اشتباه و عجولانه، با ناامید شدن فعالان واقعی و مهاجرت متخصصان نخبه، زمینه برای فعالیت زیرزمینی و تاراج سرمایه‌های مردم و خروج دارایی‌های افراد به سمت صرافی‌های خارجی مهیا خواهد شد. صرافی‌هایی که هر لحظه به بهانه تحریم‌ها دارایی‌های مردم را مسدود می‌کنند.

وحید والی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کوین‌هایی که در بازار رمزارز‌ها وجود دارد و مقدار ثبات و مورد اعتماد بودن برخی از آنها گفت: در حال حاضر بیش از چند هزار کوین در بازار وجود دارد، بسیاری از آنها در یک بازه‌ وارد بازار می‌شوند و بعد از مدتی هم عمرشان تمام می‌شود و از بین می‌روند، coinmarketcap بسیاری از این کوین‌ها را به نمایش می‌گذارد که بسیاری از آنها نیز با نیت و قصد کلاهبرداری از مردم دنیا وارد بازار شده‌اند.

به گفته این مقام مسوول قطعا در آینده کریپتوکارنسی‌ها به جایگاه واقعی خود می‌رسند و بسیاری از این کوین‌ها برای امور مختلف زندگی مردم استفاده خواهد شد، کوین‌هایی که برای خدمات دندانپزشکی یا برای ذخیره اطلاعات به‌وجود آمده‌اند نمونه‌هایی از کاربرد‌های فراوان این رمزارز‌ها هستند. در این میان رمزارزی مانند بیت کوین، به طلای دیجیتال شباهت دارد. قطعا در آینده نیز ارزش آن بیشتر خواهد شد.

او در ادامه اظهار کرد: بدیهی است که بیت کوین و کوین‌هایی نظیر آن دارای آینده‌ای مطلوب خواهند بود. اما برای سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت هیچ رمز ارزی قابل توصیه نیست. چرا که در حال حاضر با توجه به نوسانات شدید کریپتوکارنسی‌ها به صلاح نیست برای بازه‌ای کوتاه‌مدت وارد این بازار شد.  والی در پایان با بیان این موضوع که لازمه ورود به بازار داشتن دانش و آگاهی کافی است، افزود: اگر مردم به دنبال سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و خرید و فروش رمزارزها هستند بدیهی است که باید قبل از اقدام به هرگونه معامله آموزش‌های لازم را ببینند و بدون دانش و آگاهی به هیچ وجه وارد این بازار نشوند، چرا که به احتمال زیاد سرمایه خود را از دست خواهند داد. همچنین مردم نباید به افرادی که تحت عنوان پکیج‌ فروش‌های خوشبختی و سیگنال‌فروش‌ها در صفحات اجتماعی مانند اینستاگرام معروف شده‌اند توجه کنند. آموزش‌های رایگان در اینترنت بسیار زیاد است. مطلوب است که مردم به‌جای صرف هزینه، وقت بگذارند، یاد بگیرند و آگاهانه وارد بازار شوند.